Iranian Agriculture News Agency

با اعلام وزارت بهداشت:

خبر ابتلای انسانی آنفلوآنزای پرندگان تکذیب شد

تاکنون هیچ مورد انسانی درباره بیماری آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است.

خبر ابتلای انسانی آنفلوآنزای پرندگان تکذیب شد

تاکنون هیچ مورد انسانی درباره بیماری آنفلوآنزای پرندگان گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، سالانه شیوع آنفلوآنزای پرندگان، آسیب‌های اقتصادی فراوانی به واحدهای پرورشی زده است. در این راستا اما سلامت انسان‌ها در اولویت قرار گرفته و توصیه‌های بهداشتی، همگی مردم را از تماس مستقیم با پرندگان آلوده منع می‌کند. هرچند که طبق آخرین گزارش‌ها تا سال 2013 حدود 807 نفر به یکی از سویه‌های این ویروس مبتلا شده‌اند، خوشبختانه ویروس جدیدی که امسال به ایران هجوم آورده، H5N8 بوده و تاکنون مورد انسانی آن گزارش نشده است.

دیروز رئیس سازمان دامپزشکی کشور، در بازدید از واحدهای پرورشی استان اصفهان، ضمن تذکر دوباره توصیه‌های بهداشتی، به عیادت یکی از کارکنان دامپزشکی شهرستان نجف‌آباد که به‌دلیل احتمال بیماری آنفلوآنزا در بخش قرنطینه بستری بود رفته و پیگیر وضعیت سلامتی وی شد. بنابراین پس از انتشار این خبر، نگرانی‌ها در رابطه با سلامت انسانی آغاز و نگاه‌ها نسبت به این ویروس، مردد ماند.

این در حالی است که امروز رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی انتشار اخباری مبنی بر بستری بیماری در نجف‌آباد به‌دلیل ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان گفت: بر اساس نتیجه آزمایشات بیمار نجف‌آبادی آنفلوآنزا نداشته و از بیمارستان مرخص شده است.

بر اساس گزارشی که روابط عمومی وزارت بهداشت منتشر کرده، محمدمهدی گویا ضمن تکذیب خبر ابتلای کارمند سازمان دامپزشکی نجف آباد به بیماری آنفلوآنزای پرندگان، اظهار کرد: این بیمار با علائم کاهش فشار خون مراجعه کرد و بلافاصله تحت مراقبت قرار گرفته و در بررسی‌های بالینی هیچ‌گونه علائمی از آنفلوآنزا نداشته است.

وی افزود: این بیمار چند ساعت بعد از مراجعه نیز با حال عمومی مناسب مرخص شده، اما از آنجا که وی با پرندگان در تماس بوده است، جهت اطمینان خاطر از او آزمایشات لازم به عمل آمد.

گویا بیان کرد: بر اساس جواب آزمایشات وی هرگز دچار آنفلوآنزای پرندگان نشده است.

وی ادامه داد: لازم است همه بدانند مرجع اعلام این گونه بیماری‌ها وزارت بهداشت است.

گویا در پایان تأکید کرد: تاکنون موردی از بیماری که در فضای مجازی و رسانه‌ها و بر اساس نوع مشخصی از آنفلوانزای پرندگان ذکر شده مشاهده نشده و کار درستی هم نیست که نوی بیماری که شیوع آن صحت ندارد در مجامع بین‌المللی به نام ایران منتشر شود؛ بنابراین خبرنگاران در انتشار این‌گونه خبرها که مرجع صحت و سقم آن وزارت بهداشت است، دقت بیشتری کنند./

V-951111-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید