Iranian Agriculture News Agency

100 سایت میراث طبیعی یونسکو در اثر فعالیت انسان آسیب دیده است

آسیا صدرنشین دخالت در میراث طبیعی

نتایج مطالعات جدید هشدار می‌دهد که بیش از 100 سایت میراث طبیعی جهان به دلیل تجاوز و فعالیت‌های انسانی به شدت آسیب دیده است.

آسیا صدرنشین دخالت در میراث طبیعی

نتایج مطالعات جدید هشدار می‌دهد که بیش از 100 سایت میراث طبیعی جهان به دلیل تجاوز و فعالیت‌های انسانی به شدت آسیب دیده است.

به گزارش ایانا، این مطالعه توسط تیم بین‌المللی متشکل از محققان دانشگاه کوئیزلند، جامعه حفاظت از حیات وحش، دانشگاه شمال بریتیش کلمبیا و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) انجام شده و در مجله Biological Conservation منتشر شده است. سایت‌های میراث طبیعی جهان از طریق سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به رسمیت شناخته می‌شوند.

محققان در این مطالعه از ردپای انسان از طریق فشارهای وارده ناشی از فعالیت‌های انسانی پرداخته‌اند. مهمترین معیارهای بررسی شده عبارتند از جاده سازی، کشاورزی، نابودی جنگل‌ها، توسعه شهرها و زیرساخت‌های صنعتی که سایت‌های میراث طبیعی جهان را تهدید کرده‌اند. محققان از افزایش 63 درصدی ردپای فعالیت‌های انسانی در تمام قاره‌ها در دو دهه اخیر به جز اروپا گزارش داده‌اند. بیشترین تأثیر بر سایت‌های میراث طبیعی جهان در آسیا گزارش شده است.: پناهگاه حیات وحش ماناس در هند، پارک ملی چیتوان در نپال و پارک ملی سیمن در اتیوپی از جمله مناطقی هستند که تحت تأثیر ردپای فعالیت انسان قرار گرفته‌اند.

از نظر از دست دادن سطح جنگلی، بیشترین تأثیرات وارده بر ذخیره گاه زیستکره ریو پلاتنو در هندوراس با بیش از 365 کیلومترمربع (حدود 9 درصد) گزارش شده است که از سال 2000 تا کنون حدود 9 درصد از سطح جنگلی خود را از دست داده است. حتی مکان مشهوری مانند پارک ملی یلستون در ایالات متحده امریکا نیز شش درصد از سطح جنگلی خود را از دست داده است. در همین حال، پارک بین‌المللی یخچالی واترتون در مرز بین کانادا و آمریکا نیز حدود یک چهارم از منطقه جنگلی خود را ( 23 درصد یا 540 کیلومترمربع) را از دست داده است.


جانمایی سایت‌های میراث طبیعی جهان با پوشش جنگلی

که به‌دلیل فعالیت‌های انسانی به شدت آسیب دیده‌اند.


یکی از مطالعه‌کنندگان این تحقیق، جیمز آلن از دانشگاه کوئیزلند گفت: "سایت‌های میراث طبیعی جهان باید به‌طور کامل حفاظت شوند. برای یک سایت از دست دادن 10 تا 20 درصد از سطح جنگلی در دو دهه هشداردهنده است و باید رسیدگی شود." همچنین مدیر این تیم تحقیقاتی دکتر جیمز واتسون از دانشگاه کوئیزلند بیان می‌کند: هر مکانی که به‌عنوان میراث طبیعی جهان معرفی می‌شود، دارای یک وجه مشترک بین بشریت است. مسلما جهان هیچ‌گاه نخواهد پذیرفت که اهرام مصر فرو ریزند و یا آکروپلیس آتن با فعالیت‌های انسانی آسیب جدی ببیند.

مطالعه حاضر سایت‌های برجسته میراث طبیعی جهان را که در معرض خطر جدی هستند، معرفی می‌کند و این امکان را فراهم می‌آورد تا این سایت‌ها مورد حفاظت بیشتری از سوی یونسکو و کشورها قرار گیرند. جیم آلن در این ارتباط می‌گوید: "زمان آن فر ارسیده است تا جامعه جهانی برخیزد و از دولت‌ها بخواهد تا حفاظت از این میراث طبیعی جهان را جدی‌تر بگیرند. درخواست ما از یونسکو این است که براساس نتایج مطالعات انجام شده، در حفاظت از این میراث جهانی بشریت، مداخله فوری کند."/


ترجمه: شهره صدری‌خانلو


منبع:

https://phys.org/

L-951112-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید