Iranian Agriculture News Agency

شخصیت‌شناسی رسم‌الخط ترامپ و نظریه‌های تند زیست‌محیطی‌اش

با وجود اینکه، در استراتژی امنیت ملی آمریکا، در سال 2010 آمده است که "خطر پدیده تغییرات آب و هوایی واقعی، فوری و شدید است" ترامپ، در برنامه‌های تبلیغاتی خود، بارها و بارها این نظریه علمی که تغییرات اقلیمی از اقدامات انسانی ناشی می‌شود را رد کرده است.

شخصیت‌شناسی رسم‌الخط ترامپ و نظریه‌های تند زیست‌محیطی‌اش

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - علی خالویی، کارشناس فنی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان:

اواخر هفته گذشته، رسانه‌ها به نقل از رویترز، خبری مبنی بر تصمیم ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا، منتشر کردند. خبر این بود: "امضاء قانونی که مقررات سخت‌گیرانه‌تری نسبت به مهاجرت هفت کشور جهان، ازجمله ایران، به آمریکا اعمال شود". گذشته از، حواشی سیاسی این قانون -که بماند برای اهلش تا تفسیر کنند- رسم‌الخط و امضاء رئیس جدید جمهوری ایالات متحده بود. امضای طولانی با حروفی بلند و کشیده و کمی مایل، برآن شدم تا شخصیت ترامپ را از نظر رسم الخط امضاء و نظرات کارشناسان این حوزه مطلع شوم.

علت اصلی این دغدغه، اظهار نظرهای نگران کننده او، پیرامون مباحث "زیست‌محیطی" و "گرمایش زمین" است، کارشناسان معتقدند که "امریکا" و "چین" جزوه مهمترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای و بالطبع، افزاینده گرمایش سرزمین به حساب می‌آیند. اگر چنانچه ریاست جدید، اثرات گرمایش زمین را نپذیرد، برای زمین در حال گرم شدن، بدتر از این نمی‏توان وضعیت را تصور کرد.

با وجود اینکه، در استراتژی امنیت ملی آمریکا، در سال 2010 آمده است که "خطر پدیده تغییرات آب و هوایی واقعی، فوری و شدید است" ترامپ، در برنامه‌های تبلیغاتی خود، بارها و بارها این نظریه علمی که تغییرات اقلیمی از اقدامات انسانی ناشی می‌شود را رد کرده است. ترامپ نیز همچون هم حزبی‌های خود، گویا اعتقادی به دگرگونی‌های اقلیمی که دست ساخته بشر است، ندارد و نه تنها برنامه‌ای برای حل این مشکل جهانی ندارد، حتی باوری نیز به آن به‌عنوان تغییرات جوی یا اقلیمی نداشته و فقط به‌عنوان یک "تغییر نام" نگاه می‌کند. حتی شوربختانه گرم شدن کره زمین را بزرگترین مشکل جهان، نمی‌داند.

ناگفته نماند که جمهوری‌خواهان (هم‌حزبی‌های ترامپ)، متاسفانه به دنبال "استقلال انرژی" به هر قیمتی ازجمله گسترش "صنعت شیل" و حفاری فراساحلی و بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی هستند. (نفت شیل نفت نامتعارفی است که از انحلال گرمائی خرده‏های سنگ نفت‏زا به‌دست می‏آید و به‌عنوان نفت و گاز مصنوعی معروف است).

نابخردانه اینکه، ترامپ در تشریح مواضع انتخاباتی خود در حوزه‌های "انرژی و محیط زیست"، ضمن وعده لغو توافقات سال ۲۰۱۵ پاریس برای مقابله با تغییرات اقلیمی، خواهان افزایش استخراج سوخت فسیلی و کاهش مقررات زیست محیطی شده است.

پسندیده است ذکری از توافق نامه سال 2015 پاریس، به میان آید. توافقی که در یک رویداد بی‌سابقه جهانی و با حضور 150 نفر از رهبران کشورها، مذاکرات مهمی در مورد آب و هوا در پاریس آغاز می‌شود و نمایندگان بیش از 195 کشور جهان این طرح کلی آب و هوایی می‌پذیرند.

ترامپ، همانند هم حزبی‌های خود درمورد دگرگونی‌های اقلیمی، معتقد است : "گرم شدن زمین بزرگترین مشکل ما نیست، باور کنید، آنها که ادعای تغییرات جوی را دارند، همیشه در حال تغییر نام آن هستند. و الان به آن آب و هوای طاقت فرسا می‌گویند. اسامی این ادعا را تغییر می‌دهند. تغییر نام، کاری را از پیش نمی‌برد".

اینجاست که شخصیت خطرناک معاند زیست محیطی ترامپ برایم خطرناکتر و مبرهن‌تر، می‌شود و جهت پیش‌بینی دیدگاه‌های او، دست آویز، ملاحظات شخصیت شناسی امضاء و رسم الخطش می‌شوم.

باشگاه خبرنگاران جوان با درج مطلبی، از تریسی تروسل، کارشناسی انگلیسی خط شناس می‏آورد، که حروف بلند و کشیده و تا حدی اُریب در امضای ترامپ بیان‌کننده اینست، که ترامپ فردی بلندپرواز، پویا، شجاع و نترس است. او تشنه قدرت بوده و بسیار با اراده و در عین حال "یکدنده" و "کله‌شق" است.

اما این کارشناس در کنار این تحلیل‌ها نکات تعجب‌برانگیزی دیگری نیز ذکر می‌کند. او می‌گوید: ترامپ به دلیل داشتن مواضع و دیدگاه‌های قاطعش به شهرت رسیده، اما در دست‌خط انعطاف‌پذیر او یک نشانه مهم وجود دارد؛ اینکه ترامپ آنقدرها هم که مردم فکر می کنند، انعطاف‌پذیر نیست.

به خود گفتم، خدا رحم کند به جان بی‌رمق محیط زیست جهان، که دچار انواع نامهربانی‌های زیست محیطی قرار گرفته و افسار زمام امورش به دست این فرد "قدرت طلب کله شق"، افتاده است که دیدگاه‌ها و دغدغه‌های کارشناسان محیط زیستی را هم بی‌مورد و "چالش‌های دروغین" می‌داند.

ترامپ در دوره‌های انتخاباتی خود، به مشروعیت و دلایل علمی دلایل انسانی تغییرات اقلیمی اشاره نکرده و اعتقادی ندارد اما گفته است "ما به چالش‌های زیست محیطی واقعی خواهیم پرداخت، نه به چالش‌های دروغین که شنیده‌ایم." وی همچنین گفته بود که در 100 روز اول ریاست جمهوری خود، مقررات آژانس حفاظت از محیط زیست، که برای مهار تشعشات ناشی از نیروگاه‌های زغالی وضع شده را فسخ خواهد کرد.

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، در کانال تلگرامیش می ‏آورد: "به فاصله فقط یک ساعت پس از آن که ترامپ رسماً به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد؛ وب سایت کاخ‏ سفید تمامی موضوعات مرتبط با تغییرات اقلیمی را پاک کرد !" پس شما هم باور می‌کنید؛ که خاطر پریشانی‌های من و اهالی محیط زیست، بی‌جا نیست. "صد روزی که از نخستین هفته اش هویدا بود"./

L-951109-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید