Iranian Agriculture News Agency

حذف رقیب از بازار سفر؟


دنیای اقتصاد: در‌حالی‌که رئیس اتحادیه فناوران رایانه دو استارت‌آپ اسنپ و تپسی را به‌خاطر نداشتن مجوز به پلمب شدن تهدید کرده، این دو استارت‌آپ به «دنیای‌اقتصاد» گفته‌اند که ماه‌ها است تقاضای مجوز کرده‌اند؛ اما مجوز صادر نشده است. رئیس اتحادیه فناوران رایانه و دبیرکل اتاق اصناف بر تداخل صنفی و لزوم داشتن مجوز برای ادامه فعالیت این کسب‌وکارهای اینترنتی تاکید کرده‌اند و در مقابل مدیران دو استارت‌آپ تاکید می‌کنند که تمام روال‌های قانونی را طی کرده‌اند؛ اما اتاق اصناف از صدور مجوز خودداری می‌کند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه از دو استارت‌آپ« اسنپ» و «تپسی» که در زمینه گرفتن خودرو با اپلیکیشن موبایل فعالیت می‌کنند خواست تا ضمن پس دادن پروانه کسب قبلی خود برای دریافت مجوز جدید به اتاق اصناف مراجعه کنند. میرمهدی در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به موافقت اتحادیه فناوران با تقاضای پلمب این دو استارت‌آپ که از سوی اتاق اصناف درخواست شده است گفت که بارها از این دوستان خواسته‌‌ایم که پروانه کسب فعلی خود را تحویل داده و باطل کنند، اما مشخص نیست چرا برای دریافت مجوز اقدام نمی‌کنند. مدیران دو استارت‌آپ اسنپ و تپسی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» صحبت‌های رئیس اتحادیه فناوران را رد کرده‌اند. به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه اسنپ و تپسی هم‌اکنون مجوز تولید نرم‌افزار و کافی‌نت از این اتحادیه را دارند، اما اخیرا این اتحادیه متوجه شده که آنها از این مجوز برای حمل‌و‌نقل استفاده می‌کنند که این مغایر ماده 28 قانون نظام صنفی رایانه‌ای است. او می‌گوید: «این تداخل صنفی است و ما برای چنین کاری به آنها پروانه نداده‌ایم.»حالا به گفته میرمهدی اتاق اصناف شکایت اصلی را در این زمینه از این دو استارت‌آپ دارد و مرتبا از این اتحادیه درخواست کرده که پروانه این دو استارت‌آپ را باطل کرده و آنها را برای دریافت مجوز «فروشگاه اینترنتی» به این اتاق ارجاع دهد. میرمهدی می‌گوید: مجوز «فروشگاه اینترنتی» هم شامل اقلام و هم خدمات می‌شود و اسنپ و تپسی چون خدمات می‌فروشند باید این مجوز را بگیرند. به گفته رئیس اتحادیه فناوران مجوز کسب‌وکار این دو استارت‌آپ باید ازسوی اتاق اصناف صادر شود و هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند به این استارت‌آپ‌ها بگوید از آنها مجوز بگیرد، اما متاسفانه این دو استارت‌آپ با پس ندادن پروانه‌شان قصد دارند سروصدا به راه بیندازند و کار را هم برای خودشان و هم برای اتاق اصناف و ما مشکل می‌کنند. این در حالی است که مثلا دیجی‌کالا هم قبلا از ما مجوز داشت، اما ما پروانه کسب‌شان را باطل کردیم و آنها از اتاق اصناف مجوز گرفتند.

مدیران اسنپ و تپسی: تقاضا کرده‌ایم مجوز نداده‌اند!

مدیران عامل هر دو استارت‌آپ درباره ادعای رئیس اتحادیه فناوران می‌گویند ماه‌ها است تقاضای مجوز کرده‌اند، اما اتاق اصناف تاکنون با این تقاضاها موافقت نکرده است.شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: بیش از 4 ماه است که تقاضای پروانه کسب فروشگاه مجازی در اتاق اصناف کرده‌ایم، اما هنوز موفق به دریافت این پروانه نشده‌ایم. مدیرعامل اسنپ با اشاره به اینکه این شرکت تمام فرآیندهای قانونی را طی کرده و نماد اعتماد الکترونیکی هم کسب کرده است، گفت: مطابق ماده 87 قانون نظام صنفی رایانه‌ای کسب‌وکارها با کسب نماد اعتماد به اتاق‌های اصناف شهر مورد نظر باید مراجعه کنند و ما هم به اتاق اصناف تهران مراجعه کرده‌ایم اما نمی‌دانیم چرا هنوز مجوز را صادر نکرده‌اند. میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی هم در گفت‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» به دریافت نماد اعتماد از سوی این استارت‌آپ اشاره می‌کند و می‌گوید: ما چند ماه است تقاضای مجوز فروشگاه اینترنتی را به اتاق اصناف تهران داده‌ایم، ولی با وجود موافقت اولیه از صدور آن خبری نشده است.

دبیرکل اتاق اصناف: درخواست مجوز کرده‌اند

دبیرکل اتاق اصناف تایید می‌کند که هم اسنپ و هم تپسی تقاضای مجوز کرده‌اند و این درخواست‌ها در حال بررسی است.علی عوض‌پور در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به اینکه دریافت مجوز برای فعالیت‌ها ضروری است، عنوان کرد: هرچند پیش از این رسما قانونی درباره فعالیت‌های مجازی ابلاغ نکرده بودیم، اما قاعده این است که هر کس حتی برای یک روز فعالیت باید از اتحادیه مربوطه مجوز بگیرد.وی افزود: در حال حاضر صدور مجوز اسنپ و تپسی را به اتاق اصناف تهران واگذار کرده‌ایم که مراحل آن در حال طی شدن است. این موضوع به‌منظور رعایت ضوابط و مقررات قانون نظام صنفی است. این مجوزها باید ازسوی اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها به‌عنوان «مجوز فروشگاه‌های اینترنتی و فعالیت‌های مجازی» دریافت شوند. در نتیجه اتاق اصناف تهران مسوولیت صدور مجوز اسنپ و تپسی را بر عهده دارد. عوض‌پور درباره مجوز فروشگاه‌های اینترنتی و فعالیت‌های اقتصادی مجازی نیز گفت: این مجوز در قانون نظام صنفی وجود داشت. اما آیین نامه اجرایی آن ابلاغ نشده بود؛ چراکه به یکسری زیرساخت‌ها نیاز داشت. حال حدود چند ماه پیش این بخشنامه اجرا و به اتاق‌های اصناف سراسر کشور ابلاغ شد که فعالیت‌های اینچنینی را ساماندهی کرده و برای آنها مجوز کسب صادر کنند. به‌علاوه هر نوع فعالیت اقتصادی در فضای مجازی برای ارائه کالا و خدمات نیاز به دریافت این مجوز دارد که اتاق اصناف نیز در قالب ماده 87 نظام صنفی مسوول این امر است. به گفته دبیرکل اتاق اصناف، حدود 22 هزار مجموعه در فضای مجازی فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند که حدود 18 هزار واحد فعالیت صنفی در سطح کشور در حال ساماندهی هستند و به آنها فرصتی داده شده تا پایان سال، پروانه کسب و مجوز فعالیت را از اتاق‌های اصناف مرکز استان‌ها دریافت کنند. اسنپ و تپسی نیز باید از اتاق اصناف تهران چنین مجوزی را دریافت کنند و به آنها نیز قطعا تا پایان سال مهلتی برای دریافت مجوز داده خواهد شد. اما در صورتی که تشکیل پرونده ندهند، مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد. البته در حال حاضر مشکل خاصی در روند گرفتن مجوز وجود ندارد و تا آنجا که می‌دانم پرونده را تشکیل داده‌اند و مراحل دریافت اخذ مجوز هم در حال طی شدن است.

واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی

در همین حال بعد از ظهر روز گذشته خبر پلمب اسنپ و تپسی در شبکه‌های اجتماعی باعث واکنش‌های بسیاری شد. یکی از کاربران در این زمینه نوشت: چطور دولت از یک طرف می‌گوید از استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنیم و از طرف دیگر به پلمب کردن تهدیدشان می‌کند. کاربر دیگری هم با اشاره به صحبت‌های وزیر ارتباطات مبنی بر استقبال از نخبگانی که به خاطر قوانین مهاجرتی جدید آمریکا دچار مشکل شده‌اند، نوشت: شما برای نخبگانی که اینجا یک کسب‌وکار اینترنتی سالم راه انداخته‌اند مشکل ایجاد نکنید، بهترین کمک خواهد بود. همچنین بسیاری از کاربران نیز خبر محدود شدن استارت‌آپ‌های حوزه حمل‌ونقل را به بحث تقابل کسب‌وکارهای سنتی و مدرن نسبت داده‌اند و نوشته‌‌اند کسب‌وکارهای سنتی به جای ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارهای مدرن باید تلاش کنند کسب‌وکارهای خود را مدرن و بهینه کنند تا مردم به آ‌نها هم رغبت نشان دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید