Iranian Agriculture News Agency

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:

6 تالاب ایران در فهرست تالاب های در معرض خطر جهان/ بیشترین ارزش گذاری اقتصادی IUCN مربوط به تالابها است/ ایران ۴۱ نوع از ۴۲ نوع تالاب دنیا را در خود جا داده است/ شعار روز جهانی تالاب ها؛ تالاب‌ها برای کاهش خطر بلایای طبیعی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شش تالاب انزلی، شادگان، شورگل- دورگه سنگی- یادگارلو، کمجان- نیریز، هامون دهانه جنوبی و هامون صابری و هیرمند در فهرست تالاب‌های در معرض تهدید مونترو قرار دارند.

6 تالاب ایران در فهرست تالاب های در معرض خطر جهان/ بیشترین ارزش گذاری اقتصادی IUCN مربوط به تالابها است/ ایران ۴۱ نوع از ۴۲ نوع تالاب دنیا را در خود جا داده است/ شعار روز جهانی تالاب ها؛ تالاب‌ها برای کاهش خطر بلایای طبیعی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شش تالاب انزلی، شادگان، شورگل- دورگه سنگی- یادگارلو، کمجان- نیریز، هامون دهانه جنوبی و هامون صابری و هیرمند در فهرست تالاب‌های در معرض تهدید مونترو قرار دارند.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که صبح امروز و در آستانه روز جهانی تالاب‌ها در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه شش تالاب انزلی، شادگان، شورگل- دورگه سنگی- یادگارلو، کمجان- نیریز، هامون دهانه جنوبی و هامون صابری و هیرمند از ایران در فهرست تالاب های در معرض تهدید مونترو قرار دارند، گفت: تالاب‌ها از جمله اکوسیستم‌هایی هستند .

دبیری ادامه داد: اکوسیستم تالابی با سایر اکوسیستم‌ها همچون جنگل تفاوت دارد و همیشه دارای نوسان است و به همین دلیل تعداد تالاب‌هایی که در فهرست مونترو قرار دارند می تواند متغییر باشد و تالابی که در حال حاضر در این فهرست نیست در آینده اضافه شود یا تالابی که در حال حاضر در این فهرست جای دارد، می‌تواند با بهبود شرایط از این فهرست خارج شود .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست بخشی از تهدیدها و آسیب‌های تالابی ایران را ناشی از اثرات تغییرات اقلیم و خشکسالی در کشور و منطقه دانست و افزود: آثار منفی تغییر اقلیم و خشکسالی تقریبا تمامی کشورهای منطقه را درگیر خود کرده و تنها ترکیه به دلیل شرایط آبی بهتر، همچنین تدابیری که سال ها است در خصوص دجله و فرات در پیش گرفته و منجر به تسلط ترکیه بر دجله و فرات در بالادست شده، از شرایط بهتری برخوردار است .

وی اشاره‌ای هم به برخی اقدام‌های صورت گرفته برای احیاء تالاب‌های کشور داشت و گفت: تغییر الگوی کشت و آبیاری در مناطق حاشیه‌ای تالاب‌ها، توسعه معیشت های جایگزین، تخصیص حق آبه تالاب‌ها برخی از اقدام‌های صورت گرفته برای احیاء تالاب‌ها است .

این مقام مسئول ادامه داد: در همین راستا و در خصوص تالاب هورالعظیم، مذاکره با وزارت نفت برای بازکردن حوضچه‌های آب و آبگیری تالاب انجام شد و در حال حاضر با قطعیت می‌توان گفت که حداقل پنج نقطه تالاب هورالعظیم به طور کامل آبگیری شده و تالاب وضعیت خوبی دارد .

دبیری با اعلام اینکه بیش از ٢٨٠ تالاب در ایران شناخته شده‌است، بیان کرد: از این تعداد، ٩٤ تالاب مهم و شناخته شده در کشور وجود دارد که ٢٤ تالاب به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده‌است .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از این 24 تالاب، همچون آجی گل و آلماگل مجموعه‌ای از دو یا سه تالاب هستند که ذیل یک عنوان به ثبت رسیده‌اند و در نتیجه می‌توان گفت 35 تالاب ایران در فهرست کنوانسیون رامسر ثبت شده است .

کنوانسیون رامسر از قدیمی‌ترین معاهدات محیط زیستی بین‌المللی است

دبیری با اشاره به اینکه کنوانسیون رامسر یکی از قدیمی‌ترین معاهدات محیط زیستی بین‌المللی است که پیش از کنفرانس استکهلم منعقد شد، عنوان کرد: این کنوانسیون که با هدف حفاظت از تالاب‌های بین‌المللی شکل گرفت به عنوان یکی از مهم‌ترین کنوانسیون‌های محیط زیستی جهان مطرح است .

این مقام مسئول با تشریح روند شکل گیری و نامگذاری کنوانسیون رامسر، گفت: به دلیل نامگذاری کنوانسیون تالاب‌ها به نام یکی از شهرهای ایران، ما هم از موقعیت خاص‌تری در این کنوانسیون برخوردار هستیم و هم میزان توقع از ایران در زمینه حفاظت از تالاب‌ها بیشتر است زیرا در اصل کنوانسیون رامسر یک نوع برند برای ایران به حساب می‌آید.

وی با یادآوری شعار سال روز جهانی تالاب ها "تالاب‌ها برای کاهش خطر بلایای طبیعی"، بیان کرد: مراسم روز جهانی تالاب‌ها در تمامی کشورهای جهان هر ساله همزمان با 2 فوریه روز انعقاد کنوانسیون رامسر برگزار می‌شود و موضوعاتی همچون حمایت از جوامع پیرامون تالاب‌ها، معیشت و اقتصاد ساکنان تالاب‌ها را مورد توجه قرار می‌گیرد .

دبیری توضیح داد: مراسم روز جهانی تالاب‌ها امسال در ایران دو میزبان خواهد داشت. مراسم اصلی و بزرگتر در شهر اهواز استان خوزستان همزمان با روز جهانی تالا 2 فوریه 14 بهمن ماه برگزار می‌شود و مراسم دیگری نیز 16 بهمن ماه به میزبانی رامسر برگزار خواهد شد.

ایران ۴۱ نوع از ۴۲ نوع تالاب دنیا را در خود جا داده‌است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به ارزش‌گذاری اکوسیستم های طبیعی توسط IUCN ( اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) داشت و افزود: بیشترین ارزش گذاری اقتصادی IUCN مربوط به تالاب‌ها است .

این مقام مسئول توضیح داد: از میان 42 نوع تالاب در جهان، ایران به دلیل تنوع بسیار بالا در حوزه اکوسیستم تالابی دارای 41 نوع از این تالاب ها است و تنها تالاب "تُندرا" که در سیبری واقع است، در ایران وجود ندارد .

دبیری در خصوص ضرورت وجود پاسگاه و نیروی محیط بانی برای حفاظت از تالاب ها، با بیان اینکه با وجود محدودیت نیرویی 3 هزار محیط بان در کل کشور و محدودیت اعتباری و بودجه‌ای، مدیریت کامل عرصه‌های وسیع سازمان حفاظت محیط زیست دشوار است، بیان کرد: البته به طور کلی رویکرد جهانی در حوزه حفاظت از تالاب‌ها و محیط زیست نیز دگرگون شده و به سمت مشارکت جوامع بومی و محلی در حفظ محیط زیست و مناطق سوق داده شده‌است .

تالاب نباید به عنوان قلک آب دیده شود

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به تاثیر وضعیت معیشت مردم جوامع محلی در نزدیکی تالاب‌ها در حفظ این اکوسیستم آبی، گفت: یکی از بسته‌های مدیریتی جدید که با هدف ایجاد شرایط جدید برای معیشت جوانان محلی تدوین شده منجر می‌شود که تعادل و توازن در جوامع محلی که حیات تالاب وابسته به آنهاست، برقرار شود و با ایجاد معیشت پایدار جایگزین دیگر به تالاب به عنوانی یک قلک آب که فقط باید از آن آب برداشت کرد نگاه نشود .

وی در مورد شرایط کنونی تالاب بین‌المللی هامون و دایک‌های مرزی در این منطقه نیز با اشاره به مذاکره‌های صورت گرفته با وزارت کشور برای بازشدن دایک‌های مرزی در حداقل 50 نقطه اصلی از تالاب هامون، عنوان کرد: وجود این دایک‌ها به دلیل مسائل و چالش‌هایی است که در آن منطقه برای مقابله با اشرار، قاچاقچیان، ورود مواد مخدر و امنیت مرزی وجود دارد و از همین رو مذاکره بسیار زیادی برای رفع آن صورت گرفت .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی از چالش‌های تالابی در ایران را تصمیم اشتباه برای مجوز دادن به چاه‌های غیرمجاز اطراف تالاب‌ها و دریاچه‌ها در دوره گذشته دانست و افزود: عدم اعمال مدیریت در منابع و مصارف آبی در دوره گذشته، چالش‌های بسیاری را برای ایران به همراه داشته‌است. به گونه‌ای که تنها در حاشیه دریاچه ارومیه طبق آخرین آمار، حدود 40 هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد .

حق آبه محیط زیست اولویت دوم پس از شرب

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با احیاء شورای عالی آب و تغییر سیاست ها در حوزه مدیریت آب، مقرر شد اولویت‌بندی تخصیص آب در کشور به ترتیب آب شرب، حق آبه محیط زیست و طبیعت، کشاورزی و صنعت باشد، بیان کرد: طرف مقابل سازمان حفاظت محیط زیست برای مذاکره در خصوص تخصیص حق آبه طبیعت و محیط زیست، بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو است که خوشبختانه به رغم نادیده گرفته شدن سهم محیط زیست در گذشته، برای نخستین بار نسبت به تخصیص حق آبه محیط زیست اقدام کرد .

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این راستا با وزارت نیرو تفاهم کرده‌ایم و تعهداتی میان ما برقرار شده از جمله بستن چاه‌های غیرمجاز و کنترل چاه‌های مجاز با روش‌هایی از جمله نصب کنتور انجام شود. همچنین طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی نیز از مطالبات محیط زیست در برابر وزارت نیرو است که تسریع انجام آن می‌تواند به تالاب‌هایی که از آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌کند، کمک می‌کند .

دبیری در مورد خصوص بودجه‌ تخصیص داده شده به تالاب‌ها، گفت: قرار است تا آخر اسفندماه سال 95 بودجه‌ای برای تالاب‌ها و سایر نیازها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد زیرا به دلیل چالش‌های مالی و اعتباری دولت یازدهم، سازمان حفاظت محیط زیست نیز همچون سایر بدنه دولت در حوزه اعتبارات با چالش‌هایی روبه‌رو است. ولی تا این لحظه از اعتبارات سال 95 هیچ مبلغی دریافت نکرده‌ایم .


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید