Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران خبر داد:

آغاز به کار کریدور سبز ایران و روسیه/ زمان و هزینه صادرات محصولات کشاورزی کاهش می‌یابد

از ابتدای این هفته کریدور سبز (پروتکل تسهیل گمرکی) ایران و روسیه به‌طور آزمایشی آغاز به کار کرد؛ با توجه به اینکه فرصت‌های زیادی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه وجود دارد، این اتفاق می‌تواند با کاهش زمان و هزینه کمک بزرگی به ایجاد و افزایش زمینه‌های صادراتی این محصولات باشد.

آغاز به کار کریدور سبز ایران و روسیه/ زمان و هزینه صادرات محصولات کشاورزی کاهش می‌یابد

از ابتدای این هفته کریدور سبز (پروتکل تسهیل گمرکی) ایران و روسیه به‌طور آزمایشی آغاز به کار کرد؛ با توجه به اینکه فرصت‌های زیادی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه وجود دارد، این اتفاق می‌تواند با کاهش زمان و هزینه کمک بزرگی به ایجاد و افزایش زمینه‌های صادراتی این محصولات باشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با تأکید بر اینکه بیشتر محصولات کشاورزی فسادپذیری بالایی دارند، گفت: یکی از شروط بازارپسندی محصولات کشاورزی به‌ویژه محصولات جالیزی و باغی تازگی و سلامت آن است که این اصل در بازارهای صادراتی به کشورهای مانند روسیه که دارای قوانین سخت در واردات این محصولات هستند از اهیمت زیادی برخوردار است.

سیدرضا نورانی افزود: روسیه همواره خواهان محصولات کشاورزی ایران بوده است، اما به‌دلیل قوانین دست و پاگیر گمرکی هر دو طرف معمولاً محصولات با تأخیر به این کشور می‌رسد و افت کیفیت یکی از مشکلات همیشگی صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران بوده است.

وی با بیان اینکه کریدور سبزی در پی توافق ایران و روسیه در سفر اردیبهشت سال جاری "ولادیمیر مالینین" معاون اول رئیس کل گمرک فدراسیون روسیه به تهران و در دیدار با مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران نهایی شد، بیان کرد: بر اساس توافق‌های انجام‌شده، یکی از مهم‌ترین محورها صادراتی بین دو کشور محصولات کشاورزی ایران است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران این اتفاق را گام بلندی برای رفع مشکلات پیش روی مبادلات محصولات کشاورزی دانست و ادامه داد: راه‌اندازی کریدور سبز به معنای ایجاد اعتماد و کاهش کنترل‌های فیزیکی در گمرکات بین دو کشور است به عبارت دیگر با اجرای این تفاهم‌نامه دیگر کالاهای صادراتی ایران در گمرکات مرزی روسیه متوقف نمی‌شوند و در کمترین زمان به مصرف‌کننده می‌رسد ضمن اینکه حداقل تعرفه گمرکی را برای کالای صادرتی ایران تعیین می‌شود.

نورانی، معرفی شرکت‌های واجد شرایط توسط معاونت فنی و امور گمرکی، اخذ تعهد از شرکت‌های مشمول با هدف جلوگیری از هرگونه تخلف گمرکی، ارسال اطلاعات همزمان با اظهاریه گمرک روسی، دریافت تأییدیه از گمرک روسیه مبنی بر پذیرش اطلاعات و اطلاع‌رسانی به متقاضی و اختصاص کانال سبز برای اشخاص مشمول پروژه هفته کریدور سبز (پروتکل تسهیل گمرکی) را روش اجرایی این پروتکل در بخش صادرات عنوان کرد.

به گفته وی، فرصت‌هایی که راه‌اندازی کریدور سبز در کشور در اختیار صنعت کشاورزی می‌گذارد شامل امکان افزایش صادرات محصولات باغی، جالزی، آبزیان، محصولات و فرآورده‌های دامی و طیور است.

نورانی خواستار راه‌اندازی کریدور سبز با سایر کشورهای که با آنها تبادل تجاری محصولات کشاورزی داریم شد و تأکید کرد: به‌دلیل نبود تفاهم‌نامه‌های تجاری مناسب، هم‌اکنون کشور پاکستان هر کانتینر سیب ایران را با تعرفه گمرکی 540 هزار روپه و هند هر کیلوگرم سیب را 50 سنت تعیین کرده است، در حالی که تعرفه واردات محصولات کشاورزی از کشور پاکستان کمتر از چهار تا پنج درصد است و به‌تازگی حقوق وارداتی برنج سفید از این کشورها به ۲۶ درصد کاهش یافته و مابه التفاوت ۵۰۰ تومانی هر کیلوگرم برنج وارداتی نیز حذف شده است که این اتفاقات تأثیر بسیار منفی بر صادرات محصولات کشاورزی و بازار داشته است.

وی در پایان تصمیم ناگهانی و بی‌برنامه دولت برای کاهش واردات برخی محصولات کشاورزی را نوعی وام به این کشورها عنوان کرد و یادآور شد: اگر چه این تصمیمات به بهانه تنظیم بازار شب عید و کاهش قیمت‌ها گرفته شد است، اما هر تصمیمی که یک‌شبه گرفته شود زمینه سوءاستفاده کشورهای طرف تجاری را فراهم می‌کند؛ به‌طور مثال پس از کاهش تعرفه واردات برنج، کشور هند قیمت صادرات این محصول به ایران را 10 تا 15 درصد افزایش داده است./

G-951110-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید