Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان امور عشایر ایران در قزوین:

اطلس راه های عشایری به زودی تهیه می شود/ تجهیز 12 هزار خانوار عشایری به سامانه های خورشیدی

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: 12هزار خانوار عشایری کشور به سامانه های خورشیدی تولید انرژی مجهز شده اند.

اطلس راه های عشایری به زودی تهیه می شود/ تجهیز 12 هزار خانوار عشایری به سامانه های خورشیدی


رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: 12هزار خانوار عشایری کشور به سامانه های خورشیدی تولید انرژی مجهز شده اند.
به گزارش ایانا، کرمعلی قندالی در قزوین با بیان اینکه عشایر به نسبت جمعیت خود سهم قابل توجهی در اقتصاد ملی دارند، افزود: 35 درصد صنایع دستی کشور نیز به دست این قشر تولید می شود.
وی یادآور شد: براساس آخرین آمار جمع آوری شده که مربوط به سال 87 است، جمعیت عشایری کشور یک میلیون و 200 هزار نفر با 215 هزار خانوار است.
این مسئول از دامداری به عنوان شغل اصلی عشایر کشور یاد کرد و گفت: جمعیت عشایری دارای 24 میلیون واحد دامی معادل با 28 درصد از جمعیت دامی سبک کشور را به خود اختصاص داده است و 25 درصد از محصولات پروتئینی داخل توسط این قشر تولید می شود.
وی در ادامه به وظائف سازمان امور عشایر کشور پرداخت و گفت: این سازمان وابسته به وزارت جهاد کشاورزی، ساماندهی به زندگی عشایری از جمله در حوزه کوچ و یا در صورت لزوم اسکان و رسیدگی به وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عشایر را برعهده دارد.
قندالی با بیان اینکه سازمان امور عشایر کشور در 29 استان دارای اداره کل است، اظهار کرد: به زودی نیز ادارات استانی در زنجان، قم و قزوین که فاقد تشکیلات اداری بوده ایم، راه اندازی می شود.
این مسئول از پرداخت تسهیلات به عشایر برای تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز خبر داد و اظهار کرد: یکی از کارهای مهم این سازمان در حوزه اقتصاد، کمک به تولید و پرورش دام است، چرا که 75 درصد از اقتصاد عشایر وابسته به دامداری است.
وی اضافه کرد: با هدف حمایت از تولیدات عشایری در حال حاضر طرح تولید محصول ارگانیک توسط این قشر در چهار استان کشور به اجرا درآمده است.
رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: برای ایجاد تنوع در اشتغال و درآمد عشایر تلاش داریم تا این قشر علاوه بر فعالیت های مربوط به دامداری و تولید صنایع دستی، در حوزه کشاورزی نیز ورود پیدا کرده و در صورت وجود شرایط مناسب به کار زراعت نیز بپردازند.
قندالی از تهیه اطلس راه های عشایری در آینده نه چندان دور خبر داد و گفت: در حال حاضر 95 درصد از جمعیت عشایری کشور از راه دسترسی مناسب بهره مند هستند.
وی همچنین با اشاره به مشکل کم آبی و تاثیر آن بر زندگی عشایر، اظهار کرد: در کنار تامین آرد مورد نیاز برای تامین غذای عشایر در حوزه تامین آب سالانه میلیون ها لیتر آب از طریق تانکر برای مصرف شرب و استفاده دام به این قشر ارایه می شود و در کنار آن نیز طرح هایی برای اصلاح قنات ها و چشمه ها به منظور بهره برداری عشایر در دستور کار داریم.
رئیس سازمان امور عشایر اظهار کرد: در زمینه تامین سوخت فسیلی عشایر نیز فعال هستیم و در کنار آن تلاش داریم تا جمعیت عشایری از طریق انرژی های نو، برق مورد نیاز خود را تامین و تولید کنند که در همین زمینه 12هزار خانوار عشایری کشور به سامانه های خورشیدی تولید انرژی مجهز شده اند.
قندالی همچنین یادآور شد: از مجموع افراد زیر پوشش بیمه اجتماعی روستائیان، کشاورزان و عشایر سهم جمعیت عشایری کشور نیمی از افراد تحت پوشش این بیمه است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر50 درصد عشایر از بیمه تامین اجتماعی برخوردار بوده و با اجرای طرح سلامت از سوی دولت تدبیر و امید، 98 درصد این قشر دارای دفترچه بیمه درمانی هستند.
این مسئول همچنین گفت: 34 درصد از دام های عشایر کشور نیز بیمه هستند اما تلاش داریم تا با انگیزه بخشی و ترعیب عشایر این رقم را به بیش از 50 درصد افزایش دهیم.
رئیس سازمان امور عشایر ایران اسکان جمعیت عشایری را نیز یکی از وظایف پیش بینی شده سازمان امور عشایر خواند و کفت: ما موظفیم برای کسانی که به هر دلیل امکان کوچ ندارند شرایط لازم را برای اسکان و اشتغال فراهم کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید