Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه کیلکای استان مازندران در گفت‌وگو با ایانا:

95 درصد کیلکای کشور، خوراک دام می‌شود/ یک بسته کیلکا ارزان‌تر از یک بسته چیپس و پفک

نماینده بخش خصوصی صیادان کیلکا از سرانه پایین مصرف این ماهی در ایران انتقاد کرد.

95 درصد کیلکای کشور، خوراک دام می‌شود/ یک بسته کیلکا ارزان‌تر از یک بسته چیپس و پفک

نماینده بخش خصوصی صیادان کیلکا از سرانه پایین مصرف این ماهی در ایران انتقاد کرد.

مدیرعامل اتحادیه کیلکای استان مازندران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: متأسفانه تنها پنج درصد از کیلکای صیدشده در دریای خزر، به مصارف انسانی می‌رسد و مابقی، خوراک دام می‌شود.

مهرداد قلی‌پور با اشاره به اینکه پروتئین موجود در کیلکا با تمام گونه‌های آبزی خزر برابری می‌کند، افزود: با این حال، هم سازمان شیلات در ترویج مصرف این ماهی کوتاهی کرده و هم سرمایه‌گذاران رغبتی برای ورود به این عرصه ندارند. این در حالی است که تنوع محصولات فراوری شده کیلکا در میان محصولات شیلاتی، بی‌نظیر است.

وی معتقد است: یکی از دلایل بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران برای ورود به فراوری کیلکا، ریز بودن این گونه است. به همین دلیل دستگاه‌های مربوط به تخلیه امحاء و احشاء کیلکا در اروپا بین 700 تا 800 میلیون تومان قیمت دارند که در یک شیفت کاری تنها می‌تواند 1.5 تن ماهی را تمیز کند. اما به‌عنوان مثال دستگاهی که برای قزل‌آلا وجود دارد با قیمتی بین 180 تا 200 میلیون تومان، می‌تواند 10 تن ماهی را در یک شیفت کاری، از امحاء و احشاء تخلیه کند.

مدیرعامل اتحادیه کیلکای استان مازندران ادامه داد: یک بسته کیلکا در ایران از چیپس یا پفک، ارزان‌تر است و کیلویی یک‌هزار و 600 تومان از صیاد خریداری می‌شود. در صورتی که اکنون در ترکیه هر کیلوگرم از این محصول بیش از 20 هزار تومان به فروش می‌رسد و در ایتالیا همین ماهی، تا 60 هزار تومان در هر کیلوگرم قیمت دارد.

قلی‌پور با بیان اینکه در سال کمتر از 20 هزار تن کیلکا صید می‌شود، تأکید کرد: امسال به‌خاطر ناهماهنگی در نحوه تبادل ارز، تنها 100 تن از این محصول صادر شد که این آمار در سال‌های گذشته به 600 تن هم رسیده بود. البته عمده صادرات به کشورهای مختلف مانند ترکمنستان، افغانستان و پاکستان صورت می‌گیرد.

وی در پایان یادآور شد: با وجود اینکه کیلکا از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اما برای توسعه و ارتقای فراوری آن هیچ کمکی از طرف دولت صورت نگرفته است. در حالی که همکاران ما در کشورهای دیگر تسهیلات یک درصدی از بانک‌ها دریافت می‌کنند، سرمایه‌گذاران ایرانی حتی به خاطر شرایط سخت اعطای وام، در بسیاری از مواقع از دریافت تسهیلات 15 درصدی نیز محروم می‌شوند./

V-951111-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید