Iranian Agriculture News Agency

کمک بانک جهانی در راستای بهبود معیشت روستاییان در بورکینافاسو

کشاورزان بورکینافاسویی درآمد خود را افزایش دادند

در روستای Noungou، از Loumbila، که یک ساعت از Ouagadougou، پایتخت بورکینافاسو فاصله دارد؛ کشاورزی به نام ژان باپتیست اوئدرائوگو "Jean-Baptiste Ouedraogo"، از سال 1985به کاشت پیاز در این مکان مشغول است. اوئدرائوگو، با هیچ شروع کرده و به‌دلیل ارائه مدل کشاورزی، امروز توانسته کمک مالی پروژه تنوع کشاورزی و توسعه بازار (PAFASP) بورکینافاسو را با حمایت مالی بانک جهانی را دریافت کند.

کشاورزان بورکینافاسویی درآمد خود را افزایش دادند


در روستای Noungou ، از Loumbila ، که یک ساعت از Ouagadougou ، پایتخت بورکینافاسو فاصله دارد؛ کشاورزی به نام ژان باپتیست اوئدرائوگو " Jean-Baptiste Ouedraogo "، از سال 1985به کاشت پیاز در این مکان مشغول است. اوئدرائوگو، با هیچ شروع کرده و به‌دلیل ارائه مدل کشاورزی، امروز توانسته کمک مالی پروژه تنوع کشاورزی و توسعه بازار ( PAFASP ) (1) بورکینافاسو را با حمایت مالی بانک جهانی را دریافت کند.

به گزارش ایانا از سایت بانک جهانی، وی توضیح داد: "ما مقادیر زیادی پیاز تولید می‌کردیم بدون این که دانش درست ذخیره کردن آن را بدانیم و در نتیجه مجبور بودیم بلافاصله پس از برداشت آنها را بفروشیم، و گاهی اوقات با قیمت‌های پایین محصول را می‌فروختیم."

زیرساخت‌های مناسب ذخیره‌سازی این امکان را به کشاورزان می‌دهد تا محصول را به مدت طولانی‌تری ذخیره کرده و باعث جلوگیری از فساد شوند، در نتیجه کشاورزان باتوجه به نوسانات بازار، بتوانند درآمد خود را مدیریت کنند.

این در حالی بود که پس از برداشت مارس 2016، از یک کیسه 50 کیلویی پیاز به سختی چهارهزار CFAF (واحد فرانک سی‌اف‌ای آفریقای میانه) (6.50 دلار) به دست آمد، در حالی که همان کیسه در ماه اکتبر به 22 هزار و 500 CFAF (36.55 دلار) به فروش رسید.

برای ژان باپتیست اوئدرائوگو، سرمایه‌گذاری PAFASP در ژانویه 2008 بسیار راضی کننده بود. در آغاز این پروژه به وی 3.15 میلیون CFAF (5.116 دلار) برای ساخت یک مرکز ذخیره سازی با ظرفیت 12 تن داده شد، همچنین اوئدرائوگو هم 350 هزار CFAF (568 دلار) مشارکت کرد.

پس از هشت سال، او توانست در مجموع به فروش بالغ بر 15 میلیون CFAF ( 24,364 دلار) در سال و حاشیه سود تا 12 میلیون CFAF (19.491 دلار) دست یابد.

با اخذ مجوز به عنوان یک کارآفرین کشاورزی، ژان باپتیست اوئدرائوگو، توانست یک ماشین خریداری کند و فرزندان اش را به مدرسه بفرستد. آینده ای روشن برای کسب و کار خود دارد، چرا که مجوز این امکان را به وی می دهد تا بتواند کود را بدون مالیات بخرد و به بذر کیفیت بالا به منظور بهبود خروجی، دسترسی داشته باشد. وی در نظر دارد تا تأسیسات ذخیره‌سازی با ظرفیت 30 تن بسازد.

ژان باپتیست، در حال حاضر دارای پنج کارمند و عضو انجمن Teel Taaba است که در زبان مسی ( Mossi ) به معنی "حمایت از یکدیگر" است، Mossi زبانی است که بیشتر در بورکینافاسو با آن صحبت می‌شود. Teel Taaba ، همچنین کمک‌های مالی از PAFASP دریافت کرده است.

اوئدرائوگو، به‌زودی کارکنان خود را در صندوق ملی تأمین اجتماعی ثبت نام می‌کند. همچنین وی جوانان را برای روی آوردن کشاورزی تشویق می‌کند. این در حالی است که شش نفر از اعضای انجمن از ذخیره‌سازی سه تن پیاز در انبار و سیلوهای که به نام ruudu است، توانسته‌اند سود ببرند.

ژان باپتیست اوئدرائوگو، به یک مربی آموزشی تبدیل شده و از انبار خود برای مکانی برای یادگیری کشاورزان دیگر استفاده می‌کند. علاوه بر این، بیش از 40 واحد ذخیره سازی پیاز در سراسر منطقه Plateau-Central بر اساس این طرح آزمایشی ساخته شده است.

گفتنی است ruudu ، نمونه ای از حفاظت مؤثر و کم‌هزینه است و کشاورزان خرده‌پا را در برابر افت قیمت در زمان برداشت محافظت می کند. این نوع از انبار پیاز، که براساس انبار سنتی است، اجازه می دهد تا گردش هوا بهتر انجام شده واز میزان رطوبت کاسته شود و این امکان را می دهد تا حدود سه تن پیاز به مدت شش ماه در آن به خوبی نگهداری شود.

PAFASP همچنین از Teel Taaba با فراهم کردن نهاده ها، مانند کود و موتور پمپ، از حدود 50 کشاورز عضو، حمایت کرده است.

همچنین با ارائه راه حل های عملی برای مشکل ذخیره سازی پیاز باعث شده تا به افزایش درآمد کشاورزان کمک کند. این پروژه همچنین از سه زیربخش دیگر (انبه، گوشت گاو، گوشت و طیور) هم حمایت کرده است.

یک نمای کلی از PAFASP

پروژه تنوع کشاورزی و طرح توسعه بازار PAFASP) ) در سال 2007 راه‌اندازی شد که توسط دولت بورکینافاسو از طریق وزارت کشاورزی با پشتیبانی فنی از بانک جهانی اجرا شده است. کل هزینه 44،384 میلیارد CFAF ، برآورد شده که 86 درصد توسط بانک جهانی تأمین شده است.

هدف PAFASP ، افزایش رقابت در زنجیره ارزش بازارهای محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ودر راستای ترویج رشد بخش کشاورزی است.

این برنامه در درجه نخست روی چهار زنجیره ارزش (انبه، پیاز، گوشت گاو، گوشت و طیور محلی) و همچنین پنبه و محصولات (ذرت، لوبیا چشم بلبلی و کنجد) متمرکز است.

همچنین هشت سال پس از اجرای آن، بانک جهانی با افزودن کمک مالی به میزان 24.5 میلیارد CFAF به دولت به ادامه اجرای این برنامه و تحکیم نتایج خوبی که به دست آمده، بین جولای 2014 و ژوئن 2016 اقدام کرده است./


ترجمه: فرحناز سپهری


پی نوشت:

1- پروژه تنوع کشاورزی و طرح توسعه بازار: برنامه تدارکاتی بورکینا فاسو به‌شمار می‌رود که به فرانسوی نامیده می‌شود: Projet du Programme d'Appui aux Filieres Agro-Sylvo-Pastorales (PAFASP)

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید