Iranian Agriculture News Agency

یکی از پرورش‌دهندگان شترمرغ در گفت‌وگو با ایانا:

صنعت شترمرغ، در بخش خصوصی متولی ندارد/ احتمال سوءاستفاده برخی سودجویان در واردات بی‌رویه محصولات شترمرغ

فعال صنعت شترمرغ، از نداشتن متولی در بخش خصوصی برای این صنعت ابراز نگرانی کرد.

صنعت شترمرغ، در بخش خصوصی متولی ندارد/ احتمال سوءاستفاده برخی سودجویان در واردات بی‌رویه محصولات شترمرغ

فعال صنعت شترمرغ، از نداشتن متولی در بخش خصوصی برای این صنعت ابراز نگرانی کرد.

یکی از پرورش‌دهندگان شترمرغ امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: متأسفانه با وجود قدمت زیادی که از تشکیل صنعت شترمرغ در کشور می‌گذرد، اما هنوز متولی معتبری در بخش خصوصی از حقوق فعالان آن دفاع نمی‌کند.

منصور خلج‌ با اشاره به اینکه تعداد پرورش‌دهندگان در مناطق مختلف ایران پراکنده هستند، افزود: تراکم فعالیت‌ها بیشتر در مناطق جنوبی کشور دیده می‌شود؛ زیرا اقلیم و آب ‌هوایی که ویژه آن حوالی است، در کاهش هزینه‌های تأسیسات تا 50 درصد مؤثر بوده و شترمرغ بازدهی بالاتری در هوای گرم دارد.

به گفته وی، در سال‌های گذشته که مردم آشنایی چندانی با محصولات شترمرغ نداشتند، معمولاً نزدیک عید میزان تقاضا برای گوشت بالا می‌رفت، اما در سال جاری این افزایش تقاضا در شهریورماه آغاز شده که نشان دهنده رشد آگاهی و ارتقای اطلاع عموم مردم دراره این پرنده پرخاصیت است.

مدیرعامل شرکت آندونیک معتقد است: اکنون جو آرامی در بازار محصولات شترمرغ اعم از گوشت، تولیدات چرمی، تخم شترمرغ و... حاکم است و بازار، روال طبیعی خود را بر اساس نظام عرضه و تقاضا طی می‌کند، اما بیم آن می‌رود که نداشتن یک تشکل منسجم و قوی، ضربه سنگینی به این صنعت وارد کند و منجر به خروج تولیدکنندگان از عرصه تولید شود؛ زیرا این متولی می‌تواند در راستای منافع تولیدکنندگان، با سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی هماهنگ شده و اجازه ندهد که آینده این صنعت مانند صنعت مرغ یا ورمی کمپوست به ناکجاآباد برود. البته در برهه‌های زمانی مختلف این اتفاق افتاد و تشکل‌های مختلفی شکل گرفت، اما به‌دلیل ناکارآمدی، نتوانست به کار خود ادامه دهد.

خلج تأکید کرد: به‌عنوان مثال، ممکن است عده‌ای سودجو که در ظاهر خود را دلسوز صنعت نشان می‌دهند، با ارائه اطلاعات غلط به سیاستگزاران، راه را برای واردات روغن، کرم، تخم نطفه‌دار، جوجه، چرم و دیگر اقلام شترمرغ باز کنند که این اصلاً به نفع تولید نیست. کمااینکه در سال‌های گذشته این اتفاق افتاد و عده‌ای جوجه شترمرغ را از آفریقا وارد کرده و به چهار یا پنج برابر قیمت در ایران می‌فروختند.

وی در پایان یادآور شد: این موضوع می‌تواند به‌ویژه برای تازه‌واردان، خطری جدی تلقی شود و ضررهای جبران‌ناپذیری را به آنها بزند؛ بنابراین با توجه به رشد روزافزون تولیدکنندگان، وجود یک متولی بخش خصوصی برای شترمرغ بسیار ضروری است./

V-951111-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید