Iranian Agriculture News Agency

در سالگرد انقلاب اسلامی منتشر شد:

گزارش بانک مرکزی از اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی

مساعدت‌های صورت گرفته با بانک کشاورزی که عمده فعالیت آن در بخش کشاورزی بوده، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به پشتیبانی آن بانک از کشاورزان و سایر فعالان بخش کشاورزی شده است.

گزارش بانک مرکزی از اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی


بانک مرکزی در سالگرد انقلاب اسلامی ، سلسله گزارش هایی از اقدامات خود در دولت یازدهم به مناسبت ایام دهه فجر، منتشر کرد .
در گزارش امروز روابط عمومی این بانک ، به «استفاده بانک مرکزی از ظرفیت های پسابرجام»، «حمایت از تولید»، «اقدامات انجام شده در بخش ساختمان و مسکن»، «اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی» و «برنامه اصلاح نظام بانکی» اشاره شده است .
ایانا در گزارش حاضر به مجموعه اقدامات انجام شده بانک مرکزی در بخش کشاورزی در دولت یازدهم پرداخته است:


کاهش نرخ سود تسهیلات در بخش کشاورزی

تعیین نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی معادل 18 درصد برای تسهیلات سرمایه‌گذاری و 21 درصد برای تسهیلات سرمایه در گردش (مصوبه شورای پول و اعتبار مورخ 31/06/1394)

کاهش نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه‌گذاری به 15 درصد و برای تسهیلات سرمایه در گردش به 18 درصد (مصوبه شورای پول و اعتبار مورخ 1395.4.8)

اعطای خطوط اعتباری به بانک کشاورزی

تخصیص اعتبار به مبلغ 104 هزار میلیارد ریال قابل استفاده در حساب ‌جاری بانک کشاورزی نزد بانک مرکزی از ابتدای سال 1392 تا 1394.5.7 (بر اساس بند 5 مصوبه مجمع عمومی سال 1392 بانک مرکزی و ماده 3 سیاست‌های پولی و اعتباری مصوب شورای پول و اعتبار مورخ 1394.2.8)

تخصیص اعتبار به مبلغ 85 هزار میلیارد ریال قابل استفاده در حساب ‌جاری بانک کشاورزی نزد بانک مرکزی از تاریخ 1394.5.7 (بر اساس مصوبه مورخ 1394.7.5کمیسیون اعتباری بانک مرکزی در راستای مفاد ماده 3 سیاستهای پولی و اعتباری مصوب شورای پول و اعتبار مورخ 1394.2.8)

در راستای مساعدت بانک مرکزی به بانک کشاورزی خطوط اعتباری متعددی به آن بانک اختصاص داده شده است، به نحوی‌که تا تاریخ 1395.9.30 جمع بدهی بانک یادشده به بانک مرکزی بابت اصل خطوط اعتباری اعطایی جاری 99.2 هزار میلیارد ریال می‌باشد. بانک کشاورزی در پایان آذر‌ماه سال 1395 علاوه بر استفاده از سقف اعتبار در حساب جاری تعیین شده (85 هزار میلیارد ریال)، 3.5 هزار میلیارد ریال نیز اضافه برداشت داشته است. مساعدت‌های صورت گرفته با بانک کشاورزی که عمده فعالیت آن در بخش کشاورزی بوده، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به پشتیبانی آن بانک از کشاورزان و سایر فعالان بخش کشاورزی شده است.

ابلاغ تخصیص سهم تسهیلات اعطایی بخش کشاورزی حداقل معادل سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور براساس موضوع ماده 47 "قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور" به کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی.

ابلاغ تخصیص حداقل بیست ‌و پنج ‌درصد (25%) از مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بخش کشاورزی و منابع طبیعی و صنایع وابسته با نرخ ترجیحی براساس بند "ح" تبصره 11 قانون بودجه سال 1394.
امهال تسهیلات کشاورزان به مدت سه سال، براساس بند (د) تبصره 11 قوانین بودجه سال‌های 1393 و 1394 و بند (و) تبصره 13 قانون بودجه سال‌ 1395 کل کشور برای آن‌دسته از کشاورزانی که دچار حوادث طبیعی و غیرمترقبه همچون خسارت خشکسالی، سرمازدگی، آفات و بیماری‌های همه‌گیر، حوادث غیرمترقبه و یا آتش‌سوزی غیرعمدی شده‌اند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید