Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

اختصاص 100 میلیارد تومان به سیستم های آبیاری مکانیزه خراسان رضوی / تجهیز 4 میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم آبیاری نوین در 10 سال آینده

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی گفت: برنامه ریزی شده که در طول ۱۰ سال آینده چهار میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم آبیاری مدرن تجهیز شود و برای امسال دو میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای سیستم های آبیاری در اختیار معاونت آب و خاک است که برای خراسان رضوی و منطقه گناباد اعتبارات باز بوده و قابل افزایش است.

اختصاص 100 میلیارد تومان به سیستم های آبیاری مکانیزه خراسان رضوی / تجهیز 4 میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم آبیاری نوین در 10 سال آینده


معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبیاری مکانیزه در استان خراسان رضوی تخصیص خواهد یافت و اعتبار پیش بینی شده برای سال آینده در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی، علیمراد اکبری در جشن جهانی ثبت قنات قصبه گفت: در بازدیدی که از قنات قصبه گناباد داشتم باید بگویم که این قنات یکی از شاهکارهای مهندسی آب در دنیا است و امیداورم که بتوانیم به خوبی از نعمت آب این قنات استفاده کنیم.

وی افزود: در اروپا و کشور اسپانیا قنات هایی وجود دارد که توسط ایرانی ها حفر شده است و باید بدانیم که صنعت و تکنولوژی قنات متعلق به ایران است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: حدود هشت میلیارد متر مکعب آب از قنوات کشور استخراج می شود، با این سطح برداشت آب در حدود ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی آبیاری می شود که بر ما واجب است این میراث گران بها را ارج بداریم.

اکبری اظهار داشت: استفاده بهینه از آبخور قنات گناباد توسط یک سیستم مدرن آبیاری زیرسطحی می تواند کشاورزی گناباد را متحول کند.

وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری دولت در بخش آب به میزان کل دولت های گذشته بوده به طوری که هشت میلیارد دلار در سامانه گرمسیری و دو میلیارد دلار در سیستان و خوزستان سرمایه گذاری شده است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید و خودکفایی گندم امسال از افتخارات بزرگ ملت همیشه قهرمان ایران است.

اکبری افزود: با توجه به کمبود آب با استفاده از سیستم های نوین آبیاری توانسته ایم ۱۴ میلیون تن گندم تولید کنیم که در حال برنامه ریزی برای صادرات ۳ میلیون تن آن هستیم.

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی گفت: برنامه ریزی شده که در طول ۱۰ سال آینده چهار میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم آبیاری مدرن تجهیز شود و برای امسال دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای سیستم های آبیاری در اختیار معاونت آب و خاک است که برای خراسان رضوی و منطقه گناباد اعتبارات باز بوده و قابل افزایش است.

اکبری افزود: از اعتباراتی که دولت تدبیر و امید برای آبیاری تحت فشار در نظر گرفته است به استان خراسان رضوی 80 میلبارد تخصیص داده شده و تا پایان فروردین 100 میلیارد دیگر به این استان تخصیص داده خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: برای استان خراسان رضوی 200 میلیارد تومان اعتبار به منظور انتقال آب با لوله تصویب شده است که 100 میلیارد آن ابلاغ شده و عملیات اجرایی آن شروع شده و به زودی 100 میلیارد باقیمانده در اختیار استان قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید