Iranian Agriculture News Agency

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو اعلام کرد:

وضعیت منابع آب زیرزمینی فقط با چاه پیزومتری سنجیده نمی‌شود/ منع قانونی؛ عامل سکوت در برابر برداشت بی‌رویه

به گفته معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، وضعیت منابع آب زیرزمینی فقط با چاه پیزومتری سنجیده نمی‌شود؛ بلکه با روش‌های دیگری نیز وضعیت منابع آب زیرزمینی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وضعیت منابع آب زیرزمینی فقط با چاه پیزومتری سنجیده نمی‌شود/ منع قانونی؛ عامل سکوت در برابر برداشت بی‌رویه

به گفته معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، وضعیت منابع آب زیرزمینی فقط با چاه پیزومتری سنجیده نمی‌شود؛ بلکه با روش‌های دیگری نیز وضعیت منابع آب زیرزمینی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، وضعیت منابع آب زیرزمینی در ایران بحرانی است. در سراسر کشور اخباری در زمینه فرونشست زمین مخابره می‌شود. هر روز زیر پای بخشی از مردم ایران به‌دلیل مدیریت نامناسب منابع آب زیرزمینی تخلیه می‌شود و طرح تعادل‌بخشی که قرار است جلوی این روند مخرب را بگیرد، در یازدهمین ماه سال بدون بودجه باقیمانده است. برخی از کارشناسان بر این باورند که دلیل وقوع شرایط نامناسب امروزی، محاسبات غلط در زمینه صدور پروانه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی بوده است. این گروه بر این باورند که چاه‌های غیرمجاز به همراه محاسبات غلط مهندسان که ناشی از نبود تعداد مناسب چاه پیزومتری (چاه‌های پیزومتری را به‌منظور مطالعه نوسان‌های سطح آب زیرزمینی حفر می‌کنند) بوده، وضعیت منابع آب زیرزمینی را بحرانی کرده است، اما هدایت فهمی معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا تأکید کرد: به‌عنوان یک کارشناس می‌گویم که تعداد چاه‌های پیزومتری ما کافی است. بیش از 13 هزار چاه پیزومتری در دشت‌های مختلف داریم که توسط آنها نوسانات آب زیرزمینی را پایش می‌کنیم.

وی ادامه داد: ممکن است در آبخوان‌های کوچک چاه پیزومتری نداشته باشیم، اما در مناطق دارای چاه پیزومتری، حفر چاه بر اساس دستورالعمل کمیسیون هیدرولوژی سازمان هواشناسی ( CHY ) انجام شده و در هر یک کیلومترمربع یک چاه پیزومتری حفر شده است.


دوهزار چاه پیزومتر نیاز داریم

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا افزود: اگر چه برای تدقیق اطلاعات، حفر پیزومترها در دشت‌های کوچکی که تعداد چاه‌های پیزومتر آنها کم است، ضروری است.

به گفته فهمی، از 609 دشت کشور فقط 60 تا 90 دشت چاه پیزومتری ندارند و بر اساس نظر کارشناسی من، حدود دوهزار چاه پیزومتر دیگر برای رسیدن به استانداردها نیاز داریم.

وی بیان کرد: 90 دشت فاقد استاندارد از نظر تعداد چاه پیزومتر، پتانسیل خوبی در زمینه منابع آبی ندارند. به همین دلیل تراکم چاه‌های پیزومتر در آنها مناسب نیست.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا ادامه داد: اندازه‌گیری‌های ما دقیق است. زیرا علاوه بر وجود بیش از 13 هزار پیزومتر موجود در کشور، منابع انتخابی هم داریم. از چاه‌هایی که مردم بهره‌برداری می‌کنند، چشمه‌ها و قنات‌ها نیز آماربرداری به صورت انتخابی انجام می‌شود.

وی افزود: این آماربرداری به صورت ادواری و سراسری بر روی منابع و مصارف انجام می‌شود که بسیار پرهزینه است. در این آماربرداری تمام چاه‌های پیزومتری، معمولی و حتی چاه‌های غیر مجاز از نظر میزان برداشت مورد بررسی قرار می‌گیرند و بیلان آنها محاسبه می‌شود.

فهمی تاکید کرد: پس این‌گونه نیست که وزارت نیرو فقط با پیزومتر نوسان دشت را اندازه‌گیری کند. راه‌های دیگری هم برای کنترل وجود دارد.


قانون مجوز تعدیل پروانه نمی‌دهد

با وجود آنکه معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا معتقد است که اطلاعات وزارت نیرو در زمینه وضعیت وخیم منابع آب زیرزمینی کافی بوده اما هیچ گاه شاهد تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری از سوی وزارت نیرو نبوده‌ایم. فهمی در این رابطه گفت: ما نمی‌توانیم اقدام خلاف قانون انجام دهیم.

به گفته وی اطلاعات چاه‌های پیزومتری بر روی سایت شرکت مدیریت منابع آب موجود است.

البته با مراجعه به این سایت به اطلاعات مورد نظر دست نخواهید یافت زیرا این اطلاعات، در دسترس عموم نیست. فهمی اگرچه معتقد است که این اطلاعات باید در اختیار عموم قرار گیرد اما به نظر نمی‌رسد در رابطه با گردش آزاد اطلاعات اقدامات موثری توسط وی یا همفکرانش، در وزارت نیرو انجام شده باشد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفا در بخشی از سخنان خود مسئله تعادل بخشی را کمبود اطلاعات و نبود چاه‌های پیزومتری نمی‌داند زیرا احداث این چاه‌ها نیاز به زمان کمی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود اطلاعات کافی از افت سفره‌های زیرزمینی چرا مجوز حفر چاه جدید داده شده، یاد آور شد: مرتب این اطلاعات به مسئولان ذی‌ربط منتقل شده اما قانون به ما اجازه تعدیل پروانه‌های مجاز را نمی‌دهد.

فهمی اضافه کرد: با وجود هشدارهای مکرر وزارت نیرو، قانونی در مجلس تصویب شد که این وزارتخانه را موظف می‌کرد برای چاه‌های غیرمجاز نیز پروانه صادر کند. دستگاه‌های اجرایی بدون قانون نمی‌توانند کاری انجام دهند و اگر خلاف قانون عمل کنند، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات وارد عمل می‌شود.

با وجود آنکه وزارت نیرو درباره وضعیت نامناسب منابع آب زیرزمینی اطلاعات کافی دارد و فرونشت دشت‌ها هم به وضوح وضعیت نامطلوب منابع آب زیرزمینی را نشان می‌دهد اما متاسفانه شاهد هستیم که هنوز مجوز حفر چاه حتی در دشت‌های بحرانی نیز صادر می‌شود./

L-951112-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید