Iranian Agriculture News Agency

عضو انجمن ارزیابی ایران در گفت‌وگو با ایانا:

طرح آمایش سرزمین برای کل کشور نداریم/ طرح‌های استانی غلط هستند/ 200 میلیارد تومان اعتبار برای تدوین طرح آمایش سرزمین نیاز داریم

عضو انجمن ارزیابی ایران از نبود طرح آمایش سرزمین برای کل کشور و ایرادهای موجود در طرح‌های آمایش استانی خبر داد.

طرح آمایش سرزمین برای کل کشور نداریم/ طرح‌های استانی غلط هستند/ 200 میلیارد تومان اعتبار برای تدوین طرح آمایش سرزمین نیاز داریم


عضو انجمن ارزیابی ایران از نبود طرح آمایش سرزمین برای کل کشور و ایرادهای موجود در طرح‌های آمایش استانی خبر داد.

مجید مخدوم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در ایران برای کل کشور طرح آمایش سرزمین وجود نداشته و آنچه در اختیار داریم، طرح‌های استانی هستند.

وی بیان کرد: طرح آمایش سرزمین باید بر اساس توان منطقه‌ تدوین شود و تهیه طرح‌های آمایش استانی، رویه درستی نیست.

این عضو انجمن ارزیابی که مسئولیت بازبینی طرح‌های آمایش سرزمین استانی را عهده‌دار است، فقط طرح‌های تدوین شده برای دو استان گلستان و قزوین را تأیید کرد. به گفته وی طرح‌های سایر استان‌ها نیاز اصلاحات اساسی دارد.

مخدوم اضافه کرد: در یکی از استان‌ها، معاون استاندار پول مربوط به پروژه آمایش سرزمین را گرفته و با اتوکد نقشه تهیه کرده است. در واقع مجری پروژه، طرحی سطحی تدوین کرده که قابل استناد نیست.

وی تأکید کرد: استانداردهای ایران برای طرح‌های آمایش سرزمین بسیار سختگیرانه بوده و حتی از اروپا جلوتر است اما این استانداردها، هیچ‌گاه اجرایی نشده است.

این عضو انجمن ارزیابی در پاسخ به اظهاراتی درباره عدم توجه به مقوله آب در پروژه آمایش سرزمین اجرا شده توسط وی، بیان کرد: سال‌ها پیش، ارزیابی توان برای کشور انجام دادم و در این ارزیابی به مسئله آب توجه کرده‌ام. مقوله آب اساس توسعه است و دومین فاکتوری که در طرح‌های ارزیابی توان به آن توجه می‌شود و حتی در کلاس درس به دانشجویانم می‌آموزم، توجه به پتانسیل‌های آبی هر منطقه است.

وی درباره دلایل عدم موفقیت ایران در زمینه تدوین طرح آمایش سرزمین، عنوان کرد: تا زمانی که زمین خوارها، جنگل خوارها و غیره مانع تدوین طرح آمایش سرزمین می‌شوند، در این زمینه موفق نخواهیم شد. حدود 40 سال است که این گروه‌ها در برابر تدوین طرح آمایش سرزمین مقاومت می‌کنند.

به گفته مخدوم طرح‌های آمایش سرزمین استانی را می‌توان بازبینی و ساماندهی کرد و به کمک این طرح‌ها، طرح آمایش سرزمین کلی را تهیه کرد.

وی افزود: در حال حاضر کار بررسی طرح‌های آمایش سرزمین استان‌ها تمام شده اما آنها درست عمل نکرده‌اند و این طرح‌ها باید از اول نوشته شود.

این عضو انجمن ارزیابی گفت: در استان قزوین که تدوین طرح درست انجام شده، الگوی مناسبی در اختیار استاندار قرار گرفته که در برابر توسعه‌های خارج از استاندارد، مقاومت کند. اما سایر استان‌ها باید کارهای انجام شده را اصلاح کنند.

وی به این پرسش که اصلاح اسناد بالادستی و تدوین طرح آمایش سرزمین چند سال طول خواهد کشید، این گونه پاسخ داد: در صورت تامین اعتبارات، دو تا پنج سال زمان نیاز داریم تا طرح کلی تهیه شود. البته طمع‌کاران نیز نباید سنگ‌اندازی کنند.

این عضو انجمن ارزیابی ادامه داد: تا کنون دو بار برای اجرای طرح آمایش پول جور کرده‌ام. بار اول 15 سال قبل بود که سه میلیارد تومان به این مسئله اختصاص داده شد. بار دوم نیز در سال 86، 35 تا 36 میلیارد تومان به تدوین طرح آمایش سرزمین اختصاص داده شد اما همه این پول‌ها را خوردند و به نتیجه مطلوب نرسیدند.

وی یادآور شد: در حال حاضر برای تدوین طرح آمایش سرزمین، حدود 200 میلیارد تومان پول نیاز داریم.

مخدوم بیان کرد: 70 درصد خرابکاری‌هایی که در کشور رخ داده به خاطر نبود طرح آمایش سرزمین است. این مسئله خسارت‌های اقتصادی زیادی برایمان به همراه داشته که می‌توان این هزینه‌ ها را به راحتی استخراج کرد./

L-951104-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید