Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم در گفت‌وگو با ایانا اعلام کرد:

ظرفیت تولید سموم دفع آفات نباتی در کشور 10 برابر نیاز کشاورزان/ بازار سم ایران در قبضه چینی‌ها

با وجود اینکه ظرفیت تولید سم در داخل کشور 10 برابر نیاز کشاورزان است، اما به‌دلیل تعرفه پایین وارداتی و مالیات بر ارزش افزود نامتوازن، بازار این نهاده در قبضه چینی‌ها است.

ظرفیت تولید سموم دفع آفات نباتی در کشور 10 برابر نیاز کشاورزان/ بازار سم ایران در قبضه چینی‌ها


با وجود اینکه ظرفیت تولید سم در داخل کشور 10 برابر نیاز کشاورزان است، اما به‌دلیل تعرفه پایین وارداتی و مالیات بر ارزش افزود نامتوازن، بازار این نهاده در قبضه چینی‌ها است.

عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه تعیین تعرفه‌های مناسب گمرکی از سوی دولت‌ها سدی در مقابل واردات بی‌رویه یک محصول است، گفت: تعیین تعرفه پایین واردات سم از چین باعث ورود بی‌رویه و اشباع شدن بازار از سم‌های این کشور شده است.

مسعود گیل‌آبادی افزود: تعیین تعرفه‌های پایین گمرکی برای واردات سم به معنی پرداخت یارانه به کارگر و رونق تولید این نهاده در چین است، در حالی که تعداد زیادی کارخانه و شرکت در تولید و توزیع این محصول در داخل کشور فعالیت دارند و موجبات اشتغال‌زایی بسیاری را فراهم کرده‌اند.

وی مشکل دیگر پیش روی توسعه بازار سم داخلی را قانون 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به ملزومات بسته‌بندی و برخی از مواد اولیه مانند حلّال‌ها عنوان کرد و ادامه داد: در حالی سموم تکنیکال وارداتی که معمولاً 40 تا 50 درصد از بخش سم داخلی را تشکیل می‌دهند از مالیات بر ارزش افزوده معاف است که ملزوماتی مانند بسته‌بندی یا حلّال‌ها که تولید شرکت‌های پتروشیمی داخلی هستند، شامل قانون 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند و این امر قدرت رقابت سموم داخلی را در مقایسه با سموم وارداتی کاهش داده است.

گیل‌آبادی با تأکید بر کیفیت سموم تولید داخل، بیان کرد: سمومی که در داخل کشور تولید می‌شوند نسبت به سم‌های وارداتی به‌ویژه از کشور چین کیفیت بالاتری دارد؛ زیرا نظارت‌های دقیق و سختگیرانه از سوی سازمان حفظ نباتات کشور در مراحل مختلف تولید آن انجام می‌گیرد و امکان انجام آزمایش‌های مخلتف و استاندارد روی آنها وجود دارد.

وی با اشاره به اقدام خوب سازمان حفظ نباتات طی سال‌های گذشته درباره تعیین تعرفه واردات بر اساس میزان خطرات سموم مصرفی، (کم‌خطر و پرخطر) اظهار داشت: این تصمیم سازمان حفظ نباتات کشور که بر اساس خواسته انجمن تولیدکنندگان سم و کود کشور گرفته شده است، علاوه بر کاهش ورود سموم پرخطر به کشور، باعث ارتقاء سلامت جامعه شده است.

عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی که از فردا سه‌شنبه افتتاح می‌شود، تأکید کرد: کیفیت بالای نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی در سه سال گذشته باعث قرارگیری این نمایشگاه در رتبه بالای این دست از نمایشگاه‌های تخصصی در کشور شده است.

گیل‌آبادی یادآور شد: این نمایشگاه که از پنجم بهمن‌ماه به مدت چهار روز برپا خواهد شد، فرصت مناسبی برای معرفی محصولات با کیفیت به مصرف‌کنندگان است.

وی در پایان برگزاری کلاس‌های آموزشی در حاشیه چهارمین نمایشگاه نهادهای کشاورزی امسال را از نقاط مثبت این نمایشگاه دانست و عنوان کرد: این کلاس‌ها با محوریت‌های مختلف برای شرکت‌کنندگان ازجمله تأمین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان سم برگزار خواهد شد./

G-951104-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید