Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، در نشست خبری:

دام سبک از ایران قاچاق نمی‌شود/ ارزآوری یک میلیارد و 280 میلیون دلاری صادرات دام سبک، طی سه سال/ چرا از درجه‌بندی گوشت خبری نیست؟

نماینده صادرکنندگان دام ایران، از گرانی بی‌دلیل گوشت با وجود انباشتگی دام، انتقاد کرد.

دام سبک از ایران قاچاق نمی‌شود/ ارزآوری یک میلیارد و 280 میلیون دلاری صادرات دام سبک، طی سه سال/ چرا از درجه‌بندی گوشت خبری نیست؟

نماینده صادرکنندگان دام ایران، از گرانی بی‌دلیل گوشت با وجود انباشتگی دام، انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، امروز در نشست خبری درباره قاچاق دام گفت: به هیچ عنوان دام از ایران قاچاق نمی‌شود.

منصور پوریان افزود: از آنجا که قیمت دام در کشوری مانند عراق، ارزان‌تر از دام داخلی است، پدیده قاچاق خود به خود منتفی می‌شود؛ زیرا برای قاچاقچی صرفه اقتصادی نخواهد داشت. ضمن اینکه خوشبختانه راه صادرات باز بوده و مانعی برای آن وجود ندارد.

به گفته وی، طی سه سال اخیر، ارزش صادرات دام سبک از ایران بیش از یک میلیارد و 280 میلیون دلار بوده که در شش ماهه نخست سال جاری، تنها 375 میلیون دلار ارزآوری داشته است. این در حالی است که طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شد یک میلیون و 500 هزار رأس دام سبک و 10 هزار رأس دام سنگین در سال 96 از کشور خارج شود؛ زیرا برنامه صادراتی باید یک روال مشخص و متداول را داشته باشد تا منجر به از دست دادن مشتری‌های خارجی نشود.

پوریان عنوان کرد: گرانی‌های اخیری که در بازار مشاهده می‌کنیم، حاصل یک سری دلال بازی‌هاست و باید هرچه سریع‌تر جلوی آن گرفته شود. زیرا مقصران این موضوع به هر ترفندی چنگ می‌زنند تا قیمت‌ها را افزایش دهند. این در حالی است که بیش از 70 میلیون رأس دام در کشور وجود داشته و سالانه 27 میلیون رأس نیز به واسطه زاد و ولد به آنها اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: اتحادیه گوشت گوسفندی، کمبود دام در کشور را بهانه کرده و بر این اساس، بر گرانی گوشت دامن می‌زند. در حالی که باید از آنها پرسید چرا در سال گذشته با وجود شیوع تب‌برفکی و تلفات فراوان و همچنین کمتر بودن علوفه مرتعی نسبت به امسال، گوشت گران نشد؟ اما در سال جاری که همه چیز خوب پیش رفت و حتی بیشتر میش‌ها دوقلوزایی داشتند، باید شاهد گرانی گوشت باشیم؟

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران تأکید کرد: تمام این اتفاق‌ها در حالی است که اکنون دام زنده درب دامداری بین 13 تا 14 هزار تومان در هر کیلوگرم قیمت دارد و با وجود گرانی در بازار، قیمت این محصول همچنان برای دامداران ثابت مانده است. پس باید اعتراف کرد که در سیستم توزیع مشکل وجود دارد و گروهی برای سودجویی، صحنه‌سازی می‌کنند.

پوریان یکی از مقصران اصلی این گرانی را قصاب‌ها دانست و یادآور شد: چرا باید قصاب‌ها خودشان دام زنده را خریده و کشتار کنند؟ مگر این صنف اتحادیه‌ای ندارد که گوشت مورد نیازشان را درب مغازه توزیع کند؟ به همین دلیل است که وقتی به فروشگاه‌های مختلف در سطح شهر مراجعه می‌کنیم، به قیمت‌های متفاوتی برمی‌خوریم. به عبارتی اکنون قصاب‌ها به صورت خودسرانه و دلبخواهی تعیین قیمت می‌کنند و هیچ سیستم نظارتی در مقابل آنها نمی‌ایستد. در حالی که قیمت عادلانه گوشت باید کیلویی 31 هزار و 500 تومان باشد.

وی با اشاره به اقداماتی که چندی پیش اتحادیه گوشت گوسفندی برای درجه‌بندی گوشت انجام داد، بیان کرد: چرا اکنون هیچ خبری از طرح درجه‌بندی نیست؟ مردم از کجا بدانند گوشتی که به آنها فروخته می‌شود، گوسفند است یا بز؟ مشتریان چگونه می‌توانند میش یا نر را از هم تشخیص دهند؟ اینها پرسش‌هایی است که متولیان مربوطه باید به آنها پاسخ دهند. ضمن اینکه تمام این محصولات با یک قیمت به دست مشتری می‌رسد.

پوریان با بیان اینکه گوشت تمام مناطق ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اضافه کرد: مسئولان اتحادیه گوشت گوسفندی، ادعا می‌کنند که تهرانی‌ها تنها مصرف‌کننده گوشت گوسفند کردی هستند. در حالی که دام موجود در این منطقه به اندازه‌ای نیست که جوابگوی منطقه بزرگی مانند تهران باشد. ضمن اینکه کردستان 700 کیلومتر از پایتخت فاصله دارد. پس باید هزینه سرسام‌آور حمل و نقل را نیز به آن افزود. علاوه بر آن، روزانه 14 تا 15 هزار رأس دام سبک در کشتارگاه‌های تهران کشته می‌شوند و نیازی به خرید دام از کردستان نیست./

V-951111-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید