Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات آب و فاضلاب مؤسسه تحقیقات آب اعلام کرد:

نقشه راه شیرین‌سازی آب دریا اردیبهشت‌ماه سال آینده نهایی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات آب و فاضلاب مؤسسه تحقیقات آب از نهایی شدن نقشه راه شیرین‌سازی آب دریا تا 15 اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.

نقشه راه شیرین‌سازی آب دریا اردیبهشت‌ماه سال آینده نهایی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات آب و فاضلاب مؤسسه تحقیقات آب از نهایی شدن نقشه راه شیرین‌سازی آب دریا تا 15 اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد.

سیدمحمدهادی مشکاتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: این پروژه در ابتدای راه قرار داشته و گام‌های کاری را جلو می‌برد. کارفرمای این پروژه شرکت آب و فاضلاب کشور و ناظر هم مرکز خودکفایی شرکت آب و فاضلاب کشور است.

وی بیان کرد: تدوین "سند راهبردی نمک‌زدایی از آب شور" حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر کمیته راهبری اجرای این پروژه تشکیل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات آب و فاضلاب افزود: قصد داریم تا افق 1420 نقشه راه توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها در کشور را ترسیم کنیم.

مشکاتی ادامه داد: در نقشه راه، همه جزئیات مشخص می‌شود. بحث‌های حقوقی برداشت آب از دریا، بیلان طرح، اینکه به کجا باید برسیم، فن‌آوری‌هایی که در دنیا در حال رشد است و باید در ایران نیز برای شیرین‌سازی آب دریا از آن استفاده شود، در سند راهبردی مشخص خواهد شد.

وی عنوان کرد: ما قرار است مسئله شیرین‌سازی آب دریا و فن‌آوری‌های استفاده شده در این رابطه را در حوزه منا، منطقه خاورمیانه و کشورهای پیشرفته بررسی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات آب و فاضلاب یادآور شد: با نهایی شدن نقشه راه شاخص توسعه فن‌آوری، اهداف چشم‌انداز و استراتژی اکتساب فن‌آوری‌های کلیدی مشخص خواهد شد. سیاست‌های کلان کشور نیز در تدوین نقشه راه خواهد بود.

به گفته مشکاتی، در زمان ترسیم درخت فن‌آوری همه جوانب مرتبط با شیرین‌سازی آب دریا اعم از بحث‌های حقوقی، بیلان اقتصادی، هزینه‌های زیست‌محیطی و... مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: عمده تمرکز ما روی تدوین نقشه راه برای شیرین‌سازی آب دریای جنوب است. اگر مشکلات فن‌آوری برای این منطقه استخراج شود، این الگو در شمال کشور با شوری کمتر آب نیز قابل استفاده است.

مشکاتی تأکید کرد: مشکل اساسی ما زون جنوبی کشور است که بارش کم داریم، در شمال کشور بارندگی مناسب است. از آنجا که در پروژه‌های انتقال آب، هزینه انتقال نیز وجود داشته و بر بیلان اقتصادی طرح تأثیرگذار است؛ بنابراین تمرکز اصلی نقشه راه به روی تدوین برنامه برای اجرای پروژه‌های شیرین‌سازی در منطقه کم آب جنوب کشور است. ضمن آنکه سندهای بالادستی کشور نظیر توسعه مکران نیز در تعیین راهبردهای این سند تأثیرگذار است.

پیش از این، رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از ابلاغ دستورالعمل شیرین‌سازی آب دریا در ابتدای آذرماه سال جاری خبر داده بود. معلوم نیست بدون تدوین نقشه راه شیرین‌سازی آب دریا چگونه دستورالعمل شیرین‌سازی آب دریا ابلاغ شده است./

L-951102-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید