Iranian Agriculture News Agency

پژوهشگر و عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات برنج به ایانا خبر داد:

واردات برنج پرمحصول به جای کاهش تعرفه‌ها/ تعرفه منطقی برای واردات برنج 90 درصد است

با وجود اینکه کاهش تعرفه واردات برنج سفید به 26 درصد و حذف 500 تومانی مابهالتفاوت ریالی، با هدف تعادل بخشیدن به بازار این محصول انجام شده، اما تصمیم اتخاذ شده اشتباه است و نتیجه آن در طولانی‌مدت به زیان کشاورزان و بازار تمام می‌شود.

واردات برنج پرمحصول به جای کاهش تعرفه‌ها/ تعرفه منطقی برای واردات برنج 90 درصد است

با وجود اینکه کاهش تعرفه واردات برنج سفید به 26 درصد و حذف 500 تومانی مابه التفاوت ریالی، با هدف تعادل بخشیدن به بازار این محصول انجام شده، اما تصمیم اتخاذ شده اشتباه است و نتیجه آن در طولانی‌مدت به زیان کشاورزان و بازار تمام می‌شود.

غلامرضا خانکشی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه نباید برای تولید و تولیدکننده کشور رقب بتراشیم، گفت: یکی از سیاست‌هایی که دولت می‌تواند به جای کاهش تعرفه‌ها برای تنظیم و متعادل شدن بازار برنج به‌کار گیرد، واردات برنج‌های پرمحصول است؛ زیرا این برنج‌ها از قیمت پایینی برخودارند که می‌تواند در حجم بالا برای برطرف شدن نیاز بازار وارد شوند.

وی بیان کرد: این کاهش تعرفه شامل تمام برنج‌هایی می‌شود که به کشور وارد می‌شوند؛ با این اتفاق واردات برنج‌هایی مانند باسماتی که از ظاهر خوبی برخوردار هستند، افزایش خواهد یافت که می‌تواند بازار برنج داخلی را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات برنج با بیان اینکه بهبود قیمت برنج باعث توسعه شالیزاره شده است، ادامه داد: وزرات جهاد کشاورزی باید با پرهیز از هر تصمیم عجولانه به‌دنبال حفظ شرایط کنونی شالیزارها باشد؛ زیرا چندی پیش بر اثر افزایش واردات برنج و کاهش قیمت این محصول شالیزارها در حال نابودی بودند و بسیاری از آنها خشک شده یا تغییر کاربری داده شدند.

خانکشی‌پور در پاسخ به این پرسش که شما چه میزان تعرفه را برای برنج مناسب می‌دانید، تأکید کرد: محصول استراتژیک است و باید نگاه ویژه به آن داشت با توجه به این واقعیت تعرفه عاقلانه برای واردات برنج 90 درصد به بالا است.

وی یادآور شد: هرچند سال یک‌بار با بهبود قیمت برنج توان تولیدکنندگان افزایش می‌یابد از ابتدای امسال با روند بهبود قیمت این محصول شالیزارها دوباره جان گرفتند در این شرایط هر تصمیم اشتباه و عجولانه‌ای می‌تواند نتایج بسیار بدی را برای تولید و تولیدکننده به همراه داشته باشد.

در جلسه اخیر هیأت دولت مصوب شد تا تعرفه واردات هشت ردیف کالاهای اساسی، حساس و ضروری به کشور کاهش پیدا کند که در این راستا حقوق ورودی مصوب جدید برای برنج سفید به ۲۶ درصد کاهش یافت و مابه التفاوت ریالی ۵۰۰ تومانی هر کیلوگرم برنج وارداتی حذف شد./

G-951111-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید