Iranian Agriculture News Agency

مسئول کارگروه کشت فراسرزمینی و کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان به ایانا خبر داد:

کشت فراسرزمینی دانه‌های روغنی در غنا کلید خورد/ کندی کار به‌دلیل پیچیدگی دستوالعمل‌ها است

پس از کشور اوکراین کشت فراسرزمینی دانه‌های روغنی در کشور غنا کلید خورده است و پیش‌بینی می‌شود از ابتدای سال 96 نخستین مرزعه این محصول راه‌اندازی شود.

کشت فراسرزمینی دانه‌های روغنی در غنا کلید خورد/ کندی کار به‌دلیل پیچیدگی دستوالعمل‌ها است

پس از کشور اوکراین کشت فراسرزمینی دانه‌های روغنی در کشور غنا کلید خورده است و پیش‌بینی می‌شود از ابتدای سال 96 نخستین مرزعه این محصول راه‌اندازی شود.

مسئول کارگروه کشت فراسرزمینی و کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه کشت دانه‌های روغنی در کشور غنا از مزایای بیشتری برای ایران برخودار است، گفت: با توجه به دمای هوا در کشورهای CIS و اوکراین امکان بیش از یک بار کشت دانه‌های روغنی در سال وجود ندارد، اما در کشورهای آفریقایی ازجمله غنا به‌دلیل کمینه دمای 10 درجه و بیشینه دمای 40 درجه امکان دو بار کشت کشت این محصولات در سال وجود دارد.

احمدرضا همتی افزود: کارگروه کشت فراسرزمینی در ماه آینده به کشور غنا سفر خواهند کرد تا شرایط اراضی دولتی و خصوصی این کشور را برای کشت دانه‌های روغنی بررسی کند.

وی میزان کشت این محصول در مرحله نخست را دوهزار تا سه‌هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: پس از طرح امکان‌سنجی کشت و تولید دانه‌های روغنی در این کشور این طرح از کمترین سطح که دو تا سه‌هزار هکتار است آغاز و به تدریج به سطح آن اضافه خواهد شد.

مسئول کارگروه کشت فراسرزمینی و کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا دوری مسافت با کشورهای آفریقایی ازجمله غنا از نقاط ضعف اجرای طرح کشت فراسرزمینی در این کشورها نیست، بیان کرد: هرچند مسافت زیاد زمینی و هوایی را می‌توان از نقاط ضعف اجرای طرح کشت فراسرزمینی در کشورهای آفریقایی برشمرد، اما شرایط مناسب آب و هوایی این کشورها و پایین بودن هزینه‌های تولید، ایجاد اشتغال و فراهم شدن امکان تجارت آب مجازی برای کشت دانه‌های روغنی را می‌تواند سایر نقاط ضعف طرح را پوشش دهد.

همتی به‌کارگیری بخش خصوصی را یکی از شروط موفقیت طرح کشت فراسرزمینی دانست و تأکید کرد: بر اساس آیین‌نامه‌ای که دولت در اردیبهشت تصویب کرد، مشوق‌هایی برای فعالان اقتصادی کشت فراسرزمینی و تکالیفی برای دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است، اما دستورالعمل‌ها و سازکارهای تعیین شده آنقدر زیراد و دست و پاگیر هستند که روند کار را کند کرده‌اند.

وی در پایان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دستگاه‌های دخیل در اجرای طرح کشت فراسرزمنی عنوان کرد و یادآور شد: طبق آیین‌نامه کشت فراسرزمینی تکالیف و فعالیت‌هایی را برای هر کدام از این وزارتخانه‌ها مشخص شده که کار را با پیچیدگی زیادی روبه‌رو کرده است./

G-951111-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید