Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیأت‌مدیره مرغداران مرغ گوشتی در گفت‌وگو با ایانا:

قیمت توافقی جوجه یکروزه، عملیاتی نشد/ تقاضای جوجه به 130 میلیون قطعه در ماه رسید

اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ گوشتی، از اجرایی نشدن قیمت توافقی جوجه یکروزه در بازار خبر داد.

قیمت توافقی جوجه یکروزه، عملیاتی نشد/ تقاضای جوجه به 130 میلیون قطعه در ماه رسید

اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ گوشتی، از اجرایی نشدن قیمت توافقی جوجه یکروزه در بازار خبر داد.

رئیس هیأت‌مدیره مرغداران مرغ گوشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: متأسفانه با اینکه نماینده‌های اتحادیه مرغداران و انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه بر سر قیمت جوجه توافق کرده اند، اما هنوز این توافقنامه اجرایی نشده و کماکان مرغداران با قیمت این نهاده مشکل دارند.

عطاالله حسن‌زاده آخرین قیمت جوجه را دوهزار و 450 تومان دانست و افزود: هرچند اتحادیه بارها هشدارهای لازم را به مرغداران داده و آنها را از برخورد هیجانی برای سود شب عید، منع کرده است، اما با توجه به شرایط اقتصادی ضعیفی که برای این قشر به وجود آمده، مرغداران چاره‌ای جز امید بستن به گرمی بازار شب عید ندارند و هنوز بسیاری از آنها تصور می‌کنند این بازار برای‌شان سودهای قابل توجهی را رقم می‌زند.

به گفته وی، این در حالی است که هم‌اکنون همه چیز به نفع تولیدکنندگان جوجه است و آنها سودهای چند برابری از تقاضای بیش از حد برای این محصول دریافت کرده‌اند. در صورتی که مطمئناً اتفاق خاصی در روزهای پایانی سال نخواهد افتاد و این مرغداران هستند که نمی‌توانند هزینه‌های‌شان را جبران کنند و بنابراین ضرر خواهند کرد.

رئیس هیأت‌مدیره مرغداران مرغ گوشتی معتقد است: اگرچه بر اساس سیاست‌های به‌وجودآمده، سقف تولید جوجه در هر ماه، حدود 95 میلیون قطعه است، اما در ماه‌های پرمتقاضی مانند آذر و دی، این عدد به 100 میلیون قطعه هم می‌رسد؛ این در حالی است که آمارها تقاضای 130 میلیونی را نشان می‌دهند. بنابراین واضح است که در صورت نداشتن سیستم‌های نظارتی، قیمت‌ها به دلیل افزایش تقاضا شیب صعودی خواهد گرفت؛ درست همین اتفاقی که اکنون شاهد آن هستیم.

حسن‌زاده عنوان کرد: وقتی مدیریت و برنامه‌ریزی‌های تولید برای اجداد، مرغ مادری و مرغ گوشتی، به‌صورت ماهانه سهمیه‌ای خاص مشخص کرده است، پس این مدیریت باید قیمت‌ها را نیز بر اساس واقعیت‌های موجود در بازار و مطابق با توازن سود و هزینه، کنترل کند. در حالی که این اتفاق نمی‌افتد و آتش این شعله، عاقبت دامن مرغداران را می‌گیرد.

وی در پایان تأکید کرد: در چنین شرایطی یا باید سرانه مصرف داخلی را افزایش داد یا راه را برای بازارهای صادراتی باز کرد. یا در نهایت به گونه‌ای قیمت نهاده‌ها را نوشت که سود مرغدار نیز در آن لحاظ شود، وگرنه وضعیت مالی این قشر، روزبه‌روز بدتر خواهد شد./

V-951113-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید