Iranian Agriculture News Agency

گفت‌وگو ایانا با مدیرعامل مجتمع کشتارگاهی طیور فروزان بیرجند

بهره‌برداری از پروژه خط 2 و کد IR مجتمع کشتارگاه صنعتی فروزان بیرجند و داستان ناتمام صادرات مرغ

مدیرعامل مجتمع کشتارگاهی طیور فروزان بیرجند (کاکل‌زری) گفت: در حال حاضر راهی جز صادرات برای تولید مازاد مرغ نیست، دولت باید به موضوع مشوق‌های صادراتی بیشتر توجه کند. قرار بود برای صادرکنندگان وام با بهره بانکی چهار درصد پرداخت شود، اما به دلیل تنگناهای اقتصادی دولت این تصمیم عملی نشد.

بهره‌برداری از پروژه خط 2 و کد IR مجتمع کشتارگاه صنعتی فروزان بیرجند و داستان ناتمام صادرات مرغ

مدیرعامل مجتمع کشتارگاهی طیور فروزان بیرجند (کاکل‌زری) استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایانا اظهار داشت: برای راه‌اندازی خط دو تمام خودکار کشتارگاه 10 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که تمام آن آورده شخصی بوده است.

رضا فروزان‌فر عنوان کرد: به‌دلیل اینکه تمام ماشین‌آلات این کشتارگاه قبل از توافق هسته‌ای برجام از کشور هلند وارد شده است و به‌خاطر تحریم ناگزیر بودیم از کشور ترکیه اقدام کنیم، از این رو نتوانستیم از اعتبارات و تسهیلات دولتی بهره‌مند شویم. بانک‌ها اسناد، فاکتور خرید، برگه ترخیص و... مطالبه می‌کردند و ما نیز به‌دلیل تعجیل در واردات آنها ناگزیر از استفاده از منابع شخصی شدیم.

وی راه‌اندازی خط دو این کشتارگاه را از لحاظ تضمین صادرات مرغ به کشورهای خارجی بسیار حائز اهمیت دانست و ادامه داد: هرچند صادرات مرغ خود بحث مستقلی است و مشکلات خاص خود را در حال حاضر دارد؛ اما اینکه تکنولوژی صادرات به‌روز و مطابق با استانداردهای بین‌المللی و ضوابط بهداشتی را در صادرات رعایت کردیم، خود بسیار مهم است.

فروزان‌فر با بیان اینکه در حال حاضر راهی جزء صادرات برای تولید مازاد مرغ نیست، تأکید کرد: دولت باید به موضوع مشوق‌های صادراتی بیشتر توجه کند. قرار بود برای صادرکنندگان وام با بهره بانکی چهار درصد پرداخت شود، اما به دلیل تنگناهای اقتصادی دولت این تصمیم عملی نشد.

وی علاوه بر پرداخت تسهیلات بانکی با بهره پایین، شناسایی میزان تولید مازاد مرغ کشور را برای صادرات این محصول مهم اعلام کرد و یادآور شد: دو کشور افغانستان و عراق به‌تنهایی می‌توانند مرغ مازاد بر تولید کشورمان را جذب کنند، به شرط اینکه مدیران مربوط درست عمل کنند.

مدیرعامل مجتمع کشتارگاهی طیور فروزان بیرجند (کاکل‌زری) استان خراسان جنوبی خاطرنشان ساخت: در همین زمینه از یک‌سو باید با این کشورها (عراق و افغانستان) کنوانسیون قضایی داشته باشیم و از سوی دیگر چنانچه مشکلی در صادرات به‌وجود آمد، با مشوق‌های صادراتی آن را برطرف سازیم؛ به‌عنوان مثال: معافیت مالیاتی بر اساس میزان صادرات، اهدای جوایز به صادرکنندگان، ارائه تسهیلات و وام ارزان‌قیمت و...

فروزان‌فر همچنین گفت: جای تأسف دارد که با کشور چین کنوانسیون قضایی نداریم و به همین دلیل صادرات پای مرغ به کشور ویتنام انجام می‌شود و از آن کشور به‌صورت قاچاق به کشور چین انتقال می‌یابد. این مسئله باعث شده ما قدرت رقابت را با کشورهای صادرکننده نداشته باشیم و از سوی دیگر هزینه زیادی برای صادرکنندگان کشورمان تحمیل شود.

وی با اشاره به اجرای طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی افزود: به‌دلیل اینکه تخصص مجتمع کشتارگاهی در تولید مرغ منجمد بوده و بخشی از آن هم به کشورهایی مانند افغانستان، عراق و عمان صادر می‌شود، همواره در پی فرهنگ‌سازی در تولید مرغ با اندازه وزن پایین نزد تولیدکنندگان بوده‌ایم. با توجه به اینکه همواره درخواست طرف‌های خارجی و سازمان‌های داخلی (دولتی و خصوصی) را در اندازه مرغ وزن پایین نیز مدنظر داشته‌ایم.

فروزان‌فر رفع مشکل صنعت مرغداری کشور، بالا رفتن بهره‌وری و توجه به مصرف داخلی را از مهم‌ترین دلایل اجرای طرح کاهش سن و وزن کشتار مرغ گوشتی در کشور دانست.

وی با انتقاد از استفاده از روش اقتصاد دستوری در صنعت مرغداری کشور بیان کرد: اینکه میزان تولید مرغ اجداد کاهش یابد و مرغ مادر سهمیه‌بندی شود تا در نهایت تولید جوجه یکروزه کاهش یابد، شیوه درستی به‌نظر نمی‌رسد؛ زیرا بر اساس شاخص‌های اقتصادی این روش باعث ناهمگونی در قیمت شده و به تولیدکننده و مصرف‌کننده ضرر می‌رساند. همچنین ممکن است قیمت جوجه یکروزه افزایش پیدا کند و بخش‌ها و حلقه‌های صنعت طیور دچار صدمه شود؛ بنابراین تولیدکننده برای افزایش بهره‌وری باید بیشتر تولید کند که نقطه سربه‌سر شود و به تولید اقتصادی برسد.

تولید سالانه 50 هزار تن مرغ توسط 700 واحد مرغداری در استان

محمد اصغرزاده، معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به راه‌اندازی خط دو مجتمع کشتارگاهی طیور فروزان بیرجند (کاکل‌زری) خراسان جنوبی گفت: با راه‌اندازی خط دو این مجتمع، هشت‌هزار قطعه مرغ گوشتی در هر ساعت کشتار می‌شود. در این خط کشتار تمام مراحل برش زدن شکم، خارج کردن امعاء و احشاء و تخلیه نهایی و ... به‌صورت خودکار انجام می‌گیرد.

وی بیان کرد: این مجتمع دارای کد IR بوده و به همین خاطر از نظر اداره دامپزشکی استان و سازمان‌های بین‌المللی شرایط صادرات مرغ به کشورهای خارج را دارد.

اصغرزاده افزود: در استان سالانه بیش از 50 هزار تن مرغ گوشتی توسط 700 واحد مرغداری صنعتی تولید می‌شود، سالانه 29 میلیون قطعه جوجه‌ریزی صورت می گیرد، بیش از 700 واحد مرغداری گوشتی، 39 واحد مرغ تخم‌گذار، یک واحد مرغ مادر، سه واحد پرورش بلدرچین و کبک و 10 هزار قطعه شترمرغ در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ نوع بیماری در مرغداری‌های استان گزارش نشده است، اضافه کرد: با نمونه‌گیری از پنج‌هزار مرغ اعم از گوشتی، تخم‌گذار، مادر و نیز پرندگان مهاجر از واحدهای صنعتی و روستایی استان بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در آنها مشاهده نشد.

گفتنی است، مجتمع کشتارگاهی طیور شرکت فروزان بیرجند (کاکل‌زری) در کیلومتر 18 جاده بیرجند - زاهدان ساخته شده است و با مساحت چهار هکتار، دارای 11 هزار و 500 متر زیربنا است. با بهره‌برداری از این مجتمع، 100 نفر به افراد شاغل اضافه شده و در مجموع 380 نفر در آن مشغول به فعالیت هستند./

A-951106-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید