Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای هم‌افزایی توسعه روستایی و اقتصادی کردن فعالیت در روستاها تاکید کرد:

محصولات تولیدی روستائیان باید در همان مناطق فرآوری شود/ باید از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری شود/ توسعه و زراعت گیاهان دارویی، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی

در فرآیند توسعه روستاها، پس از ایجاد زیرساخت‌ها و تأمین نیازهای اساسی، پرداختن به نیازهای اجتماعی و اشتغال روستاییان ضروری است.

محصولات تولیدی روستائیان باید در همان مناطق فرآوری شود/ باید از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری شود/ توسعه و زراعت گیاهان دارویی، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی


وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در فرآیند توسعه روستاها، پس از ایجاد زیرساخت ها و تامین نیازهای اساسی،پرداختن به نیازهای اجتماعی و اشتغال روستائیان ضروری است.
به گزارش ایانا، محمود حجتی در نشست شورای هم افزایی توسعه روستایی و اقتصادی کردن فعالیت در روستاها که امروز با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، نمایندگان دستگاه های دولتی و غیر دولتی مرتبط با روستاها و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارت برگزار شد، با تاکید بر این که در فرآیند توسعه روستاها، پس از ایجاد زیرساخت ها و تامین نیازهای اساسی باید به نیازهای اجتماعی و اشتغال روستائیان پرداخته شود، تصریح کرد: فعالیت ها و خدماتی که در گذشته به دلیل عدم وجود زیرساخت ها و نیروی انسانی تحصیل کرده و فنی در خارج از محیط روستاها ایجاد و راه اندازی می شد، امروز باید در خود روستاها ایجاد و سازماندهی شود.
وی مهاجرت، حاشیه نشینی و خروج ارزش افزوده فعالیت ها از روستاها را از پیامدهای عدم استقرار فعالیت های پیش و پس از تولید در این مناطق عنوان و خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در راستای رویکرد ایجاد خدمات و فعالیت های زنجیره «مزرعه تا سفره»، به دنبال استقرار فعالیت های خدماتی نظیر فرآوری، بسته بندی محصولات کشاورزی و فرآیندهای مرتبط با آن ها با مالکیت صاحبان مزرعه و در محیط روستاهاست.
وزیر جهاد کشاورزی ایجاد ظرفیت های جدید از جمله کشت های گلخانه ای و پرورش ماهی در قفس را از برنامه های این وزارت برای افزایش تولید و کمک به درآمد روستائیان و عشایر عنوان و تاکید کرد: برای توسعه روستاها باید تولید ثروت در خود روستاها انجام شود و درآمد روستائیان افزایش یابد.
حجتی با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی با این رویکرد که همه مناطق کشور دارای قابلیت ها و امکانات توسعه است، نسبت به شناسایی این قابلیت ها و امکانات اقدام کرده، اظهار داشت: توسعه و زراعت گیاهان دارویی به عنوان یکی از ظرفیت های مغفول شناسایی شده در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

باید از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری شود

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که باید از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری شود، تصریح کرد: محصولات تولیدی روستائیان باید در همان مناطق فرآوری شود تا ارزش افزوده آن موجب ایجاد ثروت و سرمایه گذاری در همان منطقه شود.
در این نشست، رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با تشریح آثار اقدامات بخش کشاورزی در مولفه های توسعه پایدار روستا در سه بخش جامعه روستایی، محیط روستا و کسب و کار روستا، تصریح کرد: افزایش دانش و مهارت فنی، حمایت از جامعه عشایری، حمایت از زنان، اصلاح نظام بهره برداری و تقویت نهاد های تخصصی و صنفی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه روستایی در بخش جامعه روستایی بوده است.
حسن کاظمی، انجام امور زیر بنایی، تعادل بخشی به منابع آبی، اجرای عملیات آبخیزداری، بیابان زدایی و جنگل کاری را از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در محیط روستاها، عنوان کرد و گفت: حمایت از تولیدات کشاورزی، تقویت نهادهای مالی، مدیریت مخاطرات و بیمه، خدمات پشتیبانی و نهاده های تولید، زنجیره و مدیریت بازار و صنایع کشاورزی از رئوس اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود کسب و کار روستا بوده است.

سهم ارزش افزوده کسب و کار کشاورزی از کل ارزش افزوده کسب کار کشور (GDP) در حدود 32.5 درصد

وی با اشاره به آثار فعالیت های بخش کشاورزی بر شاخص های ملی در دولت یازدهم، گفت: براساس گزارش بانک مرکزی، سهم ارزش افزوده کسب و کار کشاورزی (به قیمت جاری) از کل ارزش افزوده کسب کار کشور (GDP) در حدود 32.5 درصد و سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی حدود 10 درصد برآورد شده است.
رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی تصریح کرد: فعالیت های بخش کشاورزی و منابع طبیعی قوام و پایداری جامعه روستایی، کسب و کار روستا و حفاظت از محیط روستا را ایجاد کرده است.
وی با بیان این که تقویت بنیه اقتصادی بخش کشاورزی منجر به پایداری بیشتر توسعه روستا ها خواهد شد،گفت: نقش بخش کشاورزی و منابع طبیعی علاوه بر آثار مستقیم توسعه ای بر روستا ها در مولفه های توسعه ملی از جمله امنیت غذایی و امنیت ملی، اشتغال مولد نیز حائز اهمیت است.
در این نشست، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور نیز گزارشی از اقدامات این معاونت برای بهبود معیشت و درآمد روستائیان ارائه کرد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید