Iranian Agriculture News Agency

در همایش اقتصادی ایران و فرانسه چه گذشت؟

آمادگی شرکت‌های فرانسوی برای آموزش کشاورزی نوین به ایران/ امضای دو سند انتقال فناوری و توسعه صادرات خاویار ایران با همکاری فرانسه

وزیران امور خارجه ایران و فرانسه، رئیس اتاق ایران و رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه در همایش اقتصادی دو کشور به سخنرانی پرداختند. پنج سند همکاری اقتصادی نیز میان ایران و فرانسه به امضا رسید.

آمادگی شرکت‌های فرانسوی برای آموزش کشاورزی نوین به ایران/ امضای دو سند انتقال فناوری و توسعه صادرات خاویار ایران با همکاری فرانسه

وزیران امور خارجه ایران و فرانسه، رئیس اتاق ایران و رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه در همایش اقتصادی دو کشور به سخنرانی پرداختند. پنج سند همکاری اقتصادی نیز میان ایران و فرانسه به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار ایانا از اتاق ایران، ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه، در صدر هیأتی بلندپایه برای شرکت در همایش اقتصادی ایران و فرانسه به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آمد.

علاوه بر مقام های سیاسی و اقتصادی دولت فرانسه، ای تیبو دو سیلگی، رئیس اتحادیه کارفرمایان فرانسه (مدف) و هیأتی 100 نفره از تجار و بازرگانان فرانسوی و نمایندگان شرکت های بزرگی چون ایرباس و توتال، ژان مارک آیرو را همراهی می‌کردند.

در این همایش، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و بیش از 250 نفر از فعالان بخش‌خصوصی ایران نیز حضور داشتند.

رئیس اتاق ایران در این همایش سخنرانی خود را با خوشامدگویی به محمدجواد ظریف و ژان مارک آیرو وزرای خارجه ایران و فرانسه آغاز کرد. او همچنین به تیبو دوسیلگی، رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه و هیئت همراه را خیرمقدم گفت.

غلامحسین شافعی اظهار داشت: اتاق ایران برای سومین سال متوالی، افتخار میزبانی هیئت بلندپایه اقتصادی - تجاری کشور فرانسه را دارد. امیدواریم تبادل هیئت‌های تجاری میان دو کشور همچنان مستدام بوده و دست آوردهای مثبتی را برای دو کشور به همراه داشته باشد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به سابقه روابط ایران و فرانسه گفت: متأسفانه این روابط طی دهه اخیر، تحت تأثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته‌ای قرار گرفت. هم‌اکنون با رفع مشکلات هسته‌ای و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه متنوع و گسترده همکاری که دو کشور دارند، چشم‌انداز امیدبخشی در انتظار روابط آتی ایران و فرانسه است.

شافعی ادامه داد: در حال حاضر شاهد پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های کشاورزی، خودروسازی، انرژی و معدنی در کشورمان هستیم و امیدواریم با توجه به تحولات پس از برجام، این روند تقویت یابد. اتاق بازرگانی ایران، به‌عنوان نماینده بخش خصوصی، همواره از همکاری بخش‌خصوصی دو کشور حمایت می‌کند.

رئیس اتاق ایران به سفرهای قبلی هیأت‌های اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: شرکت‌های فرانسوی زیادی در حوزه‌های مختلف به کشورمان سفر و با همتایان ایرانی‌شان مذاکره داشته‌اند که این سفرها به‌تدریج در حال خارج شدن از حالت اکتشافی و بررسی فرصت‌ها بوده و به‌سوی عملیاتی‌تر شدن پیش می‌روند.

غلامحسین شافعی به موانع موجود در مبادلات اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، لزوم حل مشکلات نقل‌وانتقال بانکی به‌عنوان مهم‌ترین عامل توسعه روابط تجاری فی‌مابین مورد تاکید است. ارتقاء همکاری‌های بانکی و رفع مشکلات موجود مالی و بانکی بین دو کشور، شرط اساسی و ضروری توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور است که لازم است در دستور کار دولت‌های هر دو کشور قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به تجربه بالا و فن‌آوری پیشرفته صنایع فرانسه، شرکت‌های ایرانی و فرانسوی می‌توانند در زمینه‌های مختلف ازجمله امور زیرساختی، ساخت‌وساز، تولید دارو و تجهیزات پزشکی، حمل‌ونقل، محیط‌زیست، ارتباطات و... باهم همکاری داشته باشند.


افتتاح دفتر بیزینس‌فرانس در تهران

شافعی با ابراز خرسندی نسبت به افتتاح دفتر بیزینس‌فرانس در تهران گفت: این مرکز هماهنگ‌کننده امور تجاری شرکت‌های دو طرف بوده و می‌تواند نقش چشمگیری در ارتقاء سطح روابط اقتصادی دو کشور ایفا کند.

رئیس اتاق ایران در ادامه گفت: آشنایی تجار دو کشور از قابلیت‌های یکدیگر، نقش موثری در توسعه روابط تجاری فی‌مابین دارد. در این راستا، پیشنهاد می‌کنم تجار دو طرف ضمن مسافرت به شهرهای مختلف دو کشور از نزدیک آشنا شوند. شرکت‌های فرانسوی می‌توانند به شهرهای ایران سفر کنند و از نزدیک با توانمندی‌های موجود در مناطق مختلف ایران آشنا شوند. همچنین ایران دارای بازار بزرگی شامل کشورهای همسایه، خلیج‌فارس، آسیای میانه، قفقاز است که بهترین و مفیدترین راه برای ارتباط با این کشورها از طریق ایران امکان‌پذیر است.

غلامحسین شافعی تصریح کرد: این سفر فرصت‌های فراوانی را برای انجام کارهای بزرگ‌تر در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مهیا خواهد کرد. همچنین برگزاری موفق اولین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور گامی بزرگ برای توسعه روابط اقتصادی ایران و فرانسه خواهد بود. ما امیدواریم در آینده نزدیک شاهد حضور شرکت‌های بزرگ فرانسوی در سرمایه‌گذاری‌ها در ایران باشیم. ما همچنین از همکاری دو کشور در حوزه‌های علمی، آموزشی و توریسم، استقبال می‌کنیم.

شافعی گفت: امیدواریم مناسبات ایران و فرانسه در ابعاد مختلف به‌خوبی ارتقاء یابد، زیرا دو کشور از علائق و منافع مشترک دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی برخوردارند. آرزومندم اجرای توافقات انجام‌شده بتواند منافع جمعی دو کشور را تأمین کند و بخش خصوصی ایران و فرانسه موفق شوند در این راستا نقش ویژه‌ای را ایفا کنند.


ظریف: وزارت خارجه‌های ایران و فرانسه زمینه همکاری اقتصادی را فراهم می‌کنند

وزیر امور خارجه ایران در این همایش به نخستین نشست کمیسیون اقتصادی ایران و فرانسه که بعد از سفر روحانی به پاریس در بهمن‌ماه 1394 خورشیدی برگزار شد، اشاره کرد و آن‌ را بیانگر وجود اراده سیاسی در دو کشور برای ارتقاء روابط دو جانبه به ویژه در توسعه مناسبات اقتصادی دانست.

محمد جواد ظریف گفت: میزان مبادلات تجاری دو کشور در 11 ماهه سال 2016 به بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون یورو رسیده است که نسبت به سال گذشته سه برابر رشد را نشان می‌دهد. با این وجود، حجم مبادلات متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست.

طبق گفته ظریف، شرایط جدید پسابرجام، فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید را برای هر دو کشور فراهم ساخته تا روابط اقتصادی دوجانبه را در فضایی آرام و مناسب‌تر گسترش دهند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: خوشبختانه در سایه امنیت موجود در کشور، این امکان برای فعالان اقتصادی ایران و فرانسه به وجود آمده است تا بیش از پیش همکاری‌ها را رونق بخشند. طبیعی است که وزارت امور خارجه‌های دو کشور در این زمینه بسترهای سیاسی و اقتصادی لازم را فراهم می‌کنند و کار اصلی بر عهده کارآفرینان، تجار و بازرگانان و صنعتگران و مسئولان بنگاه‌های اقتصادی است تا از این فرصت‌ها به نحو احسن استفاده کنند.

وی افزود: در عرصه پر رقابت اقتصاد جهانی، روند همگرایی و همکاری‌های اقتصادی با کشورها، با چالش‌های ناشی از تحولات سیاسی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا روبه‌رو شده است، اما ایران به عنوان یک همکار و شریک قابل اتکا و با ثبات، آماده همکاری‌های اقتصادی دراز مدت و پایدار و مبتنی بر منافع مشترک با کشورهای اروپایی است. قطعاً در این مسیر، کنشگران اقتصادی در بخش خصوصی، جایگاه ویژه‌ای دارند که مورد حمایت ایران است.

ظریف گفت: اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا، محور اصلی راهبرد ملی توسعه اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران برای دهه‌های آتی است. با توجه به این مؤلفه‌ها، شرکای اقتصادی ما می‌توانند روی این اصول با ثبات و بلند مدت، برنامه‌ریزی کنند.

او در ادامه به مزیت‌های فراوان ایران برای همکاری اقتصادی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مزیت بازار ایران، امنیت بی‌نظیر ناشی از حضور و مشارکت مردم در صحنه سیاسی، اقتصادی و فن‌آوری کشور است که نه تنها امنیت ایران را در محیطی نا امن تضمین کرده و تلاش‌های افراطیون برای تهدید امنیت ایران را ناکام گذاشته، بلکه پویایی علمی و اقتصادی ایران را در برابر هرگونه فشار احتمالی خارجی تضیمن کرده است.

وی افزود: ‌منابع غنی طبیعی، موقعیت جغرافیایی و امکانات ترانزیتی، جمعیت جوان با تحصیلات بالا، رشد علمی قابل توجه، پیشرفت وسیع در عرصه‌های توسعه ملی و همچنین قابلیت بالا در مدیریت بحران‌های اقتصادی، ایران را به‌عنوان شریکی قابل اعتماد برای همکاری اقتصادی به‌ویژه در حوزه تولید مشترک برای بازارهای داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مطرح می‌کند.

ظریف ادامه داد:‌ در گذشته نزدیک، تورم بالای 42 درصد همراه با رشد منفی 6.9 درصدی به گونه‌ای مدیریت شد که در مدت کوتاهی به تورم تک رقمی کمتر از 9 درصد و رشد اقتصادی 7.4 درصدی، که نوید بخش چشم‌اندازی بسیار روشن برای اقتصاد ایران است، رسیده‌ایم. بخش قابل توجهی از این دستاوردها در دوران تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته که موید سیاست‌های صحیح اقتصادی دولت ایران است.

وزیر امور خارجه ایران در این همایش گفت: در چارچوب برنامه ششم توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، حمل و نقل و ترانزیت، علم و فناوری و صنعت دانش‌بنیان، صنایع معدنی، توسعه منابع آب و... در اولویت هستند. این خود ظرفیت مناسبی را برای توسعه همکاری اقتصادی ایران و شرکایش ایجاد می‌کند.

ظریف تأکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی به گسترش مشارکت بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی در تعاملات اقتصادی اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. ضروری است اتاق‌های مشترک دو کشور تقویت شوند و به ویژه توصیه می‌کنم در کنار پروژه‌های بزرگ، به پروژه‌های کوچک و متوسط، توجه خاصی داشته باشیم. تلاش وزارت امور خارجه همواره معطوف به این بوده است که بستر لازم را برای همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای مختلف فراهم کند و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نخواهد کرد.

ظریف با اشاره به فرصت برجام برای اقتصاد گفت: برجام برای همه کشورها از جمله ایران و فرانسه فرصت‌ساز بوده است و فعالان اقتصادی فرانسوی، به اهمیت این موضوع واقف بوده و در این مسیر گام برداشته‌اند. پس از توافق برجام، شرکت‌ها و کشورهای زیادی علاقه‌مندی خود را برای فعالیت در بازار ایران نشان داده و مطمئن هستم همکاری دو کشور، دارای منافع عدیده‌ای برای دو طرف خواهد بود. این فرصت‌ها باید در جهت انتفاع همه مورد بهره‌برداری قرار گیرد. گرچه احتیاط‌های بی‌مورد برخی از بانک‌های بزرگ اروپایی، باعث محدود شدن بهره‌وری حداکثری شده، اما اطمینان دارم با تلاش و اطمینان بخشی دولت فرانسه به عنوان طرف مهم 1+5 و ورود بانک‌های بزرگ و معتبر به این روند، توسعه بیش از پیش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور را شاهد خواهیم بود.


آیرو: افزایش 200 درصدی همکاری‌ها میان ایران و فرانسه

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه، برگزاری کمیسیون مشترک ایران و فرانسه پس از 17 سال را قدمی بزرگ در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور توصیف کرد و گفت: "در 28 ژانویه سال قبل، هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه، موضوع برگزاری کمیسیون مشترک هدف‌گذاری شد و از یک سال پیش تاکنون هماهنگی‌های لازم برای محقق شدن آن بین دو کشور انجام‌شده است."

ژان مارک آیرو، احترام به توافق وین را از الزامات تمامی طرف‌های امضاکننده برجام عنوان کرد و اضافه کرد: "فرانسه بر همکاری بلندمدت با ایران در انجام پروژه‌های زیرساختی ریلی، بندری، هوایی و انرژی‌های تجدید‌پذیر برنامه‌ریزی کرده است."

وزیر خارجه فرانسه، رتبه ایران در جهان ازنظر سطح دانش‌آموختگان عالی را ارزشمند توصیف کرد و گفت: "توسعه روابط اقتصادی دو کشور به تربیت جوانان بستگی دارد و شرکت‌های فرانسوی برای آموزش در زمینه‌های کشاورزی نوین، مدیریت زیرساخت، حمل‌ونقل و آموزش عالی آماده همکاری هستند."

مارک آیرو، یکی از ضعف‌های همکاری بین دو کشور را عدم به‌کارگیری منابع انسانی خاطرنشان کرد و افزود: "طی چند ماه اخیر 17 سند همکاری دانشگاهی با ایران به امضا رسیده که در کیفیت آینده همکاری‌های اقتصادی دو کشور بسیار تأثیرگذار است."

وی از حمایت‌های مالی و برقراری بیمه‌های صادراتی به ایران خبر داد و افزود: "وزیر کشاورزی و مدیر انجمن کارفرمایان فرانسه طی سال 2015 به ایران سفر کردند و دفتر بیزنس فرانس Business France در تهران افتتاح شده که در این زمینه همکاری اتاق ایران بسیار حائز اهمیت است."

وزیر خارجه فرانسه، از افزایش 200 درصدی همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور طی یک سال اخیر خبر داد و افزود: "شرکت‌های مهم خودروساز فرانسوی با ایران خودرو و سایپا مذاکرات مهمی را به سرانجام رسانده‌اند که به قرارداد هم منتهی شده است."

مارک آیرو برداشته شدن تحریم‌ها با امضای برجام را زمینه ساز توسعه روابط با ایران عنوان کرد و گفت: "شرکت‌های نفتی فرانسوی خرید نفت خام از ایران را آغاز کردند؛ همچنین از 100 هواپیمای خریداری شده توسط ایران، نخستین آنها اخیرا تحویل داده شد و امیدواریم بقیه قراردادها نیز با همین سرعت اجرایی شوند."

وی اضافه کرد: "فرانسه با دانش بالا در زمینه توسعه انرژی‌های پاک و بهینه‌سازی مصرف نیرو آماده همکاری و ارائه خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و اجرایی کردن پروژه‌هاست و در پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی و توسعه بندرها با ایران همکاری مشترک خواهیم داشت که مهم‌ترین آن توسعه فرودگاه مشهد است که قرارداد آن امروز به امضا می‌رسد."

وزیر خارجه فرانسه حضور شرکت‌های برتر فرانسوی درزمینه های، سلامت، محیط‌زیست، صنعتی و فنّاوری اطلاعات، در اتاق ایران را نشان‌دهنده عزم این کشور برای توسعه همکاری‌ها دانست و افزود: "برای عادی‌سازی روابط بانکی، کارهای بسیاری در حال انجام است و در این میان ایران نیز باید برای تسهیل همکاری و فراهم کردن بسترهای لازم گام بردارد."

وی، ارائه گارانتی صادرات به ایران از طریق بانک‌های فرانسوی را نشانه اعتماد این کشور در روابط اقتصادی بین ایران و فرانسه دانست و گفت: "به‌دنبال ایجاد راه‌های متفاوتی برای روابط بانکی با ایران هستیم. همچنین دسترسی به بازار ایران پیچیدگی‌های خاصی دارد و تصمیمات باید شتاب بیشتری بگیرند تا احتیاج بخش‌های اقتصادی را تأمین کنند."

ژان مارک آیرو، با تأکید بر این‌که امنیت همکاری اقتصادی را روابط بانکی ایجاد می‌کند، افزود: "باید قفل‌های متعدد برداشته شود تا همسو با منافع برد-برد اقتصادی مشترک، کار و سرمایه ایجاد کنیم. در این راستا تسهیل اخذ سریع‌تر روادید برای ایرانیان در دستور کار قرارگرفته است."

وزیر خارجه فرانسه، امنیت برای ایران، منطقه و همکاری برای مبارزه با تروریسم را مهم ارزیابی کرد و افزود: "تاکنون کارهای بسیاری انجام‌شده ولی راهی طولانی در پیش است. کسانی که به راه‌حل‌های سیاسی و نتایج بلندمدت آن شک دارند، برجام به‌عنوان یک نمونه برای کار درازمدت را مدنظر قرار دهند."


امضای پنج سند همکاری مشترک با ایران

تیبو دوسیلگی، رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه، سفر هیأت اقتصادی فرانسه به تهران را همزمان با گذشت یک سال از سفر رئیس جمهور ایران و دیدار او از مدف MEDEF دانست و گفت: "این دیدارها فرصت برقراری ارتباط و همکاری اقتصادی، فنی و علمی را فراهم می‌کند."

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های فرانسوی فقط به دنبال حضور در بازار داخلی ایران نیستند، افزود: "بیشتر شرکت‌های فرانسوی در رابطه با ایران، همکاری مشترک برای کار منطقه‌ای و آموزش از طریق ایران را هدف‌گذاری کرده‌اند که فعالیت اتاق ایران، برای نزدیک‌تر شدن بخش‌های خصوصی دو کشور حائز اهمیت است."

رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه، تفاهمنامه‌های همکاری بین دو کشور که با حضور رؤسای جمهور در فرانسه انجام شد را نقطه عطفی را برای تقویت مناسبات اقتصادی پس از برجام خاطرنشان کرد و افزود: "با رفع مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، فرصت همکاری با ایران در زمینه همکاری‌های صنعتی فراهم شد و در آینده این همکاری‌ها روزبه‌روز افزایش خواهد داشت."

در همایش اقتصادی ایران و فرانسه با حضور وزاری خارجه دو کشور، رئیس اتاق ایران و رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه، پنج سند همکاری به امضا رسید. یک سند همکاری در زمینه توسعه فرودگاه مشهد، یک سند برای ساخت کارخانه بایواتانول کرمانشاه و دو سند همکاری در زمینه شیلات با هدف تولید خاویار و انتقال تکنولوژی برای پرورش ماهیان خاویاری بین فعالان اقتصادی دو کشور به امضا رسید.

همچنین یک سند همکاری بین یک شرکت بخش خصوصی از البرز و یک شرکت فرانسوی در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی هوایی و تربیت خلبان برای ایران و کشورهای منطقه به امضا رسید./

S-951112-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید