Iranian Agriculture News Agency

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

فعالیت‌های محیط زیستی هزینه‌بر نیست/ در دولت یازدهم صنعت سبز را با رویکرد جدید برگزار کردیم

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در گذشته تصور می‌شد فعالیت‌های محیط زیستی هزینه‌بر است. در حالی‌که سود اقتصادی حاصل از این فعالیت‌ها در بخش صنعت بسیار زیاد است.

فعالیت‌های محیط زیستی هزینه‌بر نیست/ در دولت یازدهم صنعت سبز را با رویکرد جدید برگزار کردیم

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در گذشته تصور می‌شد فعالیت‌های محیط زیستی هزینه‌بر است. در حالی‌که سود اقتصادی حاصل از این فعالیت‌ها در بخش صنعت بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار ایانا، سعید متصدی در هجدهمین همایش همایش ملی صنعت و خدمات سبز که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، از تلاش این سازمان برای همکاری با دستگاه‌های مختلف به منظور دستیابی به اهداف زیست‌محیطی در کشور خبر داد.

به گفته وی، تفکر سبز برای سازمان حفاظت محیط زیست اهمیت زیادی دارد. تفکر سبز سبب می‌شود عملکرد مناسب و مطلوبی در ارتباط با فعالیت‌های خود داشته باشیم.

متصدی بیان کرد: امروز بحث رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی مطرح است. اگر محصول سبز تولید کنیم از آنجا که در بازارهای بین‌المللی اصل رقابت بر حفظ محیط زیست متمرکز شده، تولیداتمان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی همایش ملی صنعت سبز را مکان مناسبی برای تبادل تجربیات اعلام کرد و از واحدهای صنعتی برگزیده درخواست کرد، تجربیات خود در زمینه ایجاد یک صنعت سبز را در اختیار سایر واحدهای صنعتی قرار دهند.

معاون محیط زیست انسانی گفت: همیشه فعالیت‌های زیست‌محیطی هزینه‌بر نیست. این تفکری بوده که در گذشته حاکم بوده‌است. همه احساس می‌کردند اگر تجهیزات زیست محیطی در واحدهای تولیدی خود نصب کنند، به واحدهایشان هزینه تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: امروز این تفکر تغییر کرده‌است. زیرا واحدهایی که سعی کرده‌اند از تجهیزاتی استاندارد و دوست‌دار محیط زیست استفاده کنند، سود زیست محیطی و اقتصادی را به صورت توامان نصیب واحد صنعتی خود کرده‌اند.

متصدی افزود: در هر تصفیه‌خانه کمترین میزان هزینه صرف حفظ محیط زیست می‌شود و بیشترین میزان استفاده در بازچرخانی آب نصیب یک بخش صنعتی خواهد شد. زیرا علاوه بر اینکه آب مورد نیاز صنعت تامین شده، موادی که در قالب فاضلاب از دسترس صنعت خارج می‌شود، در جریان تصفیه باز هم به خط تولید این واحدهای صنعتی بازمی‌گردد.


انتخاب صنعت سبز منطبق بر استانداردهای بین‌المللی

معاون محیط زیست انسانی با اشاره به اینکه از اواخر سال 92 و روی کار آمدن دولت یازدهم، همایش صنعت سبز با رویکرد جدید برگزار شده‌است، به تشریح نحوه انتخاب صنعت سبز پرداخت.

به گفته وی روند انتخاب صنعت سبز کاملا بر اساس خود اظهاری واحدهای خدماتی و صنعتی انجام می‌شود. این واحدها مستندات خود را به صورت الکترونیکی به سازمان محیط زیست ارسال می‌کنند.

متصدی اضافه کرد: مستندات واحدهای صنعتی باید به تایید ادارات کل محیط زیست استان‌ها رسیده باشد. برای انتخاب واحدهای سبز نیز شاخص‌ها و معیارهای علمی و منطقی تعریف شده‌است. این شاخص‌ها بر اساس نظر نهادهای بین‌المللی تعریف شده و فاقد هر گونه اعمال نظر کارشناسی و شخصی است.

وی بیان کرد: نحوه بررسی صنعت سبز کاملا مدون بوده و شیوه نامه‌ها از طریق پروتال سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار عموم هست. بنابراین افراد می‌توانند خودشان را قبل از ثبت نام ارزیابی کرده و ببینند که آیا صنعت آنها در گروه صنایع سبز جای می‌گیرد یا خیر.

معاون محیط زیست انسانی با اشاره به اینکه در ارزیابی‌های امسال بخش صنعت به هشت گروه تقسیم شده و در سال جاری به صنعت بازیافت توجه ویژه‌ای شده‌است، از تفاوت در شاخص‌های ارزیابی گروه‌های صنعتی خبر داد.

به گفته متصدی در صنعت غذا بازچرخانی آب و کنترل پساب بیشترین اهمیت را داشته و ضریب آن سه است در حالی که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی مقابله با آلایندگی هوا و ایجاد فضای سبز بیشترین امتیاز را دارد.

وی ادامه داد: امسال 414 واحد صنعتی و خدماتی برای رقابت بر سر کسب رتبه محیط زیستی، در سایت سازمان حفاظت محیط زیست ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 246 واحد صنعتی و 168 واحد خدماتی بوده‌اند.

فن‌آوری سبز را به صنعت وارد کنیم

الکساندرو آمادیو نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) نیز به عنوان دیگر سخنران این برنامه درباره دو ساز و کار یونیدو برای حمایت از صنایع سبز در ایران سخن گفت.

وی افزود: انتقال فن‌آوری و تکنولوژی‌های سازگار با محیط زیست و کمک به مجموعه دولت و صنعت برای سیاستگزاری در راستای توسعه صنعت سبز، دو خدمتی است که یونیدو می‌تواند به ایران داشته باشند.

آمادیو تاکید کرد: فن‌آوری سبز در بازار و صنعت موجود است. فقط باید دنبال آن برویم و فن‌آوری را به صنعت و خدمات وارد کنیم.

وی گفت: سیاستگزاری‌های ما صنعت و خدمات سبز را تشویق می‌کند که به سمت توسعه فن‌آوری‌های سبز حرکت کنند. ما آمادگی داریم که راهکار مناسب برای توسعه صنعت و خدمات سبز را ارایه دهیم.

در مراسم امروز تندیس زرین به سه واحد صنعتی و یک واحد خدماتی اهدا شد. تندیس سیمین نیز به 38 واحد صنعتی و 23 واحد خدماتی اعطا شد همچنین بر اساس تصمیم هیات داوران، هشت واحد صنعتی و 6 واحد خدماتی نیز به عنوان واحدهای قابل تقدیر، معرفی شدند./

L-951105-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید