Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

سموم ایرانی تحت برند برخی کشورهای پیشرو جهان در سال 2017 تولید می‌شود

تولید سموم با برندهای شناخته‌شده جهانی در سال میلادی جاری در کشور انجام می‌شود.

سموم ایرانی تحت برند برخی کشورهای پیشرو جهان در سال 2017 تولید می‌شود



تولید سموم با برندهای شناخته‌شده جهانی در سال میلادی جاری در کشور انجام می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور امروز در آیین افتتاحیه نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی تهران گفت: موضوع حذف آفت‌کش‌ها در بخش کشاورزی به‌زودی و در آینده نزدیک امکان‌پذیر نیست. وقتی صحبت از محصول سالم می‌شود، فکرها به سمت عدم استفاده از سم می‌رود؛ اما این در حالی است که تولید محصول سالم به معنی عدم استفاده از سموم نیست.

محمدعلی باغستانی‌میبدی افزود: بر اساس تحقیقات سازمان حفظ نباتات، مصرف آفت‌کش‌ها در کشور آمار بالایی ندارد، به‌طوری که هم‌اکنون 70 درصد متوسط جهانی از این مواد در تولید محصولات کشاورزی در کشور استفاده می‌شود.

وی با اشاره به پایش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برخی محصولات کشاورزی بیان کرد: برخی نظرات درباره وجود سموم در محصولات کشاورزی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان می‌شود، به‌دلیل عدم تطابق شاخص استاندارد سموم مصرفی با محصول تولیدی است که این امر باعث اختلاف نظر و مطالبه‌گری این وزارتخانه از ما شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه در سال گذشته 45 قلم آفت‌کش جدید در کشور به ثبت رسیده است، ادامه داد: اکنون برخی آفت‌کش‌ها که در کشاورزی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند، مربوط به دهه 40 و 50 خورشیدی است که باید از سبد مصرفی کشاورزان خارج شود.

باغستانی‌میبدی با تأکید بر اینکه برای حذف یک سم از سبد مصرفی کشاورزان باید شرایط لازم فراهم شود، اضافه کرد: در این باره باید بخش خصوصی ورود پیدا کرده و با تنوع‌بخشی به سبد این نهاده‌ها شرایط لازم را برای حذف سم‌های قدیمی فراهم سازد.

وی از تولید سموم تحت برند برخی کشورهای پیشرو در سال جاری میلادی خبر داد و تأکید کرد: بر اساس رایزنی‌های انجام‌شده، تولید برخی سموم با واردات تکنولوژی و دانش از این کشورها در داخل انجام خواهد شد که این امر باعث افزایش کیفی محصولات، کاهش باقیمانده سموم خواهد شد.

باغستانی‌میبدی در پایان ضعف در آموزش را از دیگر مشکلات استفاده سموم در کشور عنوان کرد و یادآور شد: در جهان شرکت‌های تولیدکننده و عرضه‌کننده سموم 20 درصد از هزینه خود را به آموزش و ترویج استفاده از این نهاده اختصاص می‌دهند؛ در کشور ما نیز بخش خصوصی که تصمیم به فعالیت در این حوزه دارد، باید آموزش و ترویج را در نظر بگیرد./

G-951105-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید