اثر نوعی علف‌کش بر کبد موش‌ها بررسی شد

سم گیلفسات موش‌ها را دچار سرطان کرد/ مونسانتو به نتایج تحقیقات اعتراض کرد

دانشمندان بریتانیایی پس از مطالعه طولانی مدت، از ارتباط بین یک علف کش از نوع گلیفسات که به‌طور گسترده برای از بین بردن علف‌های هرز در جهان استفاده می‌شود و بیماری شدید کبدی موش‌ها خبر می‌دهند.

سم گیلفسات موش‌ها را دچار سرطان کرد/ مونسانتو به نتایج تحقیقات اعتراض کرد

به گزارش ایانا از الجزیره، محققان از کالج پادشاهی لندن، یافته‌های خود را در مجله Nature منتشر کردند، آزمایش‌های استفاده شده توسط این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که مقدار بسیار پایین استفاده شده از این نوع علف کش از طریق نفوذ در آب مصرفی موش‌ها باعث "بیماری کبد چربی غیر الکلی‌ها - NAFLD -" در طی دوره یک تا دو ساله می‌شود. این بیماری می‌تواند به بیماری جدی کبدی مثل سیروز کبدی منجر شود و خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند دیابت، حملات قلبی و سکته را افزایش دهد.

در سال‌های گذشته، تعداد مطالعات بررسی کننده ارتباط بین علف کش‌های استفاده شده برای کمک به رشد محصولات اصلاح شده ژنتیکی افزایش یافته است. عمده این مطالعات در سطح گسترده‌ای به مسائل مربوط به بیماری‌هایی مانند نقص‌های مادرزادی، باروری و مشکلات عصبی، سرطان و حتی آسیب به ژن‌ها پرداخته‌است.

یکی از محققان کالج پادشاهی لندن، از گروه پزشکی و ژنتیک مولکولی در مورد روش تجزیه و تحلیل اثرات علف‌کش بر سلامت موش، گفت: متابولیسم و پروتئومیک اجازه می‌دهد تا صدها و حتی هزاران مولکول به طور همزمان مورد بررسی قرار گیرند. این روش از روش‌های مشابه دیگر، کاربردی‌تر است. بنابراین ما به وضوح آنچه را در اندام اتفاق می‌افتد، می‌توانیم ببینیم.

به طور کلی در سراسر جهان نتیجه مطالعات سم‌شناسی بر روی موش‌ها به‌عنوان یک شاخص از خطر ابتلا به انسان پیذیرفته شده‌است. اگر چه، نتایج آخرین مطالعه شاید عواقب جدی بر سلامت انسان را نشان دهد و در نتیجه نیاز به بررسی دقیق سازمان‌های نظارتی و بررسی توسط محققان سم شناسی داشته باشد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که سازندگان باید محدودیت‌های ایمنی برای علف‌کش های گلیفسات را در نظر بگیرند.

یکی از کارشناسان مطبوعاتی آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا ( EPA )، در این‌باره گفت: مطالعه انجام شده توسط تیم تحقیقاتی کالج پادشاهی انگلستان تحت بررسی است. و این سازمان هم در حال بررسی این موضوع است که آیا علف کش گیلفسات برای انسان بی‌خطر است یا خیر؟

شرکت مونسانتو تولید کننده این علف‌کش ضمن محکوم کردن این مطالعه، اعلام کرد که محققان کالج پادشاهی لندن از اطلاعات ناقص از یک مطالعه مشابه در سال 2012 استفاده کرده‌اند که توسط مجله غذا و سم شناسی مواد شیمیایی استفاده شده‌است. با این حال در بیانیه‌ای که توسط سردبیر این مجله منتشر شد آمده‌است که داده‌های مورد استفاده در مطالعه سال 2012 ناقص نیست، اما بدون نتیجه قطعی است./