Iranian Agriculture News Agency

همزمان با دهه مبارک فجر صورت می گیرد:

بهره برداری از 202 پروژه کشاورزی در اصفهان با اعتبار 75 میلیارد تومان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با وجود کاهش منابع آبی با برنامه‌ریزی‌های شکل رفته میزان تولید محصولات کشاورزی در سطح 6.5 میلیون تن حفظ شد که از این میزان حدود 4.5 میلیون تن مربوط به حوزه تولیدات گیاهی و دو میلیون تن در ارتباط با تولیدات دامی است.

بهره برداری از 202 پروژه کشاورزی در اصفهان با اعتبار 75 میلیارد تومان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از بهره برداری 202 پروژه در بخش کشاورزی با اعتبار 75 میلیارد تومان همزمان با دهه مبارک فجر در این استان خبر داد.

به گزارش ایانا از از اصفهان، محسن کریمیان در نشست خبری به مناسبت افتتاح پروژه‌های دهه مبارک فجر در بخش کشاورزی اظهار کرد: 202 پروژه در بخش کشاورزی و با اعتباری بالغ بر 75 میلیارد تومان آماده بهره برداری در سطح استان است .

وی با اعلام اینکه استان اصفهان دارای 560 هزار هکتار اراضی کشاورزی است، عنوان کرد: به دلیل خشکسالی این میزان در چند سال اخیر با کاهش رو به رو بوده و به 330 هزار هکتار اراضی کشاورزی رسیده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در شرایط خشکسالی با کاهش حدود 30 درصدی منابع آبی نسبت به سال‌های نرمال آبی رو به رو بوده‌ایم، به گونه‌ای که منابع آبی از 6.5 میلیارد متر مکعب در سال‌های نرمال به 4.2 میلیارد متر مکعب رسیده است .

کریمیان ادامه داد: این در حالی است که با وجود کاهش منابع آبی با برنامه‌ریزی‌های شکل رفته میزان تولید محصولات کشاورزی در سطح 6.5 میلیون تن حفظ شد که از این میزان حدود 4.5 میلیون تن مربوط به حوزه تولیدات گیاهی و دو میلیون تن در ارتباط با تولیدات دامی است .

وی با بیان اینکه استان اصفهان در زمینه‌های مختلف بخش کشاورزی دارای ظرفیت‌های فراوانی است، ادامه داد: با وجود آن که موضوع آب از مباحث مهم و ضروری در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، با توجه به کاهش نزولات آسمانی و مصارف بی‌رویه بخش‌های مختلف شاهد ایجاد مشکلاتی در این زمینه هستیم و این مشکلات تا جایی پیش رفته که حتی علاوه بر کمیت بر کیفیت آب‌های زیرزمینی نیز تاثیر گذاشته است؛ در این شرایط قانون تعادل بخشی در آب، مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است که امیدواریم با تدابیری راهبردی این مشکلات برطرف شوند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اقدامات شاخص شکل گرفته در بخش کشاورزی عنوان کرد: خوشبختانه استان اصفهان در مباحث مختلف کشاورزی دارای رتبه‌های برتر کشور است و تمامی این موفقیت‌ها در شرایطی به دست آمده که استان اصفهان با مشکلی بزرگ تحت عنوان خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و این نشان از برنامه‌ریزی و انجام اقدامات کارشناسی در سطح استان است .

وی اضافه کرد: استان اصفهان در مباحث تولیدات دامی نیز جز استان‌های پیشرو محسوب می‌شود، در حال حاضر حدود 10 درصد تولیدات دامی کشور متعلق به اصفهان است که جای خوشحالی دارد، در همین زمینه در تولید شیر رتبه نخست کشور و در تولید مرغ نیز جز استان‌های پیشتاز کشور هستیم .

تأمین سیب و پرتقال شب عید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به سراغ بازار میوه شب عید رفت و ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیر، سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها موظف به تأمین سیب و پرتقال شب عید شدند، در همین ارتباط در حال تأمین میوه از شمال و جنوب کشور هستیم، پرتقال به مقدار زیاد خریداری شده و سیب نیز به میزان کافی در انبارها ذخیره سازی شده است .

وی تصریح کرد: در ارتباط با بازار مرغ نیز اقدامات گسترده‌ای شکل گرفته است، بیش از 9 میلیون جوجه‌ریزی انجام شده و مرغ به میزان کافی در انبارها ذخیره سازی شده است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد .

کریمیان تاکید کرد: در بحث سیب زمینی و پیاز که متاسفانه شاهد انعکاس اخباری اشتباه در این موارد بودیم نیز باید اعلام کنم که با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی چندین جلسه در ارتباط با خرید تضمینی این محصولات در سطح استان برگزار شد؛ اما نکته مهم این‌جاست که با توجه به قیمت این محصولات در بازار، شرایط برای ورود به خرید تضمینی فراهم نشده است، هیچ استانی با توجه به شرایط موجود و قیمت بالای محصولات اقدام به خرید تضمینی سیب زمینی نکرده و اصفهان نیز از این موضوع مستثنی نیست .

وی گفت: در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های شکل گرفته زمینه صادرات محصول سیب زمینی فراهم شد. از طرفی سیاست‌های کنترلی کشت در مناطق جنوب کشور نیز باعث کاهش تولید این محصول شد، تمام این موارد شرایط را برای متعادل شدن قیمت سیب زمینی فراهم کرد، به صورتی که قیمت سیب زمینی به زیر 500 تومان هم نرسید و در این شرایط ورود برای خرید تضمینی این محصول کاری اشتباه است و به همین دلیل خرید تضمینی سیب زمینی در دستور کار قرار نگرفت .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در ارتباط با محصول سیب‌زمینی همکاری خوبی نیز با صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری این محصول در سطح استان داشتیم که نتایج خوبی به همراه داشت، اما نکته مهم در ارتباط با بازار سیب‌زمینی مربوط به واردات سیب زمینی از سایر استان‌ها به اصفهان است که گاهی می‌تواند مشکلاتی را در سطح استان ایجاد کند؛ با این وجود سال گذشته 16 هزار تن سیب زمینی به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد و تا حدود زیادی به کنترل بازار کمک کرد .

وی در ارتباط با محصول پیاز نیز گفت: تا امروز حتی یک گرم پیاز در سطح استان اصفهان معدوم نشده است، این در حالی است که گزارشی اشتباه در این زمینه توسط یکی از رسانه ها منعکس شد و ممکن بود مشکلاتی را برای بازار این محصول ایجاد کند که خوشبختانه با انجام اقدامات به موقع توسط سازمان جهاد کشاورزی از بروز این مسائل جلوگیری شد .

کنترل آنفولانزای پرندگان در اصفهان

وی در ادامه به موضوع آنفولانزای پرندگان نیز اشاره کرد و گفت: با وجود بسیج تمام امکانات و تدابیر اندیشیده شده، متاسفانه شاهد مواردی از این بیماری در سطح استان بودیم، امروز بیماری آنفولانزای پرندگان در سطح 53 کشور جهان شیوع پیدا کرده است، البته از زمان مشاهده موارد مشکوک در استان اقدامات گسترده‌ای شکل گرفت، برای نمونه در واحد تولیدی سیمرغ بیش از نیم میلیون مرغ تخم‌گذار معدوم شدند که باعث ایجاد خسارتی 30 میلیارد تومانی و بیکار شدن حدود 200 کارگر شد .

کریمیان عنوان کرد: در همین ارتباط ستاد بحران تشکیل شد و مباحث مرتبط با این بیماری در حال پیگیری است، خوشبختانه همه چیز تحت کنترل است و مشکلی وجود ندارد، کارشناسان و متخصصان دامپزشکی به دقت شرایط را کنترل می‌کنند و تمامی موارد به دقت بررسی و کنترل می‌شوند .

وی با بیان اینکه مردم هیچ نگرانی از مصرف مرغ و تخم مرغ نداشته باشند گفت: در مباحث تولید، استان اصفهان در بخش تولید مرغ و تخم مرغ از استان‌های پیشرو در کشور است، اصفهان در این بخش دارای مازاد تولید و صادرات زیادی است و به طور قطع با کمبودی در تولید روبرو نخواهیم شد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید