Iranian Agriculture News Agency

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه نشست خبری به مناسبت دهه فجر عنوان کرد:

تا این لحظه کشت محصول تراریخته در کشور نداشته‌ایم

میزان واردات انواع حبوب به کشور حدود 75 هزار تن است که بیشتر شامل نخود و مقدار کمتری عدس می‌شود.

تا این لحظه کشت محصول تراریخته در کشور نداشته‌ایم

میزان واردات انواع حبوب به کشور حدود 75 هزار تن است که بیشتر شامل نخود و مقدار کمتری عدس می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در توسعه و رفع مشکلات تولید حبوب کشور کوتاهی شده است، گفت: کشاورزانی که در حوزه تولید حبوب فعالیت دارند با مشکلات زیادی ازجمله خسارات ناشی از بیماری‌ها، نبود ارقام پربازده و همچنین نبود مکانیزاسیون مناسب روبه‌رو هستند.

عباس کشاورز افزود: برای رفع مشکلات کشاورزان این بخش با کمک یکی از مراکز بین‌المللی چهار مزرعه پایلوت در سراسر کشور ایجاد شد و ارقام جدید با پتانسیل بالا و مکانیزاسیون مناسب به کار گرفته شد.

وی بیان کرد: با حصول اطمینان از نتایج به‌دست‌آمده هم‌اکنون این ارقام در استان‌های کرمانشاه، کردستان و لرستان کشت می‌شود و گزارشات نشان می‌دهد که کشاورازن استقبال خوبی از این ارقام داشته‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات در کشت حبوب در کشور، واردات این محصولات محدود به نخود و مقدار کمی عدس می‌شود و ادامه داد: واردات انواع حبوب به کشور بیش از 75 هزار تن نیست که بیشتر شامل نخود و مقدار کمتری عدس می‌شود.

کشاورز سرانه مصرف نخود در کشور را شش کیلوگرم به ازای هر نفر عنوان کرد و یادآور شد: نخود در کشور به‌صورت دیم کاشته می‌شود و عملکرد این محصول بین 450 تا 500 کیلوگرم در هکتار و میزان تولید آن نیز 750 هزار تن در سال است.

وی درباره کشت محصولات تراریخته تأکید کرد: تا این لحظه حتی یک هکتار کشت محصول تراریخته در کشور نداشته‌ایم، اما واردات این محصولات و فرآورده‌های آنها در حال انجام است که خارج از حوزه وظایف این وزارتخانه بوده و طبق قانون مراقبت از مخاطرات احتمالی این محصولات با وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست است./

G-951113-06

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید