Iranian Agriculture News Agency

٢٠‌هزار هکتار کانون فوق بحرانی غبار در خوزستان


شهروند| ٢٠‌هزار هکتار کانون گردوغبار درخوزستان، درشرایط فوق بحرانی قرار گرفته‌اند. این اراضی داخلی درکنار کانون‌های خارجی که ٦٥‌درصد منشأ گردوغبار را تشکیل می‌دهند، چند سالی است که پای گردوخاک را به زندگی ساکنان این استان در جنوب‌غرب کشور، باز کرده‌اند. شامگاه پنجشنبه درجلسه کارگروه مقابله با آلودگی هوا و گردوغبار خوزستان، همه مسئولان آمدند تا راهکاری برای این مشکل بیابند؛ از معاون رئیس‌جمهوری و مدیرکل محیط‌زیست استان گرفته تا هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد و سفیرکشور عراق در ایران. دراین جلسه درحالی‌ که رئیس سازمان محیط‌زیست گفت، باید ٢٠‌هزار هکتار کانون فوق بحرانی غبار در خوزستان بررسی و مهار شوند، سفیر عراق در ایران هم توضیح داد که با وجود داعش و درگیری‌های جنگی، کنترل کانون‌های ریزگردها از توان عراق و سوریه خارج است. او همچنین دربخش دیگری از سخنانش هشدار داد که به علت استفاده نادرست برخی کشورها از رودخانه‌های مشترک، امکان وقوع جنگ آبی وجود دارد.
تأمین حقابه تالاب‌ها، مطالبه مردم است
معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان محیط‌زیست با حضور دراین جلسه در استانداری خوزستان، از اراده جدی درمبارزه با گردوغبار سخن گفت: «تداوم گردوغبار به معنی این نیست که هیچ تلاشی برای مقابله با آن صورت نگرفته و برنامه‌ای وجود ندارد.»
او درسخنانش از پیگیری و بررسی نحوه تحقق مصوبات ‌سال ٩٣ به‌ویژه در زمینه بهداشت، هواشناسی و بحران و طرح مصوبه دیگر درصورت لزوم خبر داد و با بیان این‌که مطالعه کانون‌های گردوغبار و برنامه مقابله در استان‌های درگیر با این پدیده تهیه شده است، خوزستان را به‌عنوان نمونه‌ای مثال زد که در آن مشکل اصلی و برنامه کاری مشخص شده است. ابتکار احیای تالاب‌ها و بهبود وضع شادگان و هورالعظیم را از دستاوردهای مشهودی دانست: «کانون‌های احتمالی گردوغبار از ناحیه این ٢ تالاب مدیریت شده است. تأمین حقابه تالاب‌های خوزستان بسیار جدی و کلیدی است و انتظار است با تأمین حقابه تالاب‌ها بخشی از مطالبات مردمی را پاسخ دهیم. همچنین با اتمام طرح انتقال آب کارون به تالاب شادگان تا خردادماه، اقدامات قابل قبولی در زمینه احیای تالاب‌ها داشته باشیم.» ابتکار دربخش دیگری از این جلسه پیشنهاد اختصاص ردیف اعتباری به مرکزمنطقه‌ای مطالعات ریزگردهای دانشگاه چمران اهواز را هم پذیرفت.
سفیر عراق در ایران: مشکل اصلی ضعف بین‌الملل است
راجح صابر عبود الموسوی، سفیر عراق در ایران هم با حضور دراین نشست مشترک درکنار این‌که ریزگردها را پدیده‌ای محلی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی دانست که عللی منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، گفت: «شاید بخش مهمی از مشکل گردوغبار ایران در عراق منشأ داشته باشد، اما فراموش نکنید که ما درعراق به جای تمام جهانیان با داعش می‌جنگیم، بنابراین بیش از توان عراق، به این کشور فشار تحمیل نکنید؛ مشکل اصلی دراین زمینه ضعف روابط بین‌الملل است.» به گفته سفیر عراق در ایران بسیاری از اراضی کشاورزی عراق به علت کمبود آب و باران به صحرا تبدیل شده است و جنگ‌هایی که درکشور عراق رخ داده نیز، بر تبدیل‌شدن اراضی به صحرا و کم‌آبی دراین کشور بی‌تأثیر نبوده است.
همچنین امید حاجتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان هم دراین کارگروه، با بیان این‌که در سه‌سال اخیر تقاضا برای مهاجرت کارکنان خوزستانی به خارج از استان به شدت زیاد شده؛ فراهم‌کردن مشوق‌های لازم را برای ماندگاری آنها ضروری دانست و گفت: «انجام اقدامات کوتاه‌مدت درکنار برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت ضروری است. نباید در یک‌ساعت برق و آب قطع شود و پروازها انجام نشود؛ چون این‌گونه نمی‌توان زندگی کرد. اگر با برق اضطراری می‌توان آب مردم را تأمین کرد، بنابراین باید هرچه سریع‌تر نسبت به تأمین این تجهیزات اقدام کرد. اگر هیچ‌کدام از این موارد انجام نشود، قطعا درحق مردم خوزستان کوتاهی شده است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید