Iranian Agriculture News Agency

به مناسبت دهه مبارک فجر صورت می گیرد:

بهره برداری از 23 طرح کشاورزی در قم با اعتبار 388 میلیارد و 612 میلیون ریال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: این طرح ها شامل 10 طرح در زمینه آب و خاک، هفت طرح در زمینه بهبود تولیدهای دامی، سه طرح در زمینه بهبود تولیدهای گیاهی، دو طرح در زمینه صنایع کشاورزی و یک طرح در زمینه شیلات است.

بهره برداری از 23 طرح کشاورزی در قم با اعتبار 388 میلیارد و 612 میلیون ریال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: به مناسبت دهه فجر 23 طرح شاخص کشاورزی با اعتبار 388 میلیارد و 612 میلیون ریال و اشتغالزایی 464 تن در استان به صورت همزمان در 19 بهمن ماه جاری به بهره برداری می رسد .

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، محمدرضا طلایی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این طرح ها شامل 10 طرح در زمینه آب و خاک، هفت طرح در زمینه بهبود تولیدهای دامی، سه طرح در زمینه بهبود تولیدهای گیاهی، دو طرح در زمینه صنایع کشاورزی و یک طرح در زمینه شیلات است .

وی خاطرنشان کرد: از اعتبار تخصیص یافته برای این طرح ها، مبلغ 239 میلیارد و 799 میلیون ریال آورده متقاضیان و مبلغ 115 میلیارد و 183 میلیون ریال از تسهیلات بانکی فراهم شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم همچنین غبارروبی مزار شهیدان، حضور در منزل خانواده های شهیدان و جهادگران، حضور در روستاها برای پاسخگویی به پرسش های کشاورزان، شرکت در نماز جمعه بخش ها و برگزاری دو گردهمایی کشاورزان را از جمله برنامه های این سازمان در دهه فجر نام برد .

طلایی در ادامه به اقدام های دولت تدبیر و امید در زمینه محصول های سالم در قم اشاره و بیان کرد: حدود دو هزار و 300 هکتار جمع محصول های سالم در استان بوده است که در قالب نظارت و اجرا و نزدیک به یک میلیون و 500 هزار اصله نهال نیز در میان باغداران توزیع شده است .

وی افزود: هفت هزار هکتار در زمینه مبارزه آفت ها و بیماری ها و در دانه های روغنی نیز سطح زیر کشت نزدیک به دو برابر نسبت به سال گذشته انجام شده است و در دام های سنگین و سبک نیز در مجموع بیش از 17 هزار رأس اصلاح نژاد داشته ایم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: با مکانیزه کردن بخش کشاورزی، هر چند اشتغال در این امر کاهش می یابد، اما با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار آن، این کاهش اشتغال جبران می شود .

وی به پهنه ‌بندی اراضی کشاورزی و یا طرح نظام نوین ترویج اشاره کرد و گفت: در این نظام هر کشاورز در یک پهنه با کارشناس آن پهنه در ارتباط بوده و کارشناس موظف است که به امور کشاورزان آن منطقه رسیدگی کند که اکنون در استان قم 50 پهنه تعریف شده است .

مرغ هایی که به آنفولانزا دچار شده بودند، معدوم شد

وی در ادامه با تاکید بر این که هیچ مرغ و تخم مرغ آلوده‌ای در قم وارد بازار نشده است، گفت: مناطق گوناگون جهان با مشکل آنفولانزا به عنوان یک بیماری پرندگان رو به رو است، ولی مورد انسانی آنفولانزا در استان قم اعلام نشده است؛ اما شیوع آنفولانزای پرندگان زیان های سنگینی را برای مرغداران به همراه دارد و نزدیک به دو میلیون قطعه مرغ درگیر با آنفولانزا به صورت کامل در استان معدوم ‌سازی شده است که 400 میلیارد ریال خسارت درپی داشته است .

اصلاح مدیریت آب و تغییر الگوی کشت از برنامه های کشاورزی است

طلایی با اشاره به فعالیت های بخش کشاورزی قم گفت: در سال گذشته بیش از 800 هزار تُن تولید محصول های زراعی، باغی و دامی بود که با تمام مسائل از جمله خشکسالی، ولی با توجه به زحمت ها و تلاش های کشاورزان و سرمایه هایی که به این استان تزریق شد، شاهد تولیدهای خوبی توسط کشاورزان بودیم .

وی گفت: یکی از افتخارهای استان در بخش کشاورزی، بحث مدیریت آب است که در دستور کار این سازمان قرار گرفت، زیرا معتقدیم که بحث چالش آب در استان، به مرحله ای نرسیده است که نتوانیم جبران کنیم، بلکه با مدیریت آب در بخش کشاورزی می توانیم آن را اصلاح کنیم و با همت مسئولان استان و وزارتخانه جهاد کشاورزی اعتبارهای خوبی در بحث آب به این استان اختصاص یافت و حداقل سه برابر با رقم 230 میلیارد ریال نسبت به سال های 92 و 93 به این استان اعتبار داده شد .

وی افزود: در سال های 94 و 95 نزدیک به چهار هزار هکتار زمین در زمینه اصلاح مدیریت آب اجرا شد، سه هزار و 500 هکتار در حال اجرا داریم و نزدیک به دو هزار هکتار نیز مطالعات مجموعه آبیاری تحت فشار است و امسال نیز حدود 90 میلیارد ریال در این زمینه به قم اختصاص داده شده است و تخصیص رقم 220 میلیارد ریال را نیز داریم که امیدواریم تا پایان سال این رقم تأمین شود .

وی با اشاره به این که دیدگاه کشاورزان در زمینه بهره وری از آب تغییر کرده است، گفت: امروز بیشتر کشاورزان به این نتیجه رسیده اند که لازم است از سامانه های آبیاری نوین استفاده کنند و یکی از سامانه هایی که در سال های اخیر به استان کمک کرده، آبیاری با «تِیپ» است که نزدیک به یک هزار هکتار در استان اجرا شده است و یا در حال اجرا داریم. آبیاری با «تِیپ» روشی است که مصرف آب را در زراعت های پاییزه و بهاره به حداقل 50 درصد کاهش می رساند، ضمن این که فایده های بسیاری را در زمینه مدیریت آب به همراه دارد .

طلایی هم چنین به استفاده از روش «دِرام فیلتر» در آبیاری اشاره کرد و گفت: این روش در دو واحد کشاورزی استان اجرا شده است و این روش برای استخرهای دو منظوره، بیش از 30 درصد تولید ماهی را افزایش می دهد و این موضوع در استان در اولویت کار سازمان قرار دارد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم به اصلاح الگوی کشت در استان اشاره کرد و گفت: توسعه باغ های پسته که کم آب‌بَر هستند و ارزش اقتصادی بالایی داراد، در اولویت قرار دارد و نزدیک به 11 هزار هکتار توسعه باغ های پسته داشته ایم .

وی با تأکید بر اینکه با کاهش مصرف آب درآمد کشاورزان نیز افزایش یافته است، گفت: بر کشت محصول های کم آب‌بَر و بر مکانیزاسیون در کشاورزی تأکید داشته ایم و در سال جاری نزدیک به 50 میلیارد ریال تسهیلات ارائه و 45 دستگاه تراکتور به ناوگان کشاورزی استان اضافه شده است .

طلایی همچنین به استفاده از دستگاه های «نِشاکار» در کشاورزی اشاره کرد که حداقل دو مرحله آبیاری را حذف می کند، اشاره کرد و گفت: کشت گیاهان دارویی هم به لحاظ مصرف بالا و ارزش ریالی آن و هم به خاطر کم آب‌بَر بودن در دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و نزدیک به 133 هکتار با اولویت گل محمدی و زعفران در استان کشت شده است .

رشد اقتصادی مثبت از افتخارهای بخش کشاورزی است

وی با بیان این که در سال های آغازین انقلاب، پنیر کشور نیز از سایر کشورها وارد می شد، گفت: امروز محصول های لبنی ایران به چند کشور صادر می شود و همچنین در برخی از محصول های باغی به خودکفایی رسیده ایم. کشور در محصول گندم در سال زراعی 95 - 94 با یک رقم قابل توجه و با بیش از میزان نیاز کشور به مقدار 11.5 میلیون تُن به خودکفایی رسید و تداوم این امر باعث افتخارهای بیشتری برای بخش کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید