Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کود و سم ایران خبر داد:

سرمایه‌گذاری 200 میلیون یورویی کره جنوبی در تولید ماشین‌آلات کشاورزی در ایران/ زنجیره کامل تولید حبوب و خشکبار به بهره‌برداری می‌رسد

بر اساس توافقی که در سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران صورت گرفت، این کشور 200 میلیون یورو در زمینه‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی در ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری 200 میلیون یورویی کره جنوبی در تولید ماشین‌آلات کشاورزی در ایران/ زنجیره کامل تولید حبوب و خشکبار به بهره‌برداری می‌رسد


بر اساس توافقی که در سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران صورت گرفت، این کشور 200 میلیون یورو در زمینه‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی در ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کود و سم ایران امروز در نشست خبری هشتمین همایش بین‌المللی کشاورزی سالم که محل در ساختمان شرکت آرمان سبز آدینه برگزار شد، گفت: طی توافقات صورت‌گرفته کره جنوبی بیش از 200 میلیون یورو در زمینه‌های تولید ماشین‌آلات کشاورزی ازجمله تراکتور با توان 18 تا 120 اسب بخار سرمایه‌گذاری کرده است که فاز نخست کارخانه آن تا شش ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدرضا شریفی افزود: با توجه به آنکه بخش کشاورزی سهم عظیمی در اقتصاد کشور دارد اما آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی یکی از دلایل ضعف در بخش کشاورزی را بی‌توجهی به بخش خصوصی عنوان کرد و ادامه داد: اگر به‌دنبال رشد و توسعه پایدار در بخش کشاورزی هستیم، باید بخش خصوصی را بیشتر فعال کنیم.

شریفی با اشاره به اهیمت کیفیت نهاده‌های مورد استفاده در صنعت کشاورزی بیان کرد: با وجود اینکه بذر سه تا پنج درصد هزینه تولید در کشاورزی را شامل می‌شود، اما نوع مرغوب این نهاده می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش تولید، کاهش مصرف آب و عملکرد در واحد سطح داشته باشد.

وی با اشاره به کاهش 10 درصد سطح زیر کشت برخی محصولات نظیر ذرت، گندم، جو و چغندر قند در کشور، یادآور شد: استفاده از دانش روز دنیا در سال‌های اخیر باعث شده است که با وجود کاهش سطح زیر کشت این محصولات، عملکرد تولید در واحد سطح افزایش پیدا کند.



عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کود و سم ایران تأکید کرد: یکی از این دانش‌ها انتقال محصولات آب‌بر نظیر سبزی و سیفی از فضای آزاد به فضای گلخانه است که علاوه بر افزایش تولید باعث صرفه‌جویی 30 تا 40 درصدی در مصرف آب می‌شود.

شریفی فرآوری و بسته‌بندی محصولات و استفاده بهینه از بازار داخلی و خارجی در صنایع غذایی را یکی از مشکلات جدی بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: در همین راستا مجموعه عظیمی با راه‌اندازی زنجیره کامل تولید، بسته‌بندی و فرآوری انواع حبوبات، آجیل و خشکبار با همکاری شرکت آرمان سبز آدینه ایجاد شده است که ظرف پنج ماه آینده به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: با کمک این مجموعه و راه‌اندازی زنجیره تولید می‌توان علاوه بر رفع مشکلات بازار داخلی می‌توان محصولات خود را به سایر کشورها صادر کرد.

شریفی مبارزه با آفات و بیماری‌ها را یکی دیگر از نیازهای اساسی بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: از این رو شرکت آرمان سبز آدینه در منطقه صنعتی زرندیه در زمینی حدود پنج هکتار تحت برند شرکت‌های خارجی کارخانه کود و سم ایجاد کرده است.

شریفی با اشاره به مزایای کودهای ارگانیک اضافه کرد: کودهای ارگانیک به سبب سازگاری با طبیعت و محیط زیست، حفظ منابع آبی و خاکی کشور را به همراه دارد چرا که طی سال‌های اخیر واردات کودهای بی‌کیفیت صدمات زیادی را به سرمایه اصلی این بخش وارد می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت تولید معیشتی در کشاورزی، ادامه داد: در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید به سمت و سوی تولید معیشتی حرکت کنیم؛ چرا که امنیت غذایی امری مهم در اقتصاد همه کشورهای به‌شمار می‌رود.

عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کود و سم ایران با اشاره به دستاوردهای همایش بین‌المللی کشاورزی سالم در سال‌های گذشته، عنوان کرد: با وجود بی‌توجهی به بخش خصوصی در صنعت کشاورزی با برگزاری این همایش‌ها به‌دنبال آن تا جایگاه اصلی این بخش را معرفی کنیم؛ زیرا بخش خصوصی در تولید محصولات کشاورزی و نهاده‌ها در جهت رشد و پایدار توسعه کشاورزی تلاش‌های زیادی کرده است.

شریفی با تأکید بر قابلیت بخش خصوصی در تأمین نهاده‌های مانند سم و کود و بذر، افزود: از زمانی که واردات سم به بخش خصوصی واگذار شده است استفاده از سموم در تولیدات گیاهی یک دهم کاهش یافته و از طرفی باید گفت که تمامی شرایط و زیرساخت‌های تولید و تأمین نهاده‌های کود از طریق بخش خصوصی فراهم است.

وی ساخت کمباین برنج با همکاری کره را از دیگر دستاوردهای مهمی عنوان کرد که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

شریفی در پایان عمر بالای ماشین‌آلات کشاورزی را از دلایل اصلی 15 تا 20 درصدی ضایعات کشاورزی عنوان کرد و معتقد است: نوسازی ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی در کاهش ضایعات نقش بسزایی داشته باشد./

G-951104-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید