Iranian Agriculture News Agency

نایب‌رئیس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی ایران در گفت‌وگو با ایانا پاسخ داد:

دلایل قیمت سه برابری نهال‌های کشت بافتی نسبت به سنتی‌ها

برای فراهم کردن محیط کشت بافت گیاهی نیاز به مواد اولیه‌ای است که بخش زیادی از طریق واردات و با ارز آزاد تأمین می‌شود و هزینه زیادی را برای واحدهای کشت بافت به همراه دارد.

دلایل قیمت سه برابری نهال‌های کشت بافتی نسبت به سنتی‌ها


برای فراهم کردن محیط کشت بافت گیاهی نیاز به مواد اولیه‌ای است که بخش زیادی از طریق واردات و با ارز آزاد تأمین می‌شود و هزینه زیادی را برای واحدهای کشت بافت به همراه دارد.

نایب‌رئیس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، دلایل قیمت بالای نهال‌های کشت بافتی را گران تمام شدن مواد اولیه عنوان کرد و گفت: محیط کشت بافت گیاهی را مواد شیمیایی تشکیل می‌دهد که درصد زیادی از آن از طریق واردات و با ارز آزاد تأمین می‌شود.

شهرام حسامی افزود: در محیط کشت همچنین از نوع خاصی از جلبک استفاده می‌شود که فقط در کشورهای اسکاندیناوی مانند هلند و در شرایط کاملاً ویژه و استریل تهیه می‌شود که تأمین آن زمان و هزینه زیادی را برای واحدهای کشت بافت به همراه دارد.

وی با تأیید اینکه رسیدن به توافق برجام تا حدی مشکلات مالی و بانکی را مرتفع کرده است، اظهار داشت: با وجود برجام، به‌دلیل نگرانی شرکت‌های خارجی از نوسانات روابط خارجی ایران، این شرکت‌ها فاکتورهای فروش مواد اولیه را حداکثر سه تا پنج روزه صادر می‌کنند که این زمان کوتاه برای پرداخت بهای مواد اولیه، شرایط اقتصادی را برای واحدهای کشت بافت سخت‌تر می‌کند.

نایب‌رئیس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی ایران با اشاره به برنامه جهاد کشاورزی برای توسعه باغ‌های کشور، بیان کرد: برای رسیدن به این هدف و ایجاد باغ‌های تجاری ابتدا باید نهاده‌های اولیه همانند نهال‌های بااصالت و سالم درختان با قیمت مناسب در اختیار باغداران قرار گیرد.

حسامی راه‌های پیشنهادی خود برای کاهش قیمت تمام‌شده نهال‌های کشت بافتی را تأمین مواد اولیه توسط وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند بخشی از یارانه نهادهای مانند سم و کود را به تأمین مواد اولیه واحدهای کشت بافت گیاهی اختصاص دهد یا اینکه خود اقدام به واردات این مواد در حجم بالا کند به این ترتیب هزینه تمام‌شده تولید نهال بااصالت و سالم کاهش می‌یابد و این نهاده با قیمت مناسب در اختیار باغدران قرار می‌گیرد.

وی در پایان ناآگاهی باغداران از مزیت‌های نهال‌های کشت بافتی را از دیگر مشکلات پیش روی توسعه باغ‌های تجاری برشمرد و تأکید کرد: با توجه به اینکه باغداران اطلاعات کافی از مزیت‌های نهال‌های حاصل از کشت بافت ندارند، تفاوت دو تا سه برابری قیمت این نهال‌ها نسبت به نهال‌های سنتی، باعث بی‌میلی استفاده از نهال‌های کشت بافتی را می‌شود./

G-951104-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید