Iranian Agriculture News Agency

کشف منحصربه‌فرد صخره‌های مرجانی در دهانه آمازون

برنامه‌ریزی شرکت‌های نفتی برای حفاری/ حرکت سمن‌های محیط زیستی برای توقف فعالیت شرکت‌های نفتی

کشف صخره با طول 600 مایل در سال 2016 دانشمندان شگفت‌زده کرده است، اما شرکت‌های نفتی در حال برنامه‌ریزی برای حفاری در این منطقه هستند.

برنامه‌ریزی شرکت‌های نفتی برای حفاری/ حرکت سمن‌های محیط زیستی برای توقف فعالیت شرکت‌های نفتی

کشف صخره با طول 600 مایل در سال 2016 دانشمندان شگفت‌زده کرده است، اما شرکت‌های نفتی در حال برنامه‌ریزی برای حفاری در این منطقه هستند.

به گزارش ایانا از گاردین، نخستین تصاویر از کشف صخره‌های مرجانی منحصربه‌فرد در سال 2016 در دهانه آمازون منتشر شده است.

انتظار می‌رود صخره مرجانی با طول 600 مایل دارای گونه‌های جدیدی باشد که نیاز به کشف بیشتر دانشمندان دارد، عکس‌ها از یک زیردریایی به عمق 220 متر مربوط به کشتی صلح سبز ( Greenpeace (1) ) اسپرانزا ( Esperanza ) گرفته شده است، اما شرکت‌های نفتی در حال برنامه‌ریزی برای حفاری در این منطقه است. فعالان می‌گویند، حفاری مانعی برای حفاظت از صخره به‌شمار می‌رود.

این صخره، که از گویان ( Guiana ) فرانسه به ایالت Maranhao برزیل کشیده شده، باعث شگفتی دانشمنده شده است، چرا که بسیاری از رودخانه‌های بزرگ جهان بخشی از سیستم صخره ای را در دهانه خود دارند. انواع مرجان‌ها عمدتاً در آب روشن و پاک رشد می‌کنند صخره دهانه آمازون با بیش از 60 گونه از اسفنج، 73 گونه ماهی، خرچنگ دریایی خاردار و ستاره شناخته شده است.

"این سیستم صخره به دلایل بسیاری ازجمله این واقعیت که دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است ازجمله به نور دسترسی دارد، دارای اهمیت است، این یک پتانسیل عظیمی برای گونه‌های جدید به‌شمار می‌رود. همچنین برای رفاه اقتصادی جوامع ماهیگیری در امتداد ساحلی آمازون مهم است." این سخنان را Nils Asp ، محقق دانشگاه فدرال پارا در بلم برزیل، اعضای اسپرانزا گفت.

این در حالی است که چنانچه شرکت های نفتی برزیلی BP و Petrobras ، مجوز حفاری از دولت برزیل به دست آورند کار خود را آغاز می‌کنند.

تیاگو آلمیدا " Thiago Almeida "، فعال صلح سبز برزیل ( Greenpeace ) گفت: "ما باید از صخره و کل منطقه دهانه رودخانه آمازون، در برابر منفعت‌طلبی شرکت‌ها محافظت کنیم؛ چراکه به سود محیط زیست است. دهانه حوضه رودخانه آمازون زیستگاه گاو دریایی آمریکایی ( American manatee )، لاک‌پشت زرد رودخانه آمازون، دلفین‌ها و سمور رودخانه است."

همچنین دانشمندان از وجود صخره در آوریل 2016 خبر دادند و نوشتند: "این اکتشاف نفتی به‌زودی نفت را در نزدیکی صخره تولید می‌کند و فعالیت‌های صنعتی ازجمله چنین مواردی در مقیاس بزرگ می‌تواند یک چالش عمده محیط زیست به‌شمار آید."

صلح سبز برزیل اعلام کرد 95 حلقه چاه در حال حاضر در منطقه حفاری شده که از هیچ‌کدام گاز و نفت که از نظر اقتصادی یا تکنلوژی قابل استفاده باشد پیدا نشده است، اما این در حالی است که دولت برزیل معتقد است که منطقه دارای 14 میلیارد بشکه نفت است./


ترجمه: فرحناز سپهری


پی‌نوشت:

1- صلح سبز: سازمان محیط زیست غیردولتی که دارای دفتر در بیش از 40 کشور است و دفتر هماهنگ‌کننده آن در آمستردام هلند است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید