Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز اعلام کرد:

تعیین تکلیف تعرفه جدید آفت‌کش‌های وارداتی در هفته آینده/ پیش‌نویس ملی اجرای طرح الگوی کشت تا شش ماه آینده ارائه می‌شود

پیشنهاد کاهش تعرفه واردات سموم توسط وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده که امیدواریم هفته آینده تعرفه جدید عملیاتی شود.

تعیین تکلیف تعرفه جدید آفت‌کش‌های وارداتی در هفته آینده/ پیش‌نویس ملی اجرای طرح الگوی کشت تا شش ماه آینده ارائه می‌شود

پیشنهاد کاهش تعرفه واردات سموم توسط وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده که امیدواریم هفته آینده تعرفه جدید عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت آغاز دهه فجر تشکیل شد در جمع خبرنگاران، گفت: دولت یازدهم کار خود را با وابستگی 23 میلیون تن واردات به ارزش بیش از 14.5 میلیارد دلار آغاز کرد.

عباس کشاورز افزود: وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم با وضعیت نامناسب عرضه کود، تولید و بازار بذر نابه سامان و مکانیزاسیون رها شده و افزایش قابل توجه سطح زیرکشت گندم روبه‌رو بود.

وی بیان کرد: همچنین با وجود آنکه در برنامه چهارم دولت مکلف به افزایش بهره‌وری 25 درصدی بود، اما طی سال‌های 86 تا 99 عملکرد و بهره‌وری بسیار اندک بود و عملکرد در تولید محصولاتی نظیر چغندرقند، کلزا، پنبه روند کاهشی داشت که همین امر تأثیر بسزایی در ناپایداری بخش داشت.

کشاورز با بیان اینکه در این راستا اقدام به آسیب‌شناسی و تهیه برنامه برای محصولات اساسی کشور کردیم، ادامه داد: به‌طور کلی برنامه جامعی برای محصولات تعریف کردیم که در آن انتظارات از تمامی بخش‌های وزارتخانه، سازمان حفظ نباتات، آموزش و تحقیقات، گیاه‌پزشکی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی و توجه به کشت فراسرزمینی ترسیم شد.

وی با تأکید بر لزوم کاهش سطح زیر کشت گندم، عنوان کرد: با توجه به آنکه کشور ظرفیت توسعه اراضی کشاورزی را ندارد باید روند کاهش سطح زیرکشت گندم ادامه پیدا کند و الگوی کشت برخی محصولاتی با توجه به شرایط آبی مناطق مختلف کشور اصلاح شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با تأکید بر اینکه آب مهم‌ترین چالش در توسعه و پایداری صنعت کشاورزی است، یادآور شد: در همین راستا لازم است که برنامه کشت نشائی، آبیاری میکرو، معرفی گیاهان با طول رشد کوتاه و کشاورزی حفاظتی که صرفه‌جویی آب و پایداری تولید در بخش را به همراه دارد مورد توجه قرار گیرد.

کشاورز درباره وضعیت تأمین نهاده‌هایی مانند کود و بذر کشور، تأکید کرد: هم‌اکنون کودها با عناصر غذایی مناسب در کشور عرضه می‌شوند و مکلی برای دسترسی کشاورزان به این نهاده وجود ندارد.

وی اظهار داشت: از سال گذشته تولید و عرضه بذر به بخش خصوصی واگذار شده که با ایجاد و به‌کارگیری مراکز تحقیقاتی اصلاح نباتات در کشور باید گفت که کیفیت بذرهای داخلی هم سطح ارقام خارجی‌ها آنها است.

کشاورز با اشاره به وضعیت مکانیزاسیون اضافه کرد: طی سال‌های 92 تا 95 وزارت جهاد کشاورزی تسهیلاتی بیش از چهارهزار میلیارد تومان تسهیلات و همچنین بیش از 600 تا 700 کمباین برنج به بخش اختصاص داده که این امر کماکان باید ادامه یابد؛ چرا که در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی آب تأثیر بسزایی دارد.

وی درباره گلوتن گندم تولیدی کشور، گفت: موضوع کیفیت گندم طی 25 سال گذشته با توفیقات در افزایش و خودکفایی محصول به مذاکره کشیده می‌شود، اما باید گفت که گندم‌های کشور برای مصارف نان‌های مسطح و حجیم، صنایع بیسکویت بسیار مناسب هستند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی کیفیت گندم را تحت تأثیر مدیریت زارعی و مبارزه هرز در مزرعه دانست و افزود: بیش از آنکه کیفیت گندم تحت تأثیر ارقام مورد استفاده باشد از نوع مدیریت و چگونگی مبارزه با علف‌های هرز و استفاده از کودها تأثیر می‌پذیرد.

کشاورز درباره وضعیت آفت‌کش‌ها در بخش کشاورزی نیز بیان کرد: طبق قوانین برای هریک از آفت‌ها باید بین سه تا پنج آفت‌کش وجود داشته باشند که متأسفانه ما با کاهش تنوع روبه‌رو هستیم؛ اما این امر به معنای استفاده زیاد از سموم نیست.

به گفته وی، دومین نارسایی در آفت‌کش‌ها عدم عرضه آفت‌کش دوستدار محیط زیست است که خوشبختانه طی یک سال و نیم گذشته با اقداماتی در این زمینه حدود 70 تا 80 آفت‌کش جدید به ثبت رسیده است.

کشاورز میزان تولید شکر در سال جاری را بی‌سابقه عنوان کرد و ادامه داد: امسال مجموع تولید شکر به یک میلیون و 650 هزار تن رسید که این میزان در کشور بی‌سابقه است.

وی عنوان کرد: عملکرد چغندرقند ظرف سه سال گذشته از 42 تن به 55 تن رسید که با احتساب قیمت جهانی هر کیلوگرم شکر 400 دلار 220 میلیون یورو صرفه‌جویی و کاهش واردات داشته‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با اشاره به وضعیت الگوی کشت و محدودیت کشت تولید برخی محصولات یادآور شد: درباره الگوی کشت مطالعات و اقداماتی به‌صورت کلان تهیه شده، به‌طوری که تولید محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها انتقال داده شود و محصولات آب بر نظیر برنج در استان‌های غیرشمالی محدود شود و برای آن پیشنهادات دیگری جایگزین می‌شود.

کشاورز با اشاره به مزایای کشاورزی حفاظتی تأکید کرد: اگر چه ورود به این حوزه سخت است و در سال نخست تولید بالایی نمی‌دهد، اما از نظر آب و خاک با روش های مرسوم قابل قیاس نیست و از سوی دیگر ما به‌دنبال آن هستیم که گاوآهن از بخش حذف شود چرا که می‌تواند به پایداری خاک کمک کند.

وی با اشاره به تولید و نوسانات قیمت محصولات اساسی در بازار اظهار داشت: با توجه به واردات محصولات نظیر روغن و تولید و ذخیره‌سازی مناسب شکر و برنج دلیلی برای گران فروشی نیست ضمن آنکه تنظیم بازار خرده‌فروشی وظیفه قانونی ما نیست.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره اجرای طرح الگوی کشت در مزارع کشور اضافه کرد: برنج، بخش کشاورزی برای اجرای طرح الگوی کشت آمادگی لازم را دارد و تعهدمان این است که تا شش ماه آینده پیش‌نویس ملی برای این موضوع ارائه دهیم.

کشاورز همچنین گفت: با اجرای این الگو، 40 درصد از مصرف آب کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه کم و در عین حال تولیداتش 25 درصد اضافه می‌شود.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به تأثیر کاهش تعرفه واردات، افزود: اگر واردات در زمان عرضه تولید محصولات داخلی به بازار بیاید می‌توانست خسارت‌زا باشد، اما در زمان خارج از فصل لطمه‌ای به تولید نمی‌زند./

G-951113-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید