Iranian Agriculture News Agency

معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر و نهال کشور به ایانا خبر داد:

عضویت جدید مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور در برنامه بذر "سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)"

مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور موفق به عضویت در برنامه بذر گندم، جو، ذرت و سورگورم سازمان بین‌المللی همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) شد.

عضویت جدید مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور در برنامه بذر "سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)"

مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور موفق به عضویت در برنامه بذر گندم، جو، ذرت و سورگورم سازمان بین‌المللی همکاری های اقتصادی و توسعه ( OECD ) شد.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: صنعت بذر مانند سایر حوزهای اقتصادی در تجارت بین الملل، نیازمند تعریف قوانین و مقررات و یکسان‌سازی استانداردها است تا از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در تبادلات بین‌المللی بذر جلوگیری شود.

صمد مبصر افزود: یکی از سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کند، "سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه ( OECD )" است که در ابتدا اعضاء این سازمان فقط از کشورهای اروپایی بودند، اما اکنون بیش از 75 کشور اروپایی و غیراروپایی عضو این نهاد بین‌المللی هستند.

وی با بیان اینکه عضویت در هریک از گروه‌های بذر این سازمان باید به‌طور جداگانه انجام شود، بیان کرد: نخستین عضویت ایران در این سازمان متعلق به گروه بذر چغندر در سال 1374 بود که با این عضویت، ایران فرصت صادرات بذر این محصول را به کشورهای اروپایی پیدا کرد.

معاون تحقیقات کنترل و گواهی بذر و نهال کشور ادامه داد: هم‌اکنون بعد از گذشت 21 سال این مؤسسه توانسته است با تولید بذر باکیفیت در چهار محصول گندم، جو، ذرت و سورگوم عضویت‌های خود را ارتقاء دهد، این ارتقاء به این معنا است که ایران از سال 2017 مجاز به صدور گواهی ( OECD ) و صادرات بذر این محصولات به کشورهای عضو است.

مبصر عنوان کرد: دریافت گواهی ( OECD ) توسط بذر یک محصول که پس از طی مراحل سختگیرانه کنترل کیفی صورت می گیرد، به معنای بی‌نیازی بذر محصول مورد بحث به برخی از انجام آزمایشات کیفی و ایجاد اطمینان در کشور خریدار است.

وی با بیان اینکه فرآیند صدور گواهی ( OECD ) آغاز شده است، یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود بیش از یک‌هزار و 500 تن بذر ذرت و 200 تن بذر سورگوم کشور با دریافت این گواهی قابلیت صادرات داشته باشند.

مبصر خواستار حضور بخش خصوصی در بازاریابی بذر این محصولات شد و تأکید کرد: مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور وظیفه ایجاد زیرساخت‌ها ازجمله دریافت گواهی‌های معتبر بین‌المللی را بر عهده دارد، اما این بخش خصوصی است که باید در زمینه بازاریابی جهانی ورود پیدا کرده و مشتریان را در کشورهای هدف شناسایی کند.

وی در پایان برنامه‌های آینده این مؤسسه را عضویت در گروه بذرهای دانه‌های روغنی و گیاهان علوفه‌ای عنوان کرد و پیش‌بینی کرد که این امر در سال 2018 محقق شود./

G-951103-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید