Iranian Agriculture News Agency

راهکارهای فائو برای رفع سوءتغذیه در جوامع

مدرسه‌ها مکانی مناسب برای پایان سوءتغذیه/ مدرسه‌های ابتدایی، مکان‌های مناسب برای آموزش تغذیه هستند

مدرسه‌ها محیطی ایده‌آل برای آموزش مهارت‌های اساسی در زمینه مواد غذایی، تغذیه و سلامت به‌شمار می‌روند.

مدرسه‌ها مکانی مناسب برای پایان سوءتغذیه/ مدرسه‌های ابتدایی، مکان‌های مناسب برای آموزش تغذیه هستند


مدرسه‌ها محیطی ایده‌آل برای آموزش مهارت‌های اساسی در زمینه مواد غذایی، تغذیه و سلامت به‌شمار می‌روند.

به گزارش ایانا از وب‌سایت فائو، در بسیاری از جوامع، مدرسه‌ها تنها مکانی است که در آن کودکان می‌توانند این مهارت‌های مهم زندگی را یاد بگیرند. به‌ویژه مدرسه‌های ابتدایی، مکان‌های مناسب برای آموزش تغذیه هستند.

در مدرسه‌ها می‌توان درس تغذیه را به شیوه‌ای ساده، جالب و جذاب و با تصویر، یا به‌گونه‌ای عملی به دانش‌آموزان آموزش داد.

در اینجا هفت راهکاری که مدرسه‌ها می‌توانند نقش مهمی در مقابله با سوءتغذیه، بهبود رژیم غذایی و عادات سالم غذا خوردن بازی کنند، آمده است:

1- مدرسه‌ها می‌توانند با ایجاد ایده‌های نو در یادگیری شیوه‌های مناسب مربوط به مهارت‌های دانش‌آموزان تأثیرگذار باشند و باعث ایجاد روال درست در عادات غذایی آنها شوند.

2- باغ‌های مدرسه‌ها یک شیوه‌ای از یادگیری برای ترویج تغذیه بهتر، توسعه مهارت‌های زندگی و افزایش آگاهی‌های زیست‌محیطی است که می‌تواند به همراه آماده کردن غذا و آموزش تغذیه، محلی برای ایجاد ارتباط بیشتر دانش‌آموزان با میوه و سبزیجات باشد.

3- مدرسه‌ها می‌توانند با ایجاد و اجرای سیاست‌ها و شیوه‌های مناسب به بهبود سلامت و تغذیه کمک کنند. در این باره می‌توان به قوانین مربوط به شستن دست‌ها اشاره کرد.

4- در راستای سلامت کودکان و تغذیه سالم، وعده‌های غذایی سالم و تنقلات در مدارس را بهبود بخشد و آنها را با مواد غذایی سالم آشنا سازند. مدرسه با آموزش تغذیه، می‌تواند روی بهبود عادات غذایی، سلامت و تغذیه دانش‌آموز تأثیرگذار باشد.

5- افراد واجد شرایط در این حوزه می‌توانند به آموزش و راهنمایی کودکان در زمینه آموزش تغذیه اقدام کنند که می‌تواند از طریق راه‌هایی همچون فعالیت‌های سرگرم‌کننده، بازی، آزمایش، بحث و گفت‌وگو و... باشد.

6- با درگیر شدن خانواده‌ها در آموزش تغذیه فرزندان خود و ترغیب مشارکت جامعه، از طریق پروژه‌های باغ مدرسه یا بوفه‌های مدرسه، تأثیر مثبتی روی تغذیه افراد یک جامعه ایجاد می‌شود.

7- برنامه‌های تغذیه مدرسه‌ها می‌توانند به تغذیه مقرون‌به‌صرفه و ایجاد فرصتی برای تمرین عادات غذا خوردن سالم و امنیت مواد غذایی کمک کند. در جوامعی که ناامنی مواد غذایی وجود دارد، این‌چنین برنامه‌ها می‌تواند به کاهش سوءتغذیه و کمک به حفظ تغذیه کودکان کمک کند. همچنین با تولید مواد غذایی به شیوه محلی در مدارس، می‌تواند روی بهبود درآمد و امنیت غذایی جوامع محلی تأثیر بگذارد.

آموزش مناسب تغذیه کمک می‌کند تا کودکان در آینده به افرادی تبدیل شوند که در زمینه مواد غذایی و ارزش غذاهای مغذی، تهیه مواد غذایی سالم آگاهی خواهند داشت.

امروز حدود 800 میلیون نفر از گرسنگی مزمن رنج می‌برند، بدین معنی که قادر به استفاده از حداقل سطح انرژی مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ یک سبک زندگی مناسب نیستند. این در حالی است که سوءتغذیه شامل کمبود ریزمغذی‌ها و اضافه وزن و چاقی است.

رژیم‌های کمبود مواد غذایی با طیف وسیعی از مشکلات بهداشتی در ارتباط است و ازجمله موانع برای توسعه اقتصادی و ادامه فقر به‌شمار می‌رود.

بنابراین برای پایان دادن به سوءتغذیه و رسیدن به جهانی عاری از گرسنگی باید اقداماتی انجام شود. از این رو، یکی از اقدامات می‌تواند بهره بردن از روش‌های مؤثر یادگیری دانش‌آموزان در این حوزه باشد./


ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید