Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد:

تجهیز ۴۶ هزار هکتار از اراضی کردستان به سیستم آبیاری نوین/ ساخت ۱۲۰ ایستگاه پمپاژ آب

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: راهکارهای مختلفی به منظور مصرف بهینه و افرایش بهره وری آب در بخش کشاورزی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری همچون آبیاری های قطره ای، بارانی، زیر سطحی، کانال های آبیاری و انتقال آب با لوله اشاره کرد.

تجهیز ۴۶ هزار هکتار از اراضی کردستان به سیستم آبیاری نوین/ ساخت ۱۲۰ ایستگاه پمپاژ آب

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان کردستان از تجهیز ۴۶ هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم آبیاری نوین خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، فرزاد حسنی با بیان این مطلب گفت: راهکارهای مختلفی به منظور مصرف بهینه و افرایش بهره وری آب در بخش کشاورزی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری همچون آبیاری های قطره ای، بارانی، زیر سطحی، کانال های آبیاری و انتقال آب با لوله اشاره کرد .

وی مدیریت صحیح منابع خاک را نیز از دیگر راهکارهای مهم و اثربخش در مدیریت منابع آبی و افزایش بهره وری آب دانست و تصریح کرد: در این راستا با شناخت و بهبود ساختمان خاک و جبران کمبودهای خاک از نظر مواد آلی می توان ذخیره سازی آب در خاک را افزایش داد و از این طریق گام مؤثری در صرفه جویی مصرف آب برداشته می شود .

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان کردستان مهم ترین راهبردهای مدیریتی برای افزایش مواد آلی خاک ها را رواج و نهادینه کردن مصرف کودهای دامی، سبز و کمپوست همراه با کودهای شیمیایی، ضرورت تولید صنعتی کودهای بیولوژیک، ممانعت از آتش زدن مزارع بعد از درو، توسعه سیستم های زراعی «بدون خاک ورزی» و یا با «حداقل خاک ورزی»، کاهش عملیات مکانیکی غیر لازم در مزارع و باغات و حذف شخم غیر ضروری و افزایش تولید بیوماس گیاهی و حفظ آن اعلام کرد.

حسنی عنوان کرد: با شناخت بافت و ساختمان خاک های مورد کشت می توان آب را در داخل خاک مدیریت و از این طریق دور و زمان آبیاری در روند تولید محصولات مختلف را به خوبی اعمال مدیریت کرد .

وی تصریح کرد: تطبیق نوع گیاه مورد کشت با خاک مورد نظر به واسطه شناخت بافت و ساختمان خاک و اطلاع از وضعیت پراکنش بارندگی های هر منطقه عامل مهم دیگری در افزایش بهره وری آب و افزایش تولید در واحد سطح به شمار می رود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی با تأکید بر اینکه موفقیت در مدیریت منابع آبی و خاکی و همچنین افزایش بهره‌وری آب همکاری و هماهنگی واحدهای زراعت، باغبانی و مرکز تحقیقات را می طلبد، بیان داشت: برای رسیدن به نتیجه دلخواه در این زمینه همکاری ها باید همسو و هماهنگ با هم باشد .
حسنی گفت: جایگزین کردن ارقام با نیاز آبی پایین و مقاوم به خشکی با رقم های با نیاز آبی بالا و مقاومت پایین در برابر کم آبی در حوزه زراعت و باغبانی از دیگر راهکارهای افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی به حساب می آید.

گفتنی است مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ( ۲۴ آذر ۱۳۹۵) از تجهیز ۴۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار خبر داد .

حسنی با اشاره به یک میلیون و ۲۴۰ هکتار از اراضی قابل کشت در استان کردستان افزود: از این میزان، ۱۲۹ هزار هکتار از اراضی استان، آبی است که در این اراضی تاکنون ۴۶ هزار هکتار به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده‌اند .

وی خاطرنشان کرد: برای تأمین آب اراضی ۱۲۰ ایستگاه پمپاژ آب ایجاد شده که بیتشر به‌منظور توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار است .

حسنی با اشاره به آب‌های حوزه مرزی تصریح کرد: از ۱۷ هزار هکتار اراضی پایاب حوزه مرزی تاکنون تنها شش‌هزار هکتار آن تعیین تکلیف شده و در حال اجرا است .

وی اعتبار تخصیص‌یافته برای اجرای این ۱۷ هزار هکتار را ۲۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان تنها ۱۸ میلیارد تومان پرداخت شده است .

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه طی سال جاری پنج‌هزار هکتار از اراضی استان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است، تأکید کرد: اجرای آبیاری تحت فشار در اراضی استان از سوی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بدون سقف تعیین شده است؛ زیرا اعتبار آن قرار است از صندوق توسعه ملی تأمین شود .

حسنی شیوه‌های آبیاری در اراضی آبی استان کردستان را قطره‌ای، کلاسیک و طف نام برد و یادآور شد: آبیاری به شیوه قطره‌ای بیشتر برای باغ‌ها و آبیاری به شیوه طف به‌منظور آبیاری زراعت مورد استفاده قرار می‌گیرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید