Iranian Agriculture News Agency

سرنوشت محرمانه‌های هاشمی





محسن هاشمی از امکان هماهنگی با بزرگان نظام برای ادامه انتشار خاطرات آیت‌الله و بخش‌های حساس آن گفت


اعتماد | با درگذشت آیت‌الله هاشمی علامت سوال‌های زیادی مقابل بسیاری از مسائل قرار گرفت. در این میان اما یکی از سوال‌هایی که مکرر تکرار می‌شد این بود که تکلیف خاطرات یکی از مهم‌ترین آیت‌الله‌های تاریخ جمهوری اسلامی چه خواهد شد، آیت‌اللهی که اتفاقا دست به خاطره نوشتنش هم بسیار خوب بود. مردی که در سه دهه گذشته در مهم‌ترین پست‌های سیاسی کشور قرار گرفته بود و در تاریخی‌ترین لحظات این نظام نه تنها حضور داشته بلکه خودش تاریخ ساز بوده است بی‌شک محرمانه‌های زیادی را از خود به جای گذاشته است. این حرف را پسر ارشدش هم تایید می‌کند و می‌گوید: هنوز هم بخش‌هایی از اسناد مربوط به خاطرات پدرم، حالت محرمانه دارد. بی‌شک کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی یکی از مهم‌ترین خاطره نگاری‌های تاریخ معاصر ایران شمرده می‌شود و نمی‌توان نسبت به اینکه پس از این چه سرنوشتی در انتظار خاطرات اوست بی‌تفاوت بود. به نظر می‌رسد بیش از هر کسی این خود آیت‌الله هاشمی بود که به پر اهمیت بودن این مساله پی برده بود و از همین رو برای آثارش یک دفتر نشر ترتیب داد؛ دفتری که مسوولیتش بر عهده محسن هاشمی است. اکنون پسر ارشد آیت‌الله در دیداری که با جمعی از اعضای انجمن قلم و اندیشه داشته توضیحاتی درباره انتشار خاطرات آیت‌الله هاشمی ارائه کرده است. در زمان زنده بودن آیت‌الله هاشمی کتاب خاطرات او تا سال ٧٣ منتشر شد، خاطراتی که پیش از انتشار به دست رهبر انقلاب می‌رسیده و حالا محسن هاشمی هم بر این مساله تاکید دارد و نشانگر این است که دفتر حفظ آثار آیت‌الله هاشمی بنا دارد همین روند را حفظ کند. این را می‌توان از صحبت‌های محسن هاشمی دریافت، وقتی می‌گوید: بخش مهم کار ما این است که با بزرگان نظام به ویژه مقام معظم رهبری ارتباط مناسبی برقرار کنیم تا با هماهنگی کار پیش برود و اصل موضوع خدای نکرده تحت‌الشعاع کج نظری‌ها قرار نگیرد. به خوبی روشن است که کسانی که امروز مسوولیت انتشار خاطرات آیت‌الله هاشمی را عهده‌دار هستند بار سنگینی را به دوش خواهند کشید، باری به سنگینی خاطراتی که محرمانه‌ها و ناگفته‌های یک نظام سیاسی را با خود دارد.
علاوه بر از دست دادن جسم آقای هاشمی عقلانیت ایشان را از دست دادیم
به گزارش ایسنا، محسن هاشمی طی سخنانی در دیدار با جمعی از اعضای «انجمن اندیشه و قلم» که در منزل آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و با حضور همسر ایشان و فرزندان آن مرحوم برگزار شد، در پاسخ به پرسش یکی از اعضای انجمن اندیشه و قلم، درباره نحوه انتشار کتب خاطرات آیت‌الله هاشمی پس از درگذشت وی، گفت: دفتر نشر آثار پدرم که خوشبختانه با حضور خود ایشان شکل گرفت، پشتوانه‌ قابلی از ایشان داشت. اما تا زمان حیات ایشان، ما در کنار فعالیت‌های دیگرمان اگر جای خالی‌ای بود، فرصتی را به دفتر نشر اختصاص می‌دادیم. اما امروز وظیفه دفتر نشر سنگین‌ شده است. دیگر آقای هاشمی در بین ما نیست و باید وقت بیشتری برای نشر آثار ایشان بگذاریم. ضمن اینکه همه موارد هم فقط به خاطرات خلاصه نمی‌شود. برای هر پاراگراف خاطرات ایشان می‌شود صفحاتی نوشت و توضیحاتی داد. وی افزود: هنوز هم بخش‌هایی از اسناد مربوط به خاطرات ایشان، حالت محرمانه دارد. عکس‌ها و فیلم‌ها و گفته‌های دیگران درباره ایشان همچنان جای کار دارد. فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی با تاکید بر ضرورت صیانت از اصل موضوع خاطرات، از مسیر ارتباط با بزرگان نظام، گفت: بخش مهم کار ما این است که با بزرگان نظام به ویژه مقام معظم رهبری ارتباط مناسبی برقرار کنیم تا با هماهنگی کار پیش برود و اصل موضوع خدای نکرده تحت‌الشعاع کج نظری‌ها قرار نگیرد. هاشمی با دعوت از اندیشمندان و فرهیختگان برای همراهی با دفتر نشر آثار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در زمینه به‌عهده گرفتن بخشی از کار آماده‌سازی خاطرات آن مرحوم برای انتشار، تاکید کرد: دفتر نشر آثار آیت‌الله هاشمی با کمک یک گروه اندیشمند و یک هیات امنا، باید به سمت یک حرکت جدی‌تر حرکت کند. این موضوع همچنان جای بحث دارد و ان‌شاءالله بعد از گذر از این مقطع فعلی که همچنان در جریان مراسم مربوط به رحلت ایشان هستیم، پیگیری خواهد شد. وی با اشاره به حضور مردم در همه آیین‌های مربوط به رحلت آیت‌الله هاشمی، گفت: مردم با حضورشان از همه زجرها و مقاومت‌های آقای هاشمی قدردانی کردند و حرکت آقای هاشمی نیز از ابتدا تا آخر، بر مبنای عقلانیت بود و در خطبه معروف ٨٨ نیز با همان عقلانیت بخش مهمی از نیروهای انقلاب را که داشتند از دست می‌رفتند دوباره به دامان انقلاب بازگرداندند و بزرگان می‌گویند ما علاوه بر از دست دادن جسم آقای هاشمی، عقلانیت ایشان را از دست دادیم. نبود خود ایشان خلأ جسمی و ظاهری است و خلأ اصلی و واقعی، خلأ عقلانیت ایشان است. هاشمی در پایان اظهار کرد: آقای هاشمی در سراسر عمرش این عقلانیت را داشت و مشی ایشان، اعتدال، انسان‌دوستی و علاقه به مردم، اسلام واقعی و رفاه مردم بود.
آیت‌الله تا روز آخر خاطراتش را نوشت
همچنین روز گذشته رضا سلیمانی، مدیر روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام که سابقه همکاری ٢٧ ساله با آیت‌الله هاشمی دارد در مورد نگارش خاطرات ایشان به ایسنا گفت: ایشان همیشه در مورد خاطرات‌شان می‌گفتند که بعد از انقلاب که مسوولیت‌هایم شروع شد، خودم را ملزم می‌دانم هر شب خاطراتم را بنویسم. به دیدارکنندگان می‌گفتند همین برنامه امروز شما را در یادداشتی می‌نویسم، نه جزییاتش را، بلکه کلیاتش را می‌نویسم. با همین توضیحاتی که می‌دادند و می‌گفتند: «خودم را مقید کردم به خاطرات‌نویسی» فکر می‌کنم تا همین روزهای آخر خاطرات‌شان را نوشته‌اند. قرار بود خاطرات به تدریج سالانه چاپ شود. قطعا ایام سال ١٣٩٥ را هم در خاطرات‌شان ثبت کرده‌اند».

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید