Iranian Agriculture News Agency

آبگرفتگی ١٣٥ شهر و روستا در سیستان وبلوچستان


شهروند| بارندگی شدید در روز‌های اخیر درجنوب سیستان‌وبلوچستان سبب آبگرفتگی، مسدودشدن برخی محورهای روستایی و محاصره روستاییان منطقه شده است. این حادثه همچنین به اراضی کشاورزی، باغات و واحدهای مسکونی دربرخی شهرستان‌ها و روستاها آسیب زد و بار دیگر قصه پرغصه سیل تکرار شد. رگبار‌های تند و پراکنده علاوه بر این‌که موجب شادمانی مردم شد، به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی بسیاری از خانواده‌های روستایی را درمحاصره قرار داد و موجب غافلگیرشدن مردم جنوبی استان شد و یکی از مهم‌ترین حادثه‌های سیستان‌وبلوچستان را رقم زد. حادثه‌ای که منجر به آوارگی ١٠‌هزارنفر ازمردم جنوب سیستان‌‌وبلوچستان شد و به بخش‌های زیرساختی استان نیز خسارت‌های زیادی وارد کرد.
از لحظه ابتدایی این حادثه درکنار دستگاه‌های اجرایی مسئول، هلال‌احمر، بسیجیان و جهادگران نقاط مختلف سیستان‌وبلوچستان به‌ویژه بسیجیان جنوب استان لحظه‌ای برای کمک به سیل‌زدگان غفلت نکردند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان با اعلام خدمات‌رسانی بی‌وقفه امدادگران استان در سیل و آبگرفتگی ١٣٥ شهر و روستا، عنوان کرد: ١١‌هزار نفر از هموطنان خدمات امدادی لازم را دریافت کردند. ٦ شهرستان دلگان، کنارک، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، خاش و سیب و سوران در ٩روز گذشته متأثر از سیل و آبگرفتگی بودند که دراین زمینه ٢٣٣ تیم عملیاتی خدمات لازم را به هموطنان ارایه کردند.
جالب است بدانید که این سیل مختص به سیستان‌وبلوچستان نبوده و در ٦ استان کشور شاهد سیل و امدادرسانی بوده‌ایم. رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر کشور درهمین زمینه گفت: همزمان با بروز سیلاب در ٦ استان کشور ١٨‌هزارو٧٢٣ نفر ازمردم این استان‌ها از خدمات امدادی این نهاد بهره‌مند شدند.
مرتضی سلیمی با اشاره به انجام عملیات سیل و آبگرفتگی در ۶ استان کشور از توزیع یک‌هزارو۸۲۵ تخته چادر، ۵‌هزارو۹۹۰ تخته پتو، دو‌هزارو۱۰ تخته موکت، ۲۷‌هزارو۶۰۰ قوطی کنسرو ازجمله اقلام توزیع‌شده در بین مردم سیل‌زده خبر داد.
اکثر مسیرهای روستایی درجنوب سیستان و بلوچستان در پی وقوع سیل «مسدود» است
با توجه به بسیج امکانات اما هنوز متأسفانه اکثر مسیرهای روستایی درجنوب سیستان‌و بلوچستان درپی وقوع سیل «مسدود» است. مدیر راهداری اداره‌کل راه‌وشهرسازی جنوب سیستان‌ و بلوچستان گفت: اکثر مسیرهای روستایی درجنوب سیستان ‌و بلوچستان درپی بارندگی شدید و وقوع سیل همچنان مسدود است و راهداران برای بازگشایی آنها درتلاش هستند.
ابراهیم جاوشیری اظهار داشت: درچند روز اخیر از ابتدای وقوع سیلاب‌ها درجنوب استان سیستان‌وبلوچستان ١٥ مسیر اصلی و فرعی مسدود شده بود که با فروکش‌کردن سیلاب و تلاش راهداران ١٣ مسیر بازگشایی شد و تردد درآنها جریان دارد.
مدیر راهداری اداره ‌کل راه‌وشهرسازی جنوب سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: درحال حاضر دو مسیر «دلگان به جلگه» و «چاهان به زرآباد» درجنوب استان به دلیل وجود سیلاب تا اطلاع ثانوی مسدود است و تلاش برای بازگشایی این مسیرها درحال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: اکثر مسیرهای روستایی درجنوب سیستان‌وبلوچستان درپی بارندگی شدید و وقوع سیل همچنان مسدود است و راهداران برای بازگشایی آنها در تلاش هستند.
روان آب (دشت مال) رودخانه هیرمند از افغانستان وارد خاک ایران شد
اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به بارندگی‌های چند روز اخیر در افغانستان و جاری‌شدن روان آب معروف به «دشت مال» اینک ازطریق رودخانه هیرمند افزون بر ٢٥ مترمکعب آب درثانیه وارد خاک ایران در شمال سیستان‌وبلوچستان می‌شود. وی تصریح کرد: این سیلاب هم‌اینک در رودخانه سیستان و رودخانه پریان مشترک درجریان است و تداوم زیادی ندارد و پیش‌بینی می‌شود سیلاب اصلی ناشی از ذوب‌شدن برف‌ها درکوه‌های مرکزی افغانستان حداقل تا ٢ماه دیگر به این منطقه برسد. وی افزود: با توجه به این‌که مقدار روان آب وارد شده، به خاک ایران زیاد نیست. نمی‌توان آن را درچاه نیمه‌ها ذخیره کرد و فقط به مصارف کشاورزی می‌رسد. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌که این روان آب دربخش کشاورزی منطقه سیستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخشی از آن نیز به تالاب بین‌المللی ‌هامون هدایت می‌شود.
تخریب ٦٠٠ واحد مسکونی
در سیستان و بلوچستان
رئیس بنیاد مسکن سیستان‌وبلوچستان با اشاره به انسداد برخی از راه‌های موصلاتی گفت: از میزان دقیق خسارات اطلاع کاملی در دست نیست و در اقدامات کارشناسی انجام شده تا امروز ٢٢‌هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده‌اند. سالاری افزود: به منظور تسریع درساخت واحدهای مسکونی آسیب‌دیده با همکاری بانک‌های عامل، تسهیلاتی درنظر گرفته شده که برای مناطق روستایی ٢٠‌میلیون تومان و مناطق شهری ٢٥‌میلیون تومان با کارمزد ٤‌درصد قابل پرداخت است. وی گفت: افراد نیازمند تسهیلات، با هماهنگی مسئولان می‌توانند به ادارات بنیاد مسکن مناطق سکونت خود مراجعه کنند و تشکیل پرونده دهند. رئیس بنیاد مسکن سیستان‌وبلوچستان همچنین افزود: برای تسهیل در دریافت وام، ضمانت این تسهیلات نیز به صورت زنجیره‌ای است و به افراد نیازمند هم مبلغ ٣‌میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. وی درپایان گفت: به ‌دنبال بارندگی‌های چند روز گذشته درجنوب سیستان‌وبلوچستان تاکنون بیش از ٦٠٠واحد مسکونی روستایی و شهری تخریب شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید