Iranian Agriculture News Agency

مشاور انجمن جوجه یکروزه در گفت‌وگو با ایانا:

امسال مرغداران، شب عید ندارند/ مرغداران؛ عامل اصلی افزایش نرخ جوجه یکروزه

تولیدکنندگان جوجه یکروزه، از احتمال ضرر مالی بیشتر مرغداران در روزهای پایانی سال خبر می‌دهند.

امسال مرغداران، شب عید ندارند/ مرغداران؛ عامل اصلی افزایش نرخ جوجه یکروزه

تولیدکنندگان جوجه یکروزه، از احتمال ضرر مالی بیشتر مرغداران در روزهای پایانی سال خبر می‌دهند.

مشاور انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با توجه به شرایطی که در بازار به چشم می‌خورد، بعید است در سال جاری، شب عید به معنای آنچه که مرغداران به‌عنوان کسب سود بیشتر به آن می‌نگرند، وجود داشته باشد.

مصطفی سیدمصطفوی با اشاره به افزایش مقطعی قیمت جوجه یکروزه، افزود: همان‌طور که پیش از این از طرف نمایندگان انجمن اعلام شده بود، اتفاقی که برای قیمت جوجه افتاد، دور از ذهن و غیرطبیعی نبود؛ زیرا هر ساله این اتفاق می‌افتد و عامل اصلی بالا رفتن نرخ‌ها خود مرغداران هستند.

به گفته وی، همیشه بیشتر مرغداران در اواخر ماه‌های آذر و دی، سالن‌ها را خالی نگه می‌دارند و بعد از آن اقدام به جوجه‌ریزی می‌کنند تا برای شب عید که از نظر آنها درصد تقاضا به یکباره افزایش می‌یابد، بتوانند سود بیشتری کسب کنند. دریغ از اینکه تقریباً هفت سال است که سناریو کاملا عوض شده و دیگر تولیدکنندگان مرغ گوشتی نباید در این برهه از زمان، به دنبال حداکثر سود بگردند.

مشاور انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه علت اصلی این موضوع را چنین تشریح کرد: از سال 89 و بعد از آنفلوآنزای سنگینی که بیشتر سالن‌های پرورشی کشور را درنوردید، دولت برای جلوگیری از کمبود مرغ در بازار به فکر ذخیره‌سازی افتاد. به همین دلیل هرساله ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام برای شب عید و ایام پرمصرف به بیش از 50 هزار تن می‌رسد؛ بنابراین از آنجا که این ذخایر تاریخ مصرف مشخصی دارند، نمی‌توان آن را برای همیشه نگه داشت و سرانجام باید به بازار عرضه شود. از طرفی، قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و دیگر آن شور و هیجان در مشتریان دیده نمی‌شود. گذشته از این‌ها با شیوع آنفلوآنزا در سال جاری، صادرات محصولات مرغی به صفر رسیده است. حال چطور می‌توان انتظار داشت که مرغدار در این شرایط، محصول خود را با قیمتی بالاتر از روزهای دیگر سال بفروشد؟

مصطفوی ادامه داد: قطعا مرغ مادری‌ها نمی‌توانند در افزایش قیمت جوجه نقشی تأثیرگذار داشته باشند؛ زیرا وقتی یک واحد اقدام به گران‌فروشی کند، مرغدار باید از خرید امتناع کرده و به سراغ واحد دیگری برود، اما وقتی با همین قیمت بالا، مرغدارها صف خرید تشکیل می‌دهند، پس خود در افزایش نرخ‌ها مقصرند و واحدهای غیرمجاز نیز در این میان، آتش قیمت‌ها را شعله‌ورتر می‌کنند.

وی در پایان ضمن اشاره به قیمت توافقی جوجه یک روزه که با همکاری اتحادیه مرکزی مرغداران تعیین شده است، تأکید کرد: بهتر بود که تمام اتفاقات را به خود بازار محول می‌کردیم و اجازه می‌دادیم نظام عرضه و تقاضا در تنظیم نرخ‌ها سیر طبیعی خود را طی کند؛ زیرا کاهش ناگهانی می‌تواند منجر به ایجاد بازار سیاه برای فروش حواله جوجه شود. به هر حال امید می‌رود چنین تصمیمی در نهایت به نفع کل صنعت تمام شود./

V-951113-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید