Iranian Agriculture News Agency

دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری در هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری مطرح کرد:

آکادمی ملی توسعه بهره‌وری تشکیل می‌شود

هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری ایران با حضور اعضای هیأت رئیسه و اعضای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تهران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیران 300 بنگاه اقتصادی کشور برگزار شد.

آکادمی ملی توسعه بهره‌وری تشکیل می‌شود


هشتمین مسابقه ملی بهره‌وری ایران شامگاه دوم بهمن‌ماه 1395 با حضور اعضای هیأت رئیسه و اعضای کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تهران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیران 300 بنگاه اقتصادی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایانا، هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری که هر ساله با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت برگزار می‌شود، شب گذشته از ساعت 18:30 تا 22:30 در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. در هر دوره این جشنواره سازمان‌ها در پنج رویداد شامل مسابقه ملی بهره‌وری، مسابقه ملی بهینه‌کاوی، مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه برترین توان اجرا و مسابقه ملی مصرف بهینه انرژی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

در این جشنواره بنگاه‌های اقتصادی برتر کشور که طی یک دوره زمانی حداقل پنج ساله و حداکثر 9 ساله بیش ترین بهره‌وری را در مراحل مختلف فعالیت بنگاه خود داشته‌اند، معرفی شده و به آن ها لوح تقدیر ویژه جشنواره ملی بهره‌وری اعطا شد.

فرشید شکرخدایی، دبیر هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری در این باره گفت: کار اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری پنج‌هزار بنگاه اقتصادی کشور در قالب 38 صنعت با حضور حدود شش‌هزار داور متخصص انجام شده و بنگاه‌های برتر انتخاب شدند.



وی بیان کرد: در عصر حاضر دستیابی به رشد اقتصادی از طریق ارتقای بهره‌وری از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشورها به‌شمار می‌آید. بررسی عملکرد کشورهایی که در چند دهه اخیر از رشد اقتصادی قابل توجهی بهره‌مند شده‌اند، بیانگر این واقعیت است که بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی بیشتر این کشورها از طریق بهره‌وری حاصل شده است.

به گفته دبیر جشنواره ملی بهره‌روی، بر این اساس محاسبه رشد شاخص‌های بهره‌وری در صنایع مختلف برای تعیین سهم آن در رشد اقتصادی شورها در راستای برنامه‌ریزی‌های آِینده از اهمیت زیادی برخوردار است؛ بنابراین پیرو این مسئله، جشنواره ملی بهره‌وری در هشت سال گذشته سعی کرده رشد شاخص‌های بهره‌وری کل عوامل، بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری سرمایه به نرخ ثابت (تورم‌زدایی شده نسبت به سال 83) در صنایع مختلف را محاسبه کند و در اختیار برنامه‌ریزان اقتصادی و پژوهشگران و صاحبان کسب و کار قرار دهد. تاکنون نیز اندازه‌گیری شاخص‌های پنج‌هزار بنگاه اقتصادی در این جشنواره انجام شده است.

جشنواره ملی بهره‌وری دارای دو مرحله است که هر ساله مرحله نخست آن در اوایل دی‌ماه و مرحله دوم آن در خردادماه سال بعد برگزار می‌شود که امسال با توجه به درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مراسم فوق در تاریخ 21 دی‌ماه لغو در تاریخ دوم بهمن‌ماه برگزار شد.

شکرخدایی افزود: در این دوره نیز همانند دوره‌های قبلی، شاخص‌های بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی در سه بخش، بخش اصلی (شامل بهره‌وری نیروی کار، سرمایه و بهره‌وری کل عوامل) بخش جانبی (شامل بهره‌وری حاشیه سود و فروش سرانه) و بخش ویژه (شامل شاخص بهره‌وری انرژی) بررسی شده است.

وی اظهار داشت: شاخص بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی کشور که موفق به حضور در هریک از مراحل جشنواره شده‌اند، در قالب 38 گروه صنعتی، تجاری و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته که این تعداد گروه‌بندی هم، نسبت به سال گذشته رشد یافته است.

فرآیند اجرایی این جشنواره از یکم خردادماه هر سال (مصادف با روز ملی بهره‌وری) آغاز و تا یکم خردادماه سال بعد، ادامه می‌یابد که علاوه بر ارائه لوح‌های تقدیر به برترین‌ها در هر مسابقه، به بهترین عملکرد در مجموع همه رویدادها، تندیس ملی بهره‌وری نیز اعطا می‌شود.


آکادمی ملی توسعه بهره‌وری تشکیل می‌شود

حسن فروزان‌فرد، دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری نیز در این آیین گفت: با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد ایران، من همه فعالان اقتصادی و همه افرادی را که نگران اقتصاد ایران هستند، به چالش بهره‌وری دعوت می‌کنم.



وی با بیان اینکه باید مشخص شود برنامه‌هایی که سازمان‌های مختلف ارائه می‌دهند، کدام‌یک توسعه بهره‌وری را به‌دنبال دارد، عنوان کرد: میزان رشد حاصل از بهره‌وری باید در بودجه لحاظ شود و مورد توجه و کنترل سالانه قرار بگیرد.

فروزان‌فرد روابط و همکاری با سازمان ملی بهره‌وری با جشنواره ملی بهره‌وری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: روش‌های محاسبه‌ای که جدیداً سازمان ملی بهره‌وری منتشر کرده، کاملا منطبق با آن چیزی هست که ما در جشنواره ملی بهره‌وری به آن رسیده بودیم و خوشبختانه در این زمینه هماهنگی وجود دارد.

وی پیشنهاد راه‌اندازی آکادمی ملی توسعه بهره‌وری را با هدف بهره‌گیری صحیح از اندازه‌گیری‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها در جهت کمک به رشد اقتصادی سازمان‌ها و توانمندسازی اعضا در جهت ارائه پیشنهادها و همین طور اشاعه فرهنگ مدیریت و بهره‌وری در کشور را مطرح کرد و گفت: اگر امشب 50 امضا از جمع مدیران حاضر پای برگه های ارائه شده را امضا کنند، این موضوع از یکشنبه سوم بهمن در اتاق تهران وارد فاز اجرایی خواهد شد.

دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری تأکید کرد: ارتقای اعتبار و حیثیت اعضای آکادمی از طریق ساماندهی و ایجاد روابط مناسب بین اعضا و مشارکت گروهی در تهیه و تنظیم پیش‌نویس قوانین مرتبط با مدیریت بهره‌وری در جهت حفظ منافع ملی و انجام فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی بخشی از وظایف آکادمی ملی مدیریت بهره‌وری قرار گرفته است.

فراهم آوردن بستر مناسب برای مشارکت مدیران بهره‌ور، فعالان اقتصادی، اساتید دانشگاهی، دولت و رسانه در ارائه راه‌حل‌های نوآورانه برای عملکرد بهره‌وری و همچنین ارائه راهکارهای مناسب برای کمک به سازمان‌ها در جهت بهبود بهره‌وری و تلاش در جهت رشد و توسعه و توسعه ساماندهی مسئولیت بهره‌وری به‌عنوان موتور محرک اقتصادی در سامزان‌ها از مأموریت آکادمی ملی مدیریت بهره‌وری است.

فروزان‌فرد یادآور شد: روز ملی بهره‌وری که در پیش است را تنها یک آیین و بزرگداشت تلقی نکنیم، بلکه باید آن را به چالشی تبدیل کنیم که همه اقتصاد ایران درگیر آن شوند.

وی در پایان از همه صاحب‌نظران و اساتید که می‌توانند داوری جشنواره و همچنین کمیته علمی را بهبود بخشند و راهکارهایی در این زمینه دارند، دعوت کرد آمادگی خود را برای حضور در این کمیته اعلام کنند، چرا که کمیته راهبردی جشنواره، پذیرای آنها خواهد بود./

S-951103-01


اخبار تکمیلی این جشنواره متعاقبا ارسال خواهد شد...

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید