Iranian Agriculture News Agency

با هدف کاهش مصرف آب

سامانه خنک‌کن نیروگاه مفتح همدان اصلاح می‌شود

نیروگاه شهیدمفتح که با برج تر در یکی از دشت‌های بحرانی کشور ساخته شده بود، سامانه خنک‌کننده خود را در دست اصلاح دارد تا گامی در راستای صرفه‌جویی آب بردارد.

سامانه خنک‌کن نیروگاه مفتح همدان اصلاح می‌شود

نیروگاه شهیدمفتح که با برج تر در یکی از دشت‌های بحرانی کشور ساخته شده بود، سامانه خنک‌کننده خود را در دست اصلاح دارد تا گامی در راستای صرفه‌جویی آب بردارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، نیروگاه شهیدمفتح در دشت کبودرآهنگ در کیلومتر 45 جاده همدان - تهران در زمینی به وسعت 270 هکتار بنا شد. این نیروگاه از نوع بخار با برج خنک‌کننده تر و سوخت گاز طبیعی و مازوت طراحی شد و دارای چهار واحد 250 مگا واتی است. این نیروگاه که در دشتی بحرانی واقع شده، رقیب اصلی بخش کشاورزی به حساب می‌آمد چرا که کمبود منابع آب منطقه مشکلاتی برای فعالیت این نیروگاه ایجاد کرده بود. حتی منابع غیررسمی از تلاش مدیران این نیروگاه برای خرید حق‌آبه کشاورزان و چاه‌های آب کشاورزی منطقه به‌منظور تأمین آب برای تداوم تولید برق در این نیروگاه خبر داده‌اند.

حال مجری طرح بازتوانی شرکت تولید نیروی برق حرارتی از آغاز پروژه اصلاح سامانه خنک‌کن اصلی و کمکی واحد دوم نیروگاه شهیدمفتح با هدف کاهش مصرف آب به میزان 85 درصد، همزمان با دهه فجر و با حضور وزیر نیرو خبر می‌دهد.

علیرضا نصرالهی در گفت‌وگو با پاون، عدم کاهش راندمان واحد در مقایسه با سیستم برج‌تر، عدم نیاز به تکنولوژی خارجی و کمترین میزان ارز بری و مقدار افت توان تولیدی را ازجمله مزایای احداث برج خنک‌کن خشک، در این نیروگاه اعلام می‌کند.

به گفته وی این برج خشک با سازه فلزی 2100 تنی، پوشش آلومینیومی با ارتفاع 132 متر و قطر 105 متر در مدت 30 ماه احداث خواهد شد.

مجری بازتوانی شرکت تولید نیروی برق حرارتی اضافه می‌کند: 130 مبدل هوای 20 متری، دو مبدل 15 متری و 1250 تن لوله و اتصالات در ساخت این برج به کار خواهد رفت.

وی عدم تأثیر باد بر تولید واحد و کمترین زمان توقف برای اتصال سامانه موجود به جدید را از دیگر مزایای این سیستم عنوان کرده و می‌گوید: شرکت‌های مپنا، موننکو و نصب نیرو پیمانکار اجرای طرح و شرکت قدس نیرو، مشاور احداث این طرح هستند.

نیروگاه شهید مفتح که کمتر از دو دهه از زمان افتتاح آن می‌گذرد برای تامین آب مورد نیاز برج‌های خنک کننده خود به منابع آب زیرزمینی وابسته است. با بحرانی شدن وضعیت منابع آب کشو،ر پروژه بازچرخانی آب و استفاده از پساب فاضلاب برای تامین نیازهای آبی این برج به مرحله اجرا گذاشته شد. اما پرسش اینجاست که چرا سازندگان این نیروگاه برای افق آینده -که چندان دور هم نبوده- و کمبود منابع آب ایران تدبیری نیاندیشیده بودند و طراحی این نیروگاه با برج تر انجام شده است؟ آیا نمی‌توانستیم بدون صرف هزینه اضافه این نیروگاه را از ابتدا با برج خشک طراحی کنیم؟ آیا متولیان امر خشکسالی قریب الوقوع ایران را پیش‌بینی نمی‌کردند؟

در بسیاری از کشورهای جهان، دولت‌ها برنامه‌های خود را بر اساس نیازهای 50 سال آینده طراحی می‌کنند اما گویا در ایران افق آینده هیچ جایگاهی در تصمیم‌سازی‌ها ندارد زیرا با کمتر از گذشت دو دهه از افتتاح نیروگاه شهید مفتح، وزارت نیرو ناگزیر شده برج خنک کننده این نیروگاه را از حالت خشک به تر تغییر وضعیت دهد./

L-951113-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید