Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی امروز در همدان مطرح کرد:

چالش‌های اصلی پیش روی کشاورزی ایران/ درآمد کشاورزان زراعی چهار برابر شد/ حال کشاورزی ایران خوب نیست، اما به بدی گذشته هم نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: اساسی‌ترین مشکل کشاورزی ایران، نبود سرمایه است.

چالش‌های اصلی پیش روی کشاورزی ایران/ درآمد کشاورزان زراعی چهار برابر شد/ حال کشاورزی ایران خوب نیست، اما به بدی گذشته هم نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت گفت: اساسی‌ترین مشکل کشاورزی ایران، نبود سرمایه است.

به گزارش خبرنگار ایانا از همدان، عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت امروز پنج‌شنبه در آیین گرامیداشت برگزیدگان بخش کشاورزی استان همدان اظهار داشت : کشاورزی در ایران از کمبود تاریخی سرمایه رنج می‌برد با نبود سرمایه در این بخش قیمت تمام‌شده تولید محصولات نیز کاهش نمی‌یابد و کشاورزی ورشکست می‌شود. اکنون برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان کارمزدهای 18 درصدی در نظر گرفته می‌شود که با درآمد کشاورزی سازگاری ندارد. کشاورزی نیازمند پول ارزان‌تر است.

وی بیان کرد: شاخص‌های سنجش توسعه بخش کشاورزی برای آحاد جامعه قابل درک است وضعیت امنیت غذایی و اینکه کشاورزی تا چه میزان در تأمین غذای مردم مؤثر بوده است یکی از این شاخص‌ها به‌شمار می‌آید که با عنوان تأمین کالری از آن یاد می‌شود. طی برنامه نخست تا پنجم توسعه بیشترین میزان تأمین کالری را در سطح کشور در برنامه سوم داشته‌ایم، به‌طوری‌که در برنامه نخست 74، برنامه دوم 70، برنامه سوم 84، برنامه چهارم زیر 70 و زمانی که دولت یازدهم بروی کار آمد عدد حدود 52 بود، اما بر اساس برنامه‌های صورت‌گرفته، این عدد طی سال‌های پایانی برنامه پنجم توسعه به 80 رسید.

کشاورز ادامه داد: فراوانی یا کمی دسترسی مردم به ارزاق یا به عبارت دیگر اینکه یک محصول فراوان است یا اینکه زیرزمینی است و تنها افراد محدودی می‌توانند آن محصول را خریداری کنند نیز یکی دیگر از شاخص‌های توسعه بخش کشاورزی است که در بیشتر محصولات دسترسی خوبی وجود دارد.

وی عنوان کرد: سومین شاخص، تعیین وضعیت درآمدی کشاورزان است. کلید توسعه کشاورزی و هر فعالیت دیگر میزان درآمد در آن حرفه است؛ زیرا درآمد ایجاد پس‌انداز می‌کند و از آنجا که دولت‌ها هیچ‌گاه منابع کافی برای اشتغال تمامی جمعیت را ندارند، پس‌انداز می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی شود. کشاورزان در سال زراعی گذشته با آنکه اراضی زیر کشت محصول گندم کاهش یافته بود، چهار برابر سال قبل پول دریافت کردند که این امر نشان‌دهنده تأثیر افزایش بهره‌وری در درآمد کشاورزان است.


کمبود آب؛ بحران کشاورزی ایران

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با طرح پرسشی با عنوان وضعیت امروز کشاورزی چگونه است، افزود: وضعیت کشاورزی در ایران خوب نیست، اما با اقداماتی که صورت‌گرفته، می‌توان گفت به بدی قبل نیز نیست. نباید به وضعیت کشاورزی کنونی کشور مغرور باشیم.

کشاورز اضافه کرد: کشاورزی در ایران با چهار چالش جدی روبع‌رو است، نخستین چالش پیش روی کشاورزی، بحران آب است که در طرح‌های اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه در راس اقدامات قرار دارد. نباید کسی تصور این را داشته باشد که آب جدیدی خواهیم داشت و آب موجود نیز تضمین‌کننده پایداری سرزمین ما است و این بدان معنی است که همه آب موجود سهم ما نیست.

وی یادآور شد: به‌طور کلی دو چالش مهم پیش روی نظام جمهوری اسلامی ایران، آب و اشتغال است که مشکل آب را بخش کشاورزی می‌تواند حل کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت تأکید کرد: می‌توانیم کشاورزی خوبی داشته باشیم و در عین حال منابع آبی را نیز حفظ کنیم، کشاورزان پیشروترین گروه در جامعه ایرانی هستند که بحران آب را درک می‌کنند. مساحت کشاورزی در ایران کاهش یافته، اما تولیدات افزایش داشته است و رکوردهای تاریخی ثبت شده است، ولی در کشت برخی محصولات در استان‌هایی که مزیتی در این زمینه ندارند مشکل وجود دارد.

کشاورز همچنین گفت: ظرفیت آبی جدیدی نداریم و در زمینه آب‌های مرزی غفلت‌هایی صورت گرفته که جبران آن بسیار پرهزینه خواهد بود. سیستم‌های آبیاری بارانی مستعد ایران نبوده و تنها در مناطقی مانند استان‌های شمالی جوابگو است که رطوبت هوا بالای 60 درصد است.

وی کشت سیب‌زمینی را منوط به استفاده از یک مترمکعب آب برای شش کیلوگرم سیب‌زمینی دانست و افزود: در کشت چغندرقند به ازای هر مترمکعب آب باید 900 گرم شکر تولید شود، همچنین در تولید گندم به ازای هر مترمکعب آب باید یک کیلو و 200 گرم گندم تولید کرد.

کشاورز بیان کرد: کشاورزان باید دقت کنند به ازای هر مترمکعب آب که مصرف می‌شود چه میزان محصول برداشت می‌کنند و با این دید به کشاورزی خود نگاه کنند هرچند تضادی بین بحران آب و منافع کشاورزان وجود دارد که نشان می‌دهد باید در رفتار خود در کشاورزی تغییر ایجاد کنیم.


چالش ناپایداری، دومین چالش پیش روی کشاورزی ایران

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی دومین چالش پیش روی کشاورزی ایران را چالش ناپایداری عنوان کرد و ادامه داد: برای ایجاد پایداری در تولیدات کشاورزی و جلوگیری از افت و خیز در تولیدات و تغییر درآمد کشاورزان و امنیت غذایی باید یک نسخه پایداری در تولید محصولات داشت که این امر با کشاورزی حفاظتی تحقق می‌یابد.

وی عنوان کرد: خاک در ایران به‌شدت فقیر شده است، در کشت و کار در اراضی کشاورزی خاک نیز سهم دارد به‌طوری‌که 40 درصد گیاه سهم خاک است، بخشی از بقایا گیاه باید حفظ شود، فارغ از اینکه چه محصولی کشت می‌شود.

کشاورز اضافه کرد: کشاورز حق دارد هر نوع محصولی که می‌خواهد را کشت کند، اما دولت با سیاست‌های حمایتی باید کشاورز را قانع کند که مطابق با سیاست‌های کشور کشت علاوه بر اینکه کشاورزان باید برای خاک هم محصولاتی بکارند که پیشنهاد کنونی ما کشت کلزا است؛ زیرا ایران وابستگی 95 درصدی روغن دارد.

اساسی‌ترین مشکل کشاورزی ایران، کمبود سرمایه است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت به سومین چالش کشاورزی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: کشاورزی در ایران از کمبود تاریخی سرمایه رنج می‌برد با نبود سرمایه در این بخش قیمت تمام‌شده تولید محصولات نیز کاهش نمی‌یابد و کشاورزی ورشکست می‌شود. اکنون برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان کارمزدهای 18 درصدی در نظر گرفته می‌شود که با درآمد کشاورزی سازگاری ندارد. کشاورزی نیازمند پول ارزان‌تر است.

وی با تأکید بر اینکه با نسخه‌های قبلی نمی‌توان کشاورزی ایران را اداره کرد، یادآور شد: چهارمین چالش بخش کشاورزی ایران تغییر رویه است. کشاورزی ما نیازمند یک تغییر تکنولوژی است. ما باید به‌دنبال یک ایران سرافراز با کشاورزی که درآمد نسبتاً مطلوب و پایداری نسبی دارد، باشیم./


ارسال‌کننده خبر: فاطمه امیری - همدان

H-951107-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید