Iranian Agriculture News Agency

17 میلیون نفر با کمبود غذا و بحران، در پی خشکسالی شدید روبه‌رو هستند

درخواست فائو برای جلوگیری از فاجعه انسانی در شاخ آفریقا

بارها در زمان خشکسالی، برداشت محصولات با شکست روبه‌رو شده، بیماری شیوع پیدا کرده، وضعیت منابع آب به وخامت رفته و شرایط مرتع برای دام‌ها تا جایی بد شده که باعث مرگ و میر آنها شده است.

درخواست فائو برای جلوگیری از فاجعه انسانی در شاخ آفریقا

بارها در زمان خشکسالی، برداشت محصولات با شکست روبه‌رو شده، بیماری شیوع پیدا کرده، وضعیت منابع آب به وخامت رفته و شرایط مرتع برای دام‌ها تا جایی بد شده که باعث مرگ و میر آنها شده است.

به گزارش ایانا به نقل از فائو، میزان بسیار کم بارش در شاخ آفریقا در ماه‌های اکتبر و دسامبر شرایط خشکسالی گسترده این ناحیه را شدت بخشیده است. نواحی که بیشترین نگرانی از شدت گرفتن خشکسالی را دارند بخش‌های زیادی از سومالی، شمال شرق و ساحل کنیا، جنوب شرق اتیوپی هستند. این خشکسالی شدید همچنین منطقه آفار را که از خشکسالی شکل گرفته ناشی از پدیده ال‌نینو از سال 2015 رنج می‌برد و سودان جنوبی که با یک بحران غذایی جدی به‌دلیل ناامنی طولانی مدت مواجه است، را نیز شامل می‌شود.

در حال حاضر حدود 12 میلیون نفر در سراسر سومالی، اتیوپی و کنیا نیاز به کمک‌های غذایی دارند. در این ناحیه خانوارها دسترسی به غذا نداشته و با کمبود درآمد و بالارفتن بدهی‌ها، غلات کم و تولید گوشت و شیر کمتر روبه رو هستند. هشدار پیش از وقوع قطحی برای سومالی برای دریافت کمک‌های بشردوستانه بسیار فوری، پیش از این صادر شده بود. فائو هشدار می‌دهد اگر کمک های غذایی سریع به این مناطق ارسال نشود با یک خطر جدی و هزینه‌های بالا مواجه خواهیم بود.

معاون مدیرکل آب و هوا و منابع طبیعی فائو، ماریا هلن سیمدو اعلام کرد: "وضعیت فعلی نیازمند یک اقدام جدی از سوی جامعه ملی و منطقه‌ ای دارد. نیاز به کمک‌های بشردوستانه یک ضرورت است و در حال حاضر این بسیار مهم است. ما نمی‌توانیم شاهد یک فاجعه مانند قحطی سال 2011 باشیم". سیمدو ادامه می‌دهد که وضعیت خشکسالی در منطقه شاخ آفریقا بسیار نگران کننده است، این خشکسالی تقریبا تمام سومالی و سراسر جنوب شرق اتیوپی و شمال کنیا را شامل می‌شود. در نتیجه، تا بارش بعدی حداقل هشت هفته باقی مانده و دور بعدی برداشت محصول نیز ماه جولای خواهد بود که تا آن زمان میلیون‌ها نفر در معرض خطر کمبود مواد غذایی در سراسر منطقه خواهند بود.


اثرات خشکسالی بر معیشت مردم

بارها در زمان خشکسالی، برداشت محصولات با شکست مواجه شده، بیماری شیوع پیدا کرده، وضعیت منابع آب به وخامت رفته و شرایط مرتع برای دام‌ها تا جایی بد شده که باعث مرگ و میر آنها شده است. مدیر کل منطقه ای فائو در آفریقا، هشدار می‌دهد که ناامنی و شوک‌های اقتصادی آسیب‌پذیرترین قشر مردم را در این ناحیه تحت تاثیر قرار داده است. وضعیت فعلی به سرعت رو به وخامت می‌رود و تعداد زیادی از مردم نیاز به امرار معاش و کمک‌های اضطراری بشر دوستانه دارند. ناامنی و نیاز به مواد غذایی می‌تواند در زمان خشکسالی جوامع روستایی شاخ آفریقا را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. در سال 2016، تعداد پناهندگان و مهاجران بین نیم میلیون نفر تا سه میلیون نفر نسبت به سال 2015 از این ناحیه افزایش داشته است.


تقویت تلاش‌های فائو در پاسخ به خشکسالی

مدیر کل منطقه‌ای فائو در آفریقا اعلام کرد: مشارکت فائو برای ایجاد سازگاری در برابر شوک و بحران در شاخ آفریقا بسیار مهم است و افزایش خواهد یافت. به تازگی فائو و سازمان بین دولی توسعه در شرق آفریقا ( IGAD ) در مورد مراحل کلیدی به منظور ارتقاء همکاری در کاهش خشکسالی شدید در منطقه شاخ آفریقا به توافق رسیده‌اند. این توافق در تقویت امنیت غذایی و بررسی عوامل سازگاری با شرایط فعلی است.

فائو خواستار اولویت بخشی برای افزایش هماهنگی، تعامل کشورهای عضو و پاسخ مؤثر به نیازهای شناسایی شده از طرف کشورهای عضو و همچنین تلاش برای تأمین منابع مورد نیاز برای شرایط اضطراری شاخ آفریقا قبل از وقوع فاجعه انسانی شده است./


ترجمه: شهره صدری‌خانلو

منبع: فائو

L-951112-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید