Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد:

سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به فرابورس می‌رود/ تعیین شروط 3 گانه واگذاری از سوی وزیر جهاد کشاورزی

تا پایان سال جاری 100 درصد سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای واگذاری به بخش خصوصی در فرابورس عرضه می‌شود.

سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به فرابورس می‌رود/ تعیین شروط 3 گانه واگذاری از سوی وزیر جهاد کشاورزی

تا پایان سال جاری 100 درصد سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای واگذاری به بخش خصوصی در فرابورس عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا ، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاوری امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر، با اعلام این خبر گفت: این واگذاری که قرار بود تا پایان سال 94 خورشیدی انجام بگیرد اما به دلیل بروز برخی مشکلات، با تأخیر انجام می‌شود و ما از این لحاظ به بخش خصوصی بدهکار هستیم.

یزدان سیف با بیان اینکه سهام این شرکت به‌صورت بلوکی عرضه خواهد شد، افزود: این واگذاری با شرایط ترجیحی بسیار خوبی انجام می‌شود، به‌طوری‌ که 10 درصد سهام شرکت به‌صورت پیش پرداخت اخذ می‌شود و مابقی آن به شکل تقسیط هشت ماهه خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه هدف دولت از این واگذاری فروش زمین و ساختمان نیست، بیان کرد: این واگذاری مأموریت به بخش خصوصی و با شرط حفظ یک ساختار 90 ساله انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه این شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی تا پایان سال 94، یک‌هزار و 734 میلیارد تومان یارانه حسابرسی‌شده از دولت طلبکار است، ادامه داد: از این بدهی ۴۲۵ میلیارد تومان با شرکت‌های پتروشیمی تهاتر شده است، ضمن اینکه این شرکت 600 میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است.

سیف عنوان کرد: بر اساس مکاتباتی بانک مرکزی در حال انجام است، با تعیین تکلیف این بدهی و مطالبات عنوان شد تا یک ماه آینده شرکت خدمات حمایتی آماده واگذاری به بخش خصوصی خواهد بود.

وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی سه شرط را برای واگذاری شرکت خدمات حمایتی تعیین کرده است، یادآور شد: حفظ برند و یکپارچگی زنجیره تامین، خروج شرکت خدمات حمایتی از حوزه سخت‌افزاری و توسعه نرم‌افزاری و حفظ قدرت چانه‌زنی بخش کشاورزی در برابر تولیدکنندگان داخلی و خارجی با کاهش قیمت تمام‌شده نهاده‌ها، سه شرطی است که وزیر جهاد کشاورزی برای واگذاری شرکت خدمات حمایتی تعیین کرده است.

سیف در تشریح دستاوردهای این شرکت در حوزه تولید، اضافه کرد: کارگروهی متشکل از شرکت‌های پتروشیمی، واحدهای تولیدی، کارشناسانی از بخش خصوصی و معاونت فنی شرکت خدمات حمایتی تشکیل شده است تا در زمینه افزایش تکنولوژی تولید مشورت و تبادل نظر انجام شود.


سه کود جدید به سبد مصرفی کشاورزان اضافه می‌شود

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از اضافه شدن سه کود ازته به سبد مصرفی کودی کشور خبر داد و اظهار داشت: ما به‌زودی با همکاری پتروشیمی شیراز، کود اوره نیترات آمونیوم را وارد چرخه مصرف خواهیم کرد همچنین طراحی تولید کود اوره با پوشش گوگردی به اتمام رسیده و شرکت پتروشیمی خراسان پذیرفته است که این طرح را در ادامه خط تولید خود اجرایی کند.

وی تأکید کرد: این امر به تصویب هیأت‌مدیره رسیده و از طریق فاینانس با همکاری شرکت‌های بزرگ دنیا در دست اجراست که امیدوار هستیم به زودی عملیاتی شود.

سیف، کود نیترات آمونیوم کلسیم را از دیگر کودهای اضافه شده به سبد کوی کشاورزان عنوان کرد و گفت: با مذاکرات انجام‌شده، این کود نیز به‌زودی در سبد مصرفی کشور قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید داخل در حوزه‌های کودهای فسفاته و پتاسه جایگزین واردات شده است، افزود: تفاهمنامه‌ای با اتحادیه تولیدکنندگان کودهای کشاورزی منعقد شده که بر این اساس هر چه میزان تولید آنها افزایش پیدا کند ما میزان واردات را کاهش می‌دهیم.


1200 نفر در کلاس‌های آموزشی و ترویجی شرکت کردند

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تأکید بر اینکه ما معتقدیم ورود دانش به بخش کشاورزی باعث افزایش بهره‌وری نهاده‌ها و کاهش قیمت تمام شده محصولات می‌شود، بیان کرد: طی سال گذشته در حوزه آموزش برای حدود یک‌هزار و ۲۰۰ نفر کشاورز آموزش حضوری و کلاسی برگزار کردیم و حدود ۲۰ هزار نفرساعت آموزش در حوزه مصرف نهاده‌ها به کشاورزان ارائه شد.

سیف ادامه داد: همچنین در این باره ۲۰۱ میلیون بروشور در زمینه معرفی و نحوه مصرف انواع کودها چاپ و منتشر شد.

وی عنوان کرد: حدود ۷۰ میلیون پیامک برای بهره‌برداران بخش کشاورزی ظرف سال گذشته ارسال شده که ۲۰ درصد آن به‌منظور اطلاع‌رسانی و ۸۰ درصد آن به‌منظور آموزش و ترویج بوده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به سامانه ۱۵۵۹ به‌عنوان خط ارتباطی کشاورزی با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، یادآور شد: باشگاه کشاورزان ایران که از اردیبهشت و خردادماه سال جاری در قزوین راه‌اندازی شده بود، در حال حاضر در ۳۱ استان کشور مستقر شده و پاسخگوی کشاورزان است.

سیف درباره کنترل کیفیت نهاده‌ها تأکید کرد: در حوزه کنترل کیفیت نهاده‌ها در سطح بازار وزارت جهاد کشاورزی بحث ثبت کودی را به‌عنوان یکی از روش‌های استانداردسازی به اجرا درآورده که در این راستا در سطح استان‌ها تیم‌های نظارتی و کنترل شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: ظرف ۱۰ ماه گذشته ما حدود یک‌هزار و ۴۴۵ نمونه کودهای کشاورزی، حدود ۹۳۰ نمونه بذر و حدود ۴۳۰ نمونه سموم دفع آفات نباتی را در حوزه کارکردی خودمان نمونه‌برداری و آزمایش کردیم تا با کنترل آنها سلامت این محصولات را ارتقا دهیم.


دو میلیون تن انواع کود کشاورزی در سال جاری تأمین شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن انواع کود برای بخش کشاورزی تأمین شد، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود این عدد امسال به حدود دو میلیون تن افزایش پیدا کند که بیش از ۵۰۰ هزار تن آن انواع کودهای فسفات و پتاس است که از این میزان ۱۷۵ هزار تن آن تولید داخل است.

سیف همچنین گفت: این عدد در سنوات گذشته حدود پنج درصد بوده در سال جاری نزدیک به ۳۵ درصد افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه کودهای ازته نخستین قدم افزایش تنوع بوده است، افزود: در سال ۹۴ ما حدود ۸۸۰ هزار تن انواع کودهای ازته برای بخش کشاورزی تأمین کردیم که امروز این عدد به یک میلیون و ۲۱۷ هزار تن انواع کودهای ازته رسیده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی در حوزه کودهای کشاورزی با حدود ۴۰ شرکت غیر از شرکت‌های پتروشیمی قرار دارد که تعداد این شرکت‌ها با احتساب پتروشیمی‌ها به ۴۵ می‌رسد.

سیف با بیان اینکه در چهار ماهه اول سال زراعی جاری 96 - 95 میزان بارندگی از 131 میلیمتر در سال 94 به 63.9 میلیمتر رسید، ادامه داد: بنابراین ما 51 درصد کاهش بارندگی طی این مدت داشتیم که در این شرایط بهترین راهکار برای حفظ عملکرد کشاورزان تغییر ترکیب نهاده‌های کشاورزی و استفاده بهینه از کودهای کشاورزی است.

وی از رشد 11 درصدی فروش نهاده‌های توسط شرکت خدمات حمایت کشاورزی در 10 ماهه امسال خبر داد و عنوان کرد: در چهار ماه نخست سال زراعی جاری ما هشت درصد رشد را در این زمینه تجربه کرده‌ایم که با توجه به شتاب بارندگی در ماه‌های بهمن و اسفند، امسال فکر می‌کنیم کاهش‌های چهار ماهه جبران شود و بین 11 تا 12 درصد در سال جاری فروش نهاده‌های ما افزایش پیدا کند.

سیف با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی طی 10 ماهه امسال یک میلیون و 390 هزار تن نهاده فروخته است، یادآور شد: این عدد در مدت مشابه سال قبل یک میلیون و 240 هزار تن بوده ضمن اینکه در چهار ماهه سال زراعی جاری ما حدود 580 هزار تن انواع نهاده‌ها را به فروش رسانده‌ایم که در این زمینه نیز هشت درصد رشد نسبت به سال گذشته داریم.


برگزاری نمایشگاه عرضه و فروش مستقیم نهال در استان البرز

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه عرضه مستقیم نهال، نشاء و صنایع وابسته که سال گذشته در استان البرز برگزار شد، تأکید کرد: امسال این نمایشگاه به‌صورت منسجم‌تر و در مکانی بهتر از 17 تا 25 بهمن‌ماه در استان البرز برگزار خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بخش تأمین بذور کالاهای اساسی نقش دارد، اظهار داشت: ما در بحث تأمین بذور گندم، جو، کلزا، دانه‌های روغنی و بر اساس نیاز اعلامی وزارت جهاد کشاورزی اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم و در سال جاری 25 درصد بذور گندم و جو توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و 75 درصد آن توسط بخش خصوصی تأمین شده است./

G-951116-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید