Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایانا عنوان کرد:

کشتارگاه‌ها پاشنه‌آشیل اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در اجرای این طرح در استان با دو مشکل عمده روبه‌رو هستیم: نخست کشتارگاه‌ها در استان است که بعضاً تمایل به اجرای این طرح ندارند؛ زیرا مرغ با وزن و سن پایین مقداری افت لاشه‌اش بالاتر است. مشکل دیگر مربوط به نظام مرغ‌فروشی‌ها می‌شود که بیشتر به‌صورت واسطه‌گری است.

کشتارگاه‌ها پاشنه‌آشیل اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایانا از کشتارگاه‌ها به‌عنوان پاشنه‌آشیل اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی نام برد.

شهرام قنبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: سالانه 63 هزار تن مرغ توسط 656 واحد صنعتی مرغداری گوشتی دارای مجوز و 244 واحد بدون مجوز در استان کرمانشاه تولید می‌شود.

وی بیان کرد: ظرفیت جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان در یک دوره (سه‌ماهه) 10 میلیون و 50 هزار قطعه است که در حال حاضر با دو میلیون قطعه فعالیت می‌کنند.

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به قیمت دوهزار تومانی جوجه یکروزه در استان افزود: برای افزایش نیافتن قیمت جوجه یکروزه با اتحادیه مرغ گوشتی هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و این اتحادیه با انجمن جوجه یکروزه مرکز در تهران به تفاهم رسیده‌اند که قیمت جوجه کاهش یابد.

قنبری با بیان اینکه اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی در نهایت باعث کاهش قیمت جوجه یکروزه خواهد شد، عنوان کرد: با نظارتی که روی کارخانه جوجه‌کشی در استان داشتیم، معلوم شد قیمت جوجه یکروزه در استان با قیمت استان‌های دیگر در کشور تفاوتی ندارد و در مجموع استان در این زمینه مشکل خاصی ندارد.

وی افزود: طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ گوشتی در این استان از یکم آذرماه سال جاری همزمان با سراسر کشور شروع شد و در دستورکار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ گوشتی کمک به توسعه پایدار بخش کشاورزی است خاطرنشان کرد: این طرح همچنین باعث ایجاد بهره‌وری در مصرف خریدار و افزایش بهره‌وری در مرغداری‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ مزایایی فراوانی از لحاظ اقتصادی دارد تصریح کرد: مزایایی ازجمله استفاده مطلوب و بهینه از زیرساخت‌های صنعت مرغداری و ایجاد ایمنی بهداشتی و از همه مهم‌تر باعث ارتقای سلامت در مواد غذایی مورد مصرف جامعه و کاهش هزینه‌های تولید و صرفه‌جویی در منابع توسط دستگاه‌ها و ادارات دولتی، اتحادیه‌های مرغ گوشتی، انجمن کشتارگاه‌های طیور و... می‌گردد.

قنبری دیگر مزایای طرح را افزایش تعداد دفعات جوجه‌ریزی، کاهش ریسک ابتلاء به بیماری، بهبود ضریب تبدیل غذایی، بهبود شاخص اقتصادی و رونق در سایر حلقه‌های تولید گوشت مرغ و... بیان کرد.

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه اجرای طرح فوق باعث افزایش کیفیت گوشت مرغ تولیدی در استان می‌شود، گفت: همچنین زمینه برای توسعه صادرات گوشت مرغ نیز فراهم می‌شود.

وی افزود: به‌منظور پشتیبانی از این طرح مناسب از مردم شریف استان درخواست می‌شود که در زمان مراجعه به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها مرغ‌هایی با وزن حداکثر یک کیلو و 800 گرم خریداری کنند.

قنبری با اشاره به مشکلات پیش روی اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی در استان کرمانشاه ادامه داد: در اجرای این طرح در استان با دو مشکل عمده روبه‌رو هستیم؛ نخست کشتارگاه‌ها در استان است که بعضاً تمایل به اجرای این طرح ندارند؛ زیرا مرغ با وزن و سن پایین مقداری افت لاشه‌اش بالاتر است. اگر کشتارگاه‌های استان همکاری و هماهنگی لازم با این طرح داشته باشند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. در واقع پاشنه‌آشیل اجرای طرح کاهش سن و وزن مرغ گوشتی در کشتارگاه می‌چرخد.

وی یادآور شد: مشکل دیگر مربوط به نظام مرغ‌فروشی‌ها می‌شود که بیشتر به‌صورت واسطه‌گری است. از این رو خرید و فروش مرغ باید ساماندهی شود و از سوی دیگر تولید مرغ در قالب زنجیره تولید صورت گیرد.

مدیر امور طیور و زنبورعسل جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته برای اجرای هرچه موفق‌تر طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی در استان کرمانشاه تأکید کرد: ایجاد کمیته هماهنگی با اعضای ذی‌ربط مانند: دامپزشکی، اتحادیه‌ها، بخش خصوصی، انجمن کشتارگاه‌ها و...، فعال شدن کمیته فنی شهرستان‌ها برای فرهنگ‌سازی و نظارت و سرکشی به کشتارگاه‌ها، هماهنگی با دامپزشکی به‌منظور ثبت جوجه‌ریزی در سامانه، هماهنگی با اتحادیه مرغ گوشتی استان برای گرفتن تعهدنامه از مرغداری‌ها که مرغ را بیش از 442 روز در مرغدرای‌ها نگه ندارد، ارائه گزارش به سازمان جهاد کشاورزی استان و استانداری به‌منظور مساعدت در اجرای طرح و... از فعالیت‌های صورت‌گرفته در اجرای این طرح به‌شمار می‌رود.

قنبری انتشار دوهزار پوستر برای نصب در مرغ‌فروشی‌ها، پخش 12 مورد برنامه رادیو و تلویزیونی، چاپ بروشور تبلیغی، سفارش انتشار مطلب در روزنامه‌های پرتیراژ استان، پیگیری برای راه‌اندازی خط 02 در کشتارگاه‌های استان، نصب دستگاه سورت‌بندی در کشتارگاه‌ها را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی در استان اعلام کرد.

وی در پایان تعداد کشتارگاه‌های مرغ استان کرمانشاه را 9 کشتارگاه اعلام کرد و یادآور شد: از این تعداد کشتارگاه، شش کشتارگاه در استان فعال است. بقیه به‌خاطر اختلاف مالکان یا مقرون‌به‌صرفه نبودن تعطیل هستند./

A-951105-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید