Iranian Agriculture News Agency

در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اعلام شد:

کاهش 25 درصدی روان‌آب‌های سطحی در فلات مرکزی

شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: میزان روان‌آب‌های سطحی حوضه آبریز فلات مرکزی از ابتدای سال آبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته‌است.

کاهش 25 درصدی روان‌آب‌های سطحی در فلات مرکزی

شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد: میزان روان‌آب‌های سطحی حوضه آبریز فلات مرکزی از ابتدای سال آبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته‌است .

به‌گزارش ایانا به نقل از پاون، بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان روان‌آب‌های سطحی فلات مرکزی از ابتدای سال آبی تا پایان دی ماه جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته‌است .

بر پایه این گزارش، بیشترین درصد اختلاف بارندگی امسال نیز در مقایسه با سال گذشته در حوضه آبریز فلات مرکزی مربوط به دشت مهارلو- بختگان با 75 درصد کاهش ثبت شده‌است .

با وجود اینکه 5 حوضه از شش حوضه آبریز اصلی کشور با کاهش حجم جریان‌های سطحی مواجه هستند، حوضه آبریز قره‌قوم 3 درصد افزایش حجم جریان سطحی داشته‌است .

بنابر این گزارش، از ابتدای مهرماه تا دی ماه سال جاری، حجم جریان‌های سطحی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در حوضه‌های آبریز مرزی شرق با 57، دریاچه ارومیه با 36، دریای خزر با 23 و خلیج فارس و دریای عمان با 22 درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 33، 324، 1436 و 7275 میلیون متر مکعب است .

در این گزارش آمده‌است: حوضه آبریز قره قوم از ابتدای سال آبی تا دی ماه جاری با 3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حجم 384 میلیون متر مکعب جریان سطحی برخوردار بوده است .

همچنین حجم کل جریان‌های سطحی کشور از ابتدای مهرماه تا دی ماه جاری 10 میلیارد و 718 میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 13 میلیارد و 845 میلیون مترمکعب، 23 درصد کاهش داشته است .

لازم به ذکر است، برخی از شهرهای واقع در حوضه آبریز فلات مرکزی از جمله یزد، اصفهان، کاشان، کرمان، شیراز و... به دلیل کاهش روان آب‌های سطحی طی سال آینده در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید