Iranian Agriculture News Agency

توفان توییتری و امضای ۱۴۸۰۰ نفر





شرق :یکی از رئیس‌جمهورهای پیشین آمریکا گفته است: «سیاست‌مداری که بدون توجه به افکار عمومی قانونی را تصویب کند، خیلی زود شکست می‌خورد». باید منتظر ماند و دید این اتفاق برای ترامپ نیز رخ می‌دهد یا خیر؟ او در همان هفته اول حضورش در مسند ریاست‌جمهوری قوانین متعددی را تصویب کرد. اما تصویب قانون منع ورود اتباع هفت کشور به آمریکا بیش از هر چیزی توانست مردم سراسر دنیا را در کنار هم قرار دهد. قانونی که نگرانی زیادی را به وجود آورد. قانونی که طبق آن حتی کودک پنج‌ساله ایرانی را دستگیر می‌کنند. اما آنچه در این مدت می‌توان دید، حضور و در کنار هم ماندن مردم است. از حضور اعتراضی بازیگران و ستاره‌های معروف ایران و جهان تا لحظه‌های آشنایی و دوستی کودکان در تظاهرات فرودگاه‌ها و خوشحالی از این باور که آمریکا فقط افرادی مانند ترامپ و رأی‌دهندگانش نیست. واکنش‌های مادی و غیرانسانی ناشی از این قانون سبب شد شرکت‌های هواپیمایی نظیر لوفت‌هانزا، امارات و... ایرانیان به مقصد آمریکا را سوار نکنند و حتی جریمه‌های نقدی کنند. خبرهایی از فرودگاه‌های آمریکا شنیده می‌شد که بی‌شباهت به رفتار نازی‌ها و دوران دادگاه‌های تفتیش عقاید نبود: زدن دستبند، بازجویی‌های چندساعته، بررسی اکانت‌های افراد در شبکه‌های اجتماعی و حتی میزان علاقه به ترامپ نیز مورد پرس‌وجو قرار می‌گرفت. هرچند مردم و ساکنان آمریکا، فرماندارها و حتی صاحبان شرکت‌های بزرگ نظیر توییتر، فیس‌بوک، گوگل و اپل از همان ابتدا به تنوع فرهنگ و نژاد اشاره کرده‌ و برای حمایت از مسلمانان و مهاجران وارد عرصه شده‌اند؛ مثلا توییتر که ترامپ از آن بسیار استفاده و خبرهای مهمش را در آنجا تبلیغ می‌کند، در حساب اصلی کاربری‌اش اعلام کرد: «توسط مهاجرانی از همه ادیان ساخته شده است. ما برای همیشه با آنها و برای آنها خواهیم ایستاد» نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو، با انتشار دوباره عکسش در استقبال از پناهندگان سوری، مهاجران را به کانادا دعوت کرد؛ کاری که نخست‌وزیر اسکاتلند نیز آن را انجام داد. هرچند بلافاصله بعد از حمله تروریستی به مسجدی در کبک، ترامپ این موضوع را به ترودو یادآوری کرد. از سوی دیگر جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف انگلیس، به ترزا می ‌یادآوری کرد که «سکوت در برابر ظلم، حمایت از ظالم است». او طوماری را پیشنهاد داد که در آن درخواست شده بود ترامپ وارد لندن نشود که بیش از یک‌ میلیون نفر آن را امضا کردند. یا مثلا در توییت دیگری جی‌کی‌رولینگ نویسنده هری‌پاتر نیز علیه قانون ترامپ اعتراض کرد. پاپ نیز که پیش‌تر ریاست‌جمهوری ترامپ را تبریک گفته بود، نوشت: «با تحقیر و آزار نژادها و مذاهب به مسیحیت نمی‌توان خدمت کرد».
درحال‌حاضر وکلا در فرودگاه‌ها مستقر شده‌اند تا به مردم و مسافران و دارندگان ویزا کمک کنند هیلاری کلینتون نیز در توییتر نوشته که علیه این دستور و در کنار مهاجران قرار دارد. باراک اوباما هم این قانون را نهی کرده است. هرچند سخنگوی کاخ سفید درباره ممنوعیت سفر به آمریکا گفت: «توانایی آمدن به آمریکا یک امتیاز است نه یک حق» اما آنچه درخورتوجه است تنها در چهار روز ١٤ هزار و ٨٠٠ پروفسور دانشگاه، ۵۰ برنده نوبل، ۸۲ برنده فیلدز و سایر جوایز مهم علمی نامه اعتراض به فرمان ضدمهاجرت ترامپ را امضا کرده‌اند و امضاها همچنان در حال افزایش است.
همچنین قرار بود توفان توییتری با هشتگ‌های #NoBan و #NoWall با مشارکت در سراسر دنیا برقرار شود تا به فرمان دیگری‌ستیز و تبعیض‌آمیز ترامپ اعتراض شود.
همچنین قرار شد ساکنان ایرانی در آمریکا با نمایندگان‌شان در کنگره تماس بگیرند. هرچند خبر خوش این است که بر اثر همین تلاش‌های جمعی، اعتراض به این فرمان ترامپ در دستور کار کنگره قرار گرفته و تغییر رأی تعداد بیشتری از نمایندگان برای تعدیل و اصلاح این فرمان ضروری است. به هرحال شاید این فعالیت‌ها به نتیجه برسد؛ مانند اولین سفر ملی ترامپ که فعلا لغو شده است. اولین سفر رئیس‌جمهوری آمریکا که قرار بود به میلواکی ویسکانسین برود، با تهدید معترضان به برگزاری راهپیمایی گسترده در محل احتمالی سخنرانی ترامپ، لغو شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید