Iranian Agriculture News Agency

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس:

عرضه ذرت در بورس کالا باعث حذف عوامل واسطه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده است

پرداخت ۷۰ درصد از وجه محصول در کمتر از یک هفته، صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل و انبارداری، جلوگیری از تحمیل هزینه‌های افت و کسری ناشی از نگهداری بلندمدت محصول و جلب مشارکت بخش خصوصی در انجام خرید تضمینی و از همه مهم تر حذف عوامل واسطه در خرید و فروش محصول و شفاف‌سازی عملیات بازرگانی؛ از عمده مزایای طرح قیمت تضمینی ذرت به شمار می رود.

عرضه ذرت در بورس کالا باعث حذف عوامل واسطه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده است

براساس تصویب ‌نامه هیأت وزیران و ابلاغ آن از سوی وزیر جهاد کشاورزی «طرح قیمت تضمینی ذرت در سال ۱۳۹۵ توسط شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور» به مرحله اجرا در آمده است .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، هدایت اله رحیمی با اعلام این مطلب گفت: در این طرح ذرت کشاورزان در 10 استان در سال جاری به قیمت تضمینی و با مشارکت بورس کالا خریداری شد و با توجه به این که استان‌ فارس یکی از استان های عمده تولید کننده ذرت به شمار می رود، خرید ذرت به صورت قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی و با قیمت مصوب (با کیفیت مطلوب) ۱۰ هزار و 360 ریال به ازای هر کیلوگرم انجام شده است .

وی افزود: از عمده مزایای طرح قیمت تضمینی می توان به مواردی از قبیل: پرداخت حدود ۷۰ در صد از وجه محصول در عرض کمتر از یک هفته به کشاورزان، صرفه جویی در هزینه‌های حمل و نقل، کاهش هزینه‌های انبارداری، جلوگیری از تحمیل هزینه‌های افت و کسری ناشی از نگهداری بلندمدت محصول و جلب مشارکت بخش خصوصی در انجام خرید تضمینی و از همه مهم تر حذف عوامل واسطه در خرید و فروش محصول و شفاف‌سازی عملیات بازرگانی اشاره کرد، بنابراین خرید ذرت با قیمت تضمینی و با مشارکت بورس کالا صورت می گیرد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: عرضه ذرت در بورس کالا به دو شیوه گواهی سپرده کالایی و فیزیکی انجام می‌شود و با توجه به سیاست جدید دولت مبنی بر قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، دولت هر ساله قیمتی را به عنوان قیمت تضمینی محصولات کشاورزی اعلام و به کشاورزان پیشنهاد می‌کند تا محصول تولیدی را در بورس کالا عرضه کنند.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یادآور شد: به این ترتیب کشاورزان پس از تحویل محصولات تولیدی خود به انبارهای تحت نظارت بورس کالا، گواهی سپرده کالا یا همان قبض انبار دریافت می کنند و می توانند با هماهنگی با کارگزاران مجاز بورس، محصول خود را در بورس کالا عرضه نمایند .

وی اظهار داشت: در صورتی که قیمت کشف شده در بورس کالا از قیمت تضمینی اعلامی دولت کمتر بود، وجه معاملات ظرف دو روز کاری به حساب کشاورزان واریز می‌شود و ما به التفاوت قیمت بورس و قیمت تضمینی نیز باید ظرف دو ماه از سوی دولت پرداخت شود .

رحیمی با اشاره به مزیت هایی که طرح قیمت تضمینی به نسبت خرید تضمینی برای صنعت کشاورزی کشور دارد، بیان داشت: در طرح قیمت تضمینی بارها عنوان شده است که کشاورزان حداکثر یک هفته پس از فروش محصول در بورس کالا به وجه معامله می‌رسند که با توجه به تأخیرهای طولانی مدت و چند ماهه در پرداخت مطالبات کشاورزان، به جرأت می‌توان گفت اتفاقی که امروز در قالب سیاست قیمت تضمینی در حال رخ دادن است، روزی آرزوی کشاورزان بوده است .

وی تصریح کرد: در استان فارس خرید ذرت دانه ای از کشاورزان بر اساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به صورت گواهی سپرده کالایی در قالب بورس از شهریور ماه با برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بورس برای مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های تولید کننده ذرت و کارشناسان ستادی دست اندرکار با موضوع شروع شد و در ادامه با ثبت مشخصات ذرت کاران در سامانه بورس و اخذ قرارداد شرکت بورس با ایستگاه های ذرت خشک کنی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان پیشنهاد شده بودند، عملیات تحویل گیری ذرت از کشاورزان آغاز گردید.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: تا بیست و سوم دی ماه سال جاری میزان وزن خالص ذرت تحویلی (وزن خشک) به مراکز خرید بالغ بر 83 هزار و 500 تن بوده است. بر همین اساس استان فارس در مقایسه با مقدار کل ذرت خریداری شده در کشور در مدت مشابه 17.6 درصد را به خود اختصاص داد و پس از استان خوزستان در رتبه دوم تولید ذرت دانه ای قرار گرفته است .

رحیمی یاد آور شد: از میزان کل ذرت تحویلی که در بورس کالا عرضه شده، مقدار 65 هزار و 500 تن با قیمت متوسط هفت هزار و 286 ریال معامله و به فروش رسیده است که وجه آن به حساب کشاورزان واریز شده است و مابه التفاوت این وجه تا قیمت خرید تضمینی 10 هزار و 368 ریال و با توجه به هکتولیتر 690 و میزان رطوبت 30 درصد برای ذرت تحویلی به زودی به کشاورزان پرداخت خواهد شد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید