Iranian Agriculture News Agency

جریان آب زاینده رود امروز سه شنبه به اصفهان رسید

کشاورزان اصفهانی از زنده شدن زاینده رود شادمانی کردند/ آب از پل های تاریخی نصف جهان گذشت

دریچه های سد زاینده رود بامداد یکشنبه، سوم بهمن بازگشایی شد و بامداد امرور سه شنبه پس دو روز گذر از مسیر های کوهستانی وارد شهر اصفهان شد که تا فردا چهارشنبه به شرق این شهر و دست کشاورزان می رسد.

کشاورزان اصفهانی از زنده شدن زاینده رود شادمانی کردند/ آب از پل های تاریخی نصف جهان گذشت


به گزارش ایانا ، دریچه های سد زاینده رود بامداد یکشنبه، سوم بهمن بازگشایی شد و بامداد امرور سه شنبه پس دو روز گذر از مسیر های کوهستانی وارد شهر اصفهان شد و تا فردا به شرق این شهر می رسد.
میزان آب رها شده در بستر زاینده رود 60 متر مکعب بر ثانیه است و به مدت 22 روز به منظور کشت کشاورزان شرق اصفهان جریان می یابد.
باز شدن دریچه های سد و جاری شدن آب در زاینده رود برای رسیدن به اصفهان و زمین های کشاورزی شرق اصفهان طی دو روز اخیر در صدر اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی استان اصفهان قرار گرفته است .
مردم اصفهان به ویژه کشاورزان شرق این شهر با شادمانی برای زنده شدن زاینده رود لحظه شماری کردند و اکنون رسیدن آب را به هم شادباش می گویند.
زاینده رود از سد زاینده رود و ارتفاعات چلگرد در چهار محال و بختیاری و نیز کوه های فریدونشهر در غرب استان اصفهان به شکل رودهای کوچک از هم جدا سرچشمه گرفته و پس از درآمیختن در دریاچه سد زاینده رود به صورت رودخانه ای واحد به سمت اصفهان و تالاب گاوخونی جاری می شود.
این رودخانه به عنوان بزرگ ترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.
هم اکنون کمیته ای پنج نفره به منظور تامین آب کشت های بهاره و پاییزه و نیز تداوم حیات در محدوده محیط طبیعی زاینده رود به شکل مقعطی تصمیم به گشودن دریچه های سد و جاری شدن آب بر روی بستر خشک زاینده رود می گیرد.
استان اصفهان پس از استان های یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که در سال جاری زراعی با پدیده خشکسالی دست پنجه نرم می کند.
سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید